۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
زلمی خلیل‌زاد ماندگار شد

فارس نوشت: یک شبکه آمریکایی گزارش‌ داد جو بایدن قصد دارد «زلمی خلیلزاد» نماینده فعلی آمریکا در امور افغانستان را در سمت خود ابقا کند.

 شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از برخی منابع نزدیک به دولت بایدن اعلام کرد رئیس جمهور جدید آمریکا قصد دارد «زلمی خلیلزاد» دیپلمات ارشد خود در افغانستان را در سمت خود ابقا کند.

به طور سنتی روسای جدید آمریکا، نمایندگان سیاسی به‌خصوص در حوزه سیاست خارجی را با افراد جدید جایگزین می‌کنند،‌ اما تصمیم بایدن برای ابقای خلیلزاد به نوعی نشان از پایبندی واشنگتن به توافقنامه صلح با طالبان تفسیر می‌شود.

نماینده ویژه آمریکا 2 سال پیش توسط ترامپ برای گفت‌وگو با طالبان انتخاب شد و طی این مدت ماموریت اصلی وی پایان جنگ 20 ساله از طریق یافتن راه حل سیاسی عنوان شده بود.

این در حالی است که پیش از این مجلس سنای افغانستان خواسته بود که دولت جدید آمریکا به جای زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه این کشور، در مورد صلح افغانستان فرد دیگری را بگمارد.

به گفته سناتورهای افغان؛ زلمی خلیل‌زاد نتوانسته تاکنون طالبان را وادار به عملی سازی مفاد توافقنامه صلح با آمریکا کند.

پیش از این «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن در تماسی تلفنی با حمدالله محب، مشاور امنیت افغانستان گفت‌وگو و اعلام کرد که واشنگتن توافق‌نامه دوحه را بررسی می‌کند.

>>> بیشتر بخوانید:
دولت بایدن درباره طالبان هم تجدیدنظر می‌کند

طبق اعلام کاخ سفید، مشاور امنیت ملی آمریکا در این تماس تلفنی تأکید کرد که ارزیابی توافقنامه شامل تعهدات طالبان برای قطع رابطه با شبکه‌های تروریستی، کاهش خشونت‌ها و پیش‌برد معنادار مذاکرات با دولت افغانستان و دیگر جناح‌ها می‌شود.

طبق توافق‌نامه دوحه، آمریکا متعهد شده است که کلیه نیروهای خود را تا ماه می سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند.

در ازای این اقدام، طالبان متعهد شده‌اند به شبکه‌های تروریستی و القاعده اجازه ندهند که خاک افغانستان را علیه منافع امریکا مورد استفاده قرار دهند و این گروه ملزم است که روابط خود را نیز با این شبکه‌ها قطع کند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =