راه اندازی مجهزترین مرکز پایش زیست محیطی کشور به زودی در یزد/ شناسایی ۱۶۲ واحد آلاینده در ۱۰ ماهه سال جاری

پورسون نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از راه اندازی مجهزترین مرکز پایش زیست محیطی کشور در آینده ای نزدیک در استان خبر داد.

نیره پورملائی دقایقی قبل در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران استان یزد که به مناسبت روز هوای پاک برگزار شد از راه اندازی مجهزترین مرکز پایش زیست محیطی کشور در آینده ای نزدیک در استان خبر داد و گفت: این مرکز در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در ادامه با بیان این مطلب که یزد یکی از استان های صنعتی و معدنی کشور به حساب می آید که مبتلا به آلودگی هواست ابراز داشت: اردکان، میبد، اشکذر و یزد که در پهنه دشت اردکان واقع شده اند بیشترین میزان آلودگی هوا را به علت بارگذاری بیش از حد صنایع مختلف، وجود محور مواصلاتی حمل و نقل و تردد ناوگان حمل و نقل فرسوده در این مسیر دارا هستند.
وی با اشاره به اینکه منشا الودگی هوا به دو گونه طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود اظهار داشت: آلودگی طبیعی ناشی از کانون ریزگردها و وزش باد غالب به وجود می آید و الودگی های مصنوعی نیز به دلایلی که بدان اشاره شد به وجود می آیند.
پورملائی در خصوص اقدامات دستگاه ها متبوعش در زمینه کاهش میزان آلودگی هوای استان هم گفت: براساس قانون هوای پاک ۱۷ دستگاه باید در این زمینه فعالیت کنند و قطعا اگر مشارکت آنان نباشد نمی توان در این زمینه توفیقی کسب کرد برای مثال تکالیفی برای وزارت کشور در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده، وزارت نیرو در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر و وزارت نفت در خصوص استفاده از منابع سوخت مشخص شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: همچنین در دوسال گذشته اجازه صدور مجوز برای صنایع آلاینده نظیر کاشی و فولاد در محور دشت یزد- اردکان داده نشده و صنایعی هم که به وجود آمدند از گذشته دارای مجوز بودند بنابراین تلاش کردیم تا با چنین اقداماتی از افزایش آلودگی هوا در این محور جلوگیری کنیم.
این مقام مسئول در بخش دیگری ازسخنانش از تامین اعتبار برای اجرای طرح سیاهه انتشار آلاینده های استان خبر داد و اظهار داشت: با اجرای این طرح میزان آلایندگی هر بخش اعم از خانگی،حمل و نقل، صنایع و ... همچنین سهم دستگاه های مرتبط مشخص می شود.
پورملائی در خصوص اقدامات نظارتی، اصلاحی و آمایشی محیط زیست استان هم اظهار داشت: علی رغم محدودیت هایی که در حوزه منابع انسانی وجود دارد اقدامات ارزشمندی در این زمینه صورت گرفته و با افزایش پایش های شبانه روزی با رشد سه برابری شناسایی صنایع آلاینده روبرو بودیم ضمن اینکه بر اساس ماده ۱۱ و ۱۲ قانون هوای پاک کارگروه مربوطه تشکیل و بر اساس آن اقدامات اصلاحی صنایع از جمله ۳۳ درصد صنایع کاشی و سرامیک و ۹ مورد از صنایع فولادی انجام و منجر به کنترل و اصلاح سیستم معیوب آن ها شد.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر صنایع به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند شاهد کاهش میزان آلایندگی خواهیم بود گفت: در سال جاری تاکنون ۱۶۲ واحد آلاینده شناسایی و برای ۴۸۶ واحد صنعتی اخطار صادر شده همچنین دو واحد نیز به علت بی توجهی به اخطارها، پلمپ شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به رشد ۱.۵ برابری شناسایی صنایع پرداخت کننده عوارض آلایندگی در استان اظهار داشت: کسب عوارض الایندگی یکی از اهرم های قانونی و بازدارنده محیط زیستی است که برای خود صنایع هزینه شده و برهمین اساس در راستای حمایت و اصلاح سیستم کنترل آنان تاکنون ۳۵ درصد از آن به صورت تسهیلات توسط صندوق ملی محیط زیست در اختیار صنایع قرار گرفته است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =