۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
اما و اگرهای واقع‌گرایی در سیاست خارجی دولت بایدن

بسیار سخت است اما اگر واقع‌گرایی بر سیاست خارجی دولت بایدن حاکم شود و رئیس‌جمهور جدید آمریکا به منافع کشورش بیندیشد، باید از رژیم صهیونیستی فاصله بگیرد.

نگرانی امروز جامعه جهانی و بخصوص کشورهای مسلمان این است که نفوذ لابی صهیونیسم در حزب دموکرات بر سیاست‌گذاری دولت بایدن مسلط شده و رفتارهای غیرقانونی ترامپ در حمایت از اسرائیل ادامه یابد.
ترامپ با اقداماتی نظیر تشویق رژیم صهیونیستی به ادامه شهرک‌سازی، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، شناسایی جولان به‌عنوان بخشی از رژیم صهیونیستی و طرح بزرگ معامله قرن که به دنبال الحاق کرانه باختری به اسرائیل بود، با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، خود را در مقابل جامعه جهانی قرار داد. ترامپ چشم خود را بر جنایات اسرائیل در فلسطین و سوریه و همراهی با عربستان در کشتار مردم بی‌گناه یمن بست و نه‌تنها کشورهای مسلمان را به خشم آورد بلکه متحدان اروپایی آمریکا را نیز در مقابل خود قرار داد.
دولت بایدن در صورت حمایت از رژیم صهیونیستی، کشورهای غرب آسیا را با چالش‌های امنیتی خطرناک روبرو ساخته و با عکس‌العمل کشورهای مقاوم مسلمان روبرو خواهد شد. نتانیاهو که با مشکلات جدی داخلی و پرونده فساد مواجه است، امروز در سراشیبی سقوط قرار دارد. حمایت از او که یکی از دوستان وفادار ترامپ بود، به معنای شرط‌بندی بر روی اسب بازنده خواهد بود.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا باید بداند که رژیم صهیونیستی در ماه‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ، تلاش داشت تا با تحریک وی، آمریکا را وارد جنگ با ایران کند و مشکلات تازه‌ای برای دولت بعدی آمریکا ایجاد نماید. رژیم صهیونیستی اقدامات خود را برای تحریک دولت جدید آمریکا نیز ادامه خواهد داد هشیاری بایدن موجب خواهد شد که آمریکا در تله صهیونیست‌ها گرفتار نشود.
دونالد ترامپ چند بار در دام اسرائیل گرفتار شد و حتی سعی کرد شورای امنیت سازمان ملل را در جهت منافع اسرائیل فعال سازد که دست‌کم دوبار با چشیدن طعم شکست، تنها رأی موافق کشور کوچک دومینیکن را به دست آورد. حمایت از سیاست‌های افراطی نتانیاهو توسط ترامپ، قمار بزرگی بود و مردم آمریکا بازنده این قمار بودند. جمهوری‌خواهان با پشتیبانی از رژیم اشغالگر فلسطین، آمریکا را به یک امپراتوری ورشکسته تبدیل کرده و مورد سرزنش کشورهای جهان قرار دادند.
جامعه جهانی امروز، تغییرات مثبت و صلح‌آمیز برای غرب آسیا را در بستری واقع‌گرایانه دنبال می‌کند و آمریکا را عامل خروج از انزوای اسرائیل و محور ناامنی در منطقه می‌داند. طرفداران صلح در جهان نگران این هستند که بایدن سیاست‌هایی همچون دولت ترامپ را در غرب آسیا در پیش گیرد که موجب احیای تروریسم دولتی اسرائیل و بروز ناامنی در منطقه شود.

زوال اسرائیل امری روشن و غیرقابل‌انکار است و امروز بسیاری از مردم آمریکا از تنیدگی روابط واشنگتن با تل‌آویو ناراضی هستند. نباید تصور کرد که دوستی آمریکا و رژیم صهیونیستی، دائمی و غیرشکننده است. مردم آمریکا همان‌گونه که به ترامپ نه گفتند می‌توانند به ادامه‌دهنده سیاست‌های وی نیز نه بگویند. امروز دوستان آمریکا در اروپا و حتی کشورهای صاحب نفوذ در جهان عرب مانند قطر و عمان باید آقای بایدن را نصیحت کنند که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد اسرائیل قرار ندهد و در مقابل جبهه چندجانبه گریان در جهان نایستد.
اگر سیاست آمریکا در دوره دموکرات‌ها در مسیر درستی قرار گیرد، می‌تواند با تمرکز بر نقض حقوق بشر توسط اسرائیل و عربستان در فلسطین و یمن و سوریه، آبروی ازدست‌رفته آمریکا را احیا کند و باردیگر در کنار جامعه بین‌الملل قرار گیرد.
رژیم صهیونیستی همچنان عامل برهم زننده ثبات در منطقه و منفورترین کشور در جهان است و ایالات‌متحده آمریکا باید عاقلانه و شجاعانه از این رژیم فاصله بگیرد. آیا بایدن چنین ظرفیتی را دارد؟ آینده به این سؤال پاسخ خواهد داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =