۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

آخرین هدیه ترامپ

جاوید قربان‌اوغلی
آخرین هدیه ترامپ

جزئیات بیشتری از اقدام دولت آمریکا در قرار دادن رژیم صهیونیستی زیر نظر فرماندهی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) منتشر نشده است. اما آنچه که واضح بود ترامپ در طول این 4 سال وابستگی عمیقی را نسبت به اسرائیل نشان داد.

از همین رو اقدامات زیادی صورت گرفت که آخرین آن عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل بود که تا کنون 4 کشور را در برگرفته است دو کشور از آنها یعنی امارات و بحرین در حوزه ما قرار دارند. انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، شناسایی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی و الحاق کرانه باختری از جمله اقدامات حمایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی بود.

در مقایسه با سایر روسای جمهور دیگر آمریکا حتی تندروترین آنها مانند جورج دبلیو بوش، ترامپ اقدامات زیادی را در راستای پیشبرد اهداف اسرائیل در منطقه انجام داده است؛ موضوعی که شاید اسرائیل در خیالات خود نیز آن را تصور نمی کرد. آمریکا و اسرائیل از روابط استراتژیکی برخوردار هستند و هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه خود را متعهد به حمایت از موجودیت اسرائیل و برتری نظامی آن نسبت به اعراب می دانند. از همین رو اقدامات ضدایرانی ترامپ را نیز می توان در جهت حمایت از اسرائیل تفسیر کرد. همانطور که می دانیم به علاوه برخی از کشورهای عربی مهمترین مخالفان برجام اسرائیلی ها بودند؛ نگرانی آنها خروج ایران از انزوا، لغو شش قطعنامه و رهایی از تحریم ها بود که ترامپ با خروج آمریکا از برجام بزرگترین خدمت را به رژیم صهیونیستی کرد که هدیه بسیار بزرگی برای آن رژیم محسوب شد.

از همین رو زیر نظر قرار دادن این رژیم تحت سنتکام را نیز می توان در راستای سیاست های حمایتی ترامپ از اسرائیل تا لحظه آخر توصیف کرد. جدا از بحث تأثیرات نظامی آن و توان نظامی در منطقه نکته مهمی که در این بین وجود دارد بحث عملیاتی شدن این اقدام است. همانظور که می دانیم فرماندهان ارشد نظامی آمریکا به نوعی مقابل ترامپ صف آرایی کرده اند. البته این بدان معنا نیست که از او حمایت نمی کنند؛ چرا که طبق قانون اساسی آنها باید تا آخرین لحظه از دستورات رئیس جمهوری در راستای اهداف و برنامه ها استراتژیک نظامی پیروی کنند. اما آنچه که واضح بوده تلاش ترامپ برای خدمت رسانی به اسرائیل تا لحظه آخر است، تا بتواند گام هایی را در راستای اهداف استراتژیک آن بردارد. شاید استدلال ترامپ بر این باشد که رئیس جمهور بعدی را در مقابل عمل انجام شده قرار می دهد. کما اینکه در خصوص مسائل ایران و برجام شاهد اقداماتی مشابه از او در این زمینه بوده ایم.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1477141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آدم IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    یه جوری نظر میده انگار همه افسران ارتش آمریکا دشمن ترامپ هستند . نخیر اینطوری نیست حقوق و مزایای ارتش در زمان ترامپ زیاد شد . ترامپ ارتش رو از افغانستان و عراق بیرون آورد . کثافتکاری های اوباما را ترامپ درست کرد . حالا بایدن میاد و عملکردش رو خواهیم دید . جنگ به خاورمیانه بر می گرده .