۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
معتبرترین تست های روانشناسی در ایران

تست های روانشناسی معیارهای استاندارد و عینی از نمونه رفتارهای معمولی افراد است. «رفتار نمونه» به معنای عملکرد فرد در بعضی از وظایف است که قبلاً به او محول شده بود.

انواع مختلف تست های روانشناسی برای کشف رفتار مبتنی بر اصول مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد:

انواع مختلف تست های روانشناسی

انواع مختلف آزمون ارزیابی روانشناختی وجود دارد تا دیدگاه های مختلف فرد از نظر دانش ، مهارت ، شخصیت ، واکنش و و سایر موارد را ارزیابی کند.

تست های موفقیت / ضریب هوشی

در حالی که آزمون پیشرفت معیار سنجش دانش یا مهارت توسعه یافته فرد است ، از طرف دیگر ، آزمون های ضریب هوشی معیارهای هوش و سایر توانایی های شناختی فرد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

 یک آزمون استاندارد متداول ترین نمونه آزمون پیشرفت است که بینشی از دانش و مهارت پاسخ دهنده در یک زمینه تخصصی خاص یا یک سطح خاص را فراهم می کند. در این نوع آزمون های روانشناختی ، یک سری وظایف به پاسخ دهنده داده می شود که در پایان آن ها ، پاسخگویان طبق دستورالعمل های تعیین شده درجه بندی می شوند.

به عنوان مثال:

هوارد گاردنر از زمان توسعه الگوی چندگانه هوش خود، همچنان به پرورش تفکر و تئوری خود ادامه داده است، از همین رو در حال حاضر شما بیش از هفت هوش یعنی 9 هوش را در این تئوری می بینید. شما می توانید با مراجعه به سایت جعبه ابزار ذهنی از این تست روانشناسی برای ارزیابی هفت هوش خود استفاده کنید.

تست های نگرش

این تست های روانشناسی واکنش پاسخ دهنده را نسبت به یک واقعه ، یک شی یا شخص دیگر ارزیابی می کند. در زمینه بازاریابی ، از رتبه ها یا مقیاس های نگرش برای یافتن ترجیحات گروهی یا فردی برای اقلام یا مارک ها استفاده می شود. به طور کلی ، در این نوع آزمایشات از مقیاس لیکرت یا ترستون استفاده می شود.

آزمایشات عصب روانشناختی

اینها شامل مجموعه ای از وظایف با دقت طراحی شده است که به عنوان یک عملکرد روانشناختی فرد شناخته می شود و گمان می رود با یک مسیر عصبی معمولی یا یک ساختار خاص مغز مرتبط باشد.

این آزمایشات روانشناختی در درجه اول می تواند در زمینه های بالینی / پزشکی برای تعیین هرگونه اختلال در عملکرد عصبی-شناختی فرد که ممکن است در نتیجه یک آسیب یا بیماری باشد ، مورد استفاده قرار گیرد.

آزمون های شخصیتی

 این تست های روانشناسی یا فرافکنی اند (پاسخ ها بیشتر ذهنی هستند و محدود به هر مقیاس یا معیاری نیستند) یا آزمون های عینی (عمدتاً متشکل از پاسخ های درست / غلط است ؛ پاسخ هایی که محدود به یک مقیاس هستند).

برخی آزمون های شخصیتی

شما می توانید با مراجعه به سایت جعبه ابزار ذهنی شخصیت خود را با انجام تست های روانشناسی آنلاین مورد ارزیابی قرار دهید.

آزمون های مشاهده (مستقیم)

 در این تست های روانشناسی که برای کارهای تحقیقاتی استفاده می شود ، آزمون های مشاهده مستقیم امکان مشاهده رفتار پاسخ دهنده را هنگام تکمیل وظایف و فعالیت های خاص فراهم می کند.

به عنوان مثال می توان به آزمایشی برای تعیین رابطه والدین و کودک یا ارزیابی علائم اساسی ADHD ( اختلال کمبود توجه / بیش فعالی) در کودک با کمک آزمایشی که در یک محیط کلاس کنترل شده انجام شد ، اشاره کرد.

آزمون های استعداد / علاقه

همانطور که از نامش پیداست ، آزمون های روانشناسی استعداد به اندازه گیری استعدادهای پاسخ دهنده مانند استعدادهای مکانی ، عددی ، دفتری یا مکانیکی کمک می کند.

 آزمون های علاقه برای کشف زمینه های مورد علاقه شرکت کننده طراحی شده اند که از نتایج آن برای اهدافی مانند مشاوره شغلی استفاده می شود. اگر می خواهید در مورد هر مسئله خاصی بحث کنید ، می توانید با یک روانشناس مشورت کنید .

انواع دیگری از تست های روانشناسی نیز در مورد رفتارهای شخصی بیشتر انجام می شود.

اصول آزمون های روانشناسی

لیست اصول تست های روانشناسی را بررسی کنید که عبارتند از عینیت ، اعتبار ، قابلیت اطمینان و استاندارد سازی ، جزئیات بیشتری از آن ها را در زیر می خوانید:

عینیت

یک روش امتیازدهی است تا به کمک آن تعصبات و سایر قضاوت های ذهنی به حداقل برسد.

هنجارهای آزمون

مقایسه کردن عملکرد و نمرات فرد با سایر پاسخ دهندگان بر اساس یک نقطه مرجع یا سایر نقاط.

اعتبار

تست های روانشناسی که در حال انجام است باید بتواند آنچه را که بطور مداوم وجود دارد در افراد اندازه گیری کند.

استاندارد سازی

تمام آزمون های روانشناختی باید در همان محیط کنترل شده انجام شوند تا در بین آزمون ها و نتایج بدست آمده ثبات و استاندارد سازی وجود داشته باشد.

قابلیت اطمینان

گرفتن نتایج مشابه پس از آزمایش های مکرر

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478947