رسانه‌های غربی درباره گزینه بایدن در امور ایران چه نوشتند؟

ایرنا نوشت: مطرح شدن احتمال انتصاب رابرت مالی بعنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران از سوی جو بایدن، با توجه به نوع نگاه این دیپلمات آشنا به امور ایران، در کانون توجه برخی رسانه های بین المللی قرار گرفت.

 رسانه های غربی و آمریکایی در گزارش هایی به این موضوع اشاره کردند که در صورت انتصاب رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، این انتصاب می تواند به مفهوم جدی تر شدن تمایل دولت جدید آمریکا به برجام و آغاز دیپلماسی با ایران باشد.

نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» در واکنش به این انتصاب احتمالی نوشت: این انتصاب می تواند به منزله خواست بایدن برای مذاکره با ایران باشد.

تغییر در سیاست خاورمیانه

ایندیپندنت در باره رابرت مالی  نوشت:  رابرت مالی، مدیرکل گروه بین‌المللی بحران و از مشاورین سابق دو دولت بیل کلینتون و باراک اوباما، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خواهد شد. مالی  جای الیوت آبرامز و برایان هوک، دو دیپلماتی که در دولت ترامپ عهده‌دار این سمت بودند را پر می‌کند. 

این رسانه انگلیسی در تحلیل خودنوشت: مالی به تمایل خود برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران  و همچنین سوریه شناخته می‌شود و انتصابش نشانه آشکار دیگری از خواست بایدن برای مذاکره با ایران است؛ حضور او احتمالا با انتقادهای بسیاری مواجه خواهد شد اما در ضمن می‌تواند نشانه‌ای به منطقه باشد که عزم دولت بایدن در تغییر سیاست آمریکا نسبت به خاورمیانه جزم است.

یورونیوز: انتصاب احتمالی مالی نشانه آمادگی دیپلماسی دولت بایدن با ایران است

شبکه خبری یورونیوز نیز در واکنش به انتشار این خبر گزارش داد:خبر انتصاب احتمالی مالی در حالی دوباره بر سر زبان افتاده که اعضای تیم انتقالی بایدن تحقق بخشیدن به دیدگاه رئیس جمهوری منتخب را برای دیپلماسی با ایران پس از خروج ترامپ از برجام آغاز کرده‌اند.

تارنمای خبری یورونیوز افزود: مالی در ماه نوامبر گذشته (۲۰۲۰) از ترور «هدفمند» محسن فخری‌زاده، معاون پیشین وزیر دفاع ایران (دانشمند هسته ای ایران)انتقاد کرد و گفته بود که این حمله «از سرگیری دیپلماسی با ایران را برای جانشین ترامپ دشوارتر خواهد کرد.»

دویچه وله آلمان: انتصاب مالی پیامی از دولت بایدن به تهران است

تارنمای خبری دویچه وله آلمان نیز با پرداختن به انتشار این خبر نوشت: در صورت تحقق  و انتصاب رابرت مالی بعنوان مسئول امور ایران؛ عملا این انتخاب پیامی از سوی دولت بایدن به جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آمادگی آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای خواهد بود.

دویچه وله آلمان  درادامه نوشت: رابرت مالی در حال حاضر مدیرکل "گروه بین‌المللی بحران" در واشنگتن است. اما در دولت‌های پیشین آمریکا و از آن جمله در دولت‌های بیل کلینتون و باراک اوباما در ارتباط با مسائل خاورمیانه فعالیت داشته است؛ وی پیش ازاین نیز از عملکرد دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در مناقشه خاورمیانه انتقاد کرده است.

بی بی سی: آیا پایان "فشار حداکثری" آمریکا علیه ایران کلید خورده؟‏

تارنمای بی بی بی سی فارسی هم در گزارشی با عنوان "آیا پایان فشار حداکثری آمریکا علیه ایران کلید خورده؟" نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دستور بازنگری همۀ تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه ایالات متحده علیه کشورهای دیگر داده است، تا اطمینان حاصل شود که این تحریم‌ها بر پیکار کشورهای تحریم‌شده با همه‌گیری کرونا تأثیر "بی‌جهت" ندارند.‏

بی بی سی نوشت: یک تحول دیگر که نام ایران را در محافل سیاسی واشنگتن دوباره ورد زبان‌ها کرده، مطرح شدن گزینۀ احتمالی جو بایدن برای مقام فرستادگی ویژه در امور ایران است: رابرت مالی، رئیس گروه بین‌المللی بحران. ‏

بی بی سی در گزارش دیگری نوشت: با آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن، مفسران اسرائیلی از نگرانی مقامات این کشور بابت بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق هسته‌ای برجام خبر داده‌اند.

ستون‌نویسان روزنامه‌های اسرائیلی در شماره‌های آخر هفته خود که روز ۲۲ ژانویه منتشر شد به مسائلی اشاره کردند که به گفته آن‌ها باعث نگرانی سیاست‌گذاران اسرائیلی است.

ناهوم بارنی، مفسر سرشنان، در روزنامه پرتیراژ یدیعوت احرونوت نوشت که اعلام آمادگی بایدن برای بازگشت به توافق برجام به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات بیشتر خیلی‌ها را در اسرائیل "نگران کرده است".

بلومبرگ: انتصاب رابرت مالی به سمت نماینده ویژه آمریکا درامور ایران، چراغ سبز بایدن به تهران است

رسانه آمریکایی بلومبرگ  نیز با پرداختن به این خبر گزارش داد معرفی «رابرت مالی» از سوی بایدن به سمت نماینده ویژه در امور ایران،  چراغ سبزی به تهران است.

«الی لیک»  (Eli Lake) نویسنده این مقاله در تارنمای خبری بلومبرگ نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری  جدید آمریکا تاکنون در زمینه آرام نگاه داشتن نگرانی متحدان واشنگتن بویژه تل آویو، مبنی بر تعجیل واشنگتن در از سرگیری مجدد  مذاکرات با ایران بر سر توافق هسته ای خوب عمل کرده است. اما انتصاب «رابرت مالی» به عنوان نماینده ویژه در امور ایران می تواند این وضعیت را تغییر دهد.

گفته می شود که « جوبایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا در نظر دارد تا نماینده‌ ویژه‌ای را در امور ایران انتخاب کند و می‌تواند آغازی برای حل مناقشه‌ای باشد که حامیان و مجریان ناکام «سیاست فشار حداکثری» روی دستشان گذاشته‌اند.

گفته می‌شود، بایدن قصد دارد رابرت مالی راکه اکنون رئیس گروه بین‌المللی بحران است به عنوان نماینده ویژه خود در امور ایران تعیین کند.

او قرار است جایگزین بدنامانی چون برایان هوک و الیوت آبرامز ‌شود که در مدت سه سال مجری تروریسم اقتصادی و دولتی آمریکا علیه مردم ایران بودند.

« تام کاتن» سناتور جمهوری خواه از ایالت آرکانزاس،  احتمال تعیین « رابرت مالی » به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران ابراز نگرانی کرد و او را « همدل با ایران ودشمن اسرائیل » خواند.

کاتن در صفحه خود در توئیتر با این ادعا که « اگرمالی بیاید مقامات ایرانی احساس خوش شانسی می کنند»، افزود: مالی از نیروهای امنیتی دولت باراک اوباما است و دو سال پیش هم با ظریف در نیویورک دیدار کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    نه مذاکره میکنیم نه جنگ میشود، دوش آب سرد