خبرهای خوب از واکسن کووایران/ اولین بخش واکسن خارجی به زودی وارد می‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۵هزار و ۹۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

الهه صالحی: به گفته دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵ هزار و ۹۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و متاسفانه ۸۹ نفر از هموطنان مان جان خود را از دست دادند.

با آمار امروز تعداد مجموع بیماران و قربانیان کوید۱۹ به ترتیب به  یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۷۷ نفر و ۵۷ هزار و ۳۸۳ نفر می‌رسد.

لاری همچنین گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

شیوع در برخی از شهرها در حال افزایش است

با وجود کمتر شدن آمارها از زمان شیوع موج سوم کرونا در هفته‌های اخیر مسئولین همواره نسبت به خیز مجدد کرونا در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده و از وضعیت شکننده فعلی گفته اند.

در همین رابطه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز گفت: گزارش‌هایی در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی هفته گذشته از شهرهای مختلف به دستمان رسیده است و در این رابطه تذکر جدی می‌دهم، کاشان ،اصفهان ، تهران بیشتر باید دقت کنند و امیدواریم پروتکل‌ها را به صورت سختگیرانه رعایت کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های ما رشد ۴۷ درصدی ترددها نسبت به اول دی ماه است ادامه داد: این وضعیت نگران کننده است، لذا هر گونه عدم رعایت پروتکل‌ها، وضعیت را به شرایط قبل بازمی گرداند.

او اظهار کرد: با آغاز موج جدید کرونا ممکن است دوباره مشاغل تعطیل و محدودیت‌ها افزایش پیدا کند، در برخی استان‌ها تعداد بیماران سرپایی در حال افزایش است که نتیجه آن بالا رفتن آمار بستری و مرگ‌ومیر خواهد بود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم امروز در جلسه شورای ناظرین طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در این رابطه با اشاره به اینکه نباید فکر کنیم که ویروس جهش یافته فقط از خارج از کشور وارد می شود، افزود: ممکن است در درون کشور به دلیل تنوع ژنتیک و HLA شاهد جهش در ویروس باشیم بنابراین باید مرتب نمونه های آزمایشگاهی جهت بررسی جهش های احتمالی مورد تست قرار گیرد. 

واکسن ایرانی به ۱۴ داوطلب دیگر تزریق می‌شود

واکسن ایرانی کووایران که چند هفته قبل وارد دوره کارآزمایی بالینی شد و قرار بود در این مرحله روی بیش از ۵۰ نفر داوطلب تست شود، حالا بعد از حال خوب عمومی داوطلبان قبلی، برای ۱۴ داوطلب دیگر تزریق می‌شود.

این خبر را حجت نیک ملکی، رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد فرمان امام در صفحه توییتر خود اعلام کرده و نوشت: پس از بررسی سلامت ۲۱ داوطلبی که واکسن کرونا تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام به آنها تزریق شده است و تایید سلامت داوطلبان، مجوز تزریق برای ۱۴ داوطلب دیگر صادر شد.

از طرف دیگر وزیر بهداشت از خرید و واردات واکسن کرونا خبر داده و گفت که بخش اول واکسن کرونا از منابع مطمئن در روزهای آینده وارد کشور خواهد شد.

نمکی گفت:  ما واکسن را برای تزریق، قبل از رسیدن واکسن تولید خودمان تدارک دیدیم و منابع آن را تامین کردیم. آقای رییس جمهور هم هر روز پیگیر هستند و انشاااله در روزهای آینده اولین پارت‌های واکسن وارداتی را از منابع مطمئن وارد خواهیم کرد.

وی افزود: بر این اساس واکسیناسیون را برای گروه‌های آسیب‌پذیر آغاز می‌کنیم. در عین حال فرزندان اصیل و دانشمند این سرزمین هم خوشبختانه در ساخت واکسن ملی مان با تلاش شبانه روزی پیش می روند و در آینده نزدیک یکی از مراکز مهم ساخت واکسن بیماری کووید-۱۹ در جهان خواهیم بود.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم در این باره اعلام کرد که اختیار واردات واکسن به هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت داده شده است.

او گفت: بر اساس این مجوز به هیات امنای ارزی همه اختیارات داده شده تا مستقیم یا از طریق شرکت های خصوصی مجاز نسبت به واردات واکسن تایید شده اقدام کند.
جهانپور اظهار داشت: از ابتدا تا کنون تاکید کمیته ملی واکسن بر آن بوده که هرگونه انجام کارآزمایی بالینی واکسن های خارجی در کشور منوط به مشارکت در تولید و انتقال فناوری خواهد بود.

نگران سفرهای نوروزی هستیم

بنا به اعلام نیروی انتظامی در شب گذشته با وجود محدودیت‌های ترافیکی، ۴۶هزار و ۵۰۴ خودرو این محدودیت را زیرپا گذاشتند و جریمه شدند.

مأموران پلیس به رانندگان ۱۹ هزار و ۴۴۳ دستگاه خودرو نیز در روز گذشته تذکر لسانی داده و با جلوگیری از سفر ۱۲ هزار و ۹ دستگاه خودروی سواری، راننده و سرنشینان آنها را به مبدا خود بازگرداندند.

همچنین سه هزار و ۳۷۴  دستگاه خودرو نیز در مناطق نارنجی جریمه شدند.در روز گذشته ۳۷ هزار و ۶۶۸ پیامک تخلفات کرونایی نیز به رانندگان متخلف ارسال شده است.

سردار سیدکمال هادیانفر ، رئیس پلیس راهور هم امروز در همایش تبادل اطلاعات و همکاری پلیس راهور با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پس از اطلاع‌رسانی، اعمال جریمه کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند شروع شد، گفت: توقیف یک ماهه وسایل نقلیه مختلف، صدور برگ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی، نظارت بر اصناف و گروه‌های شغلی چهارگانه از اقدامات پلیس راهور است.  

رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: تذکر لسانی به یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۲۹۸ نفر، ۶۴۹ هزار و ۳۸۰ هزار بازدید از اصناف مختلف، پلمب ۱۰۷ هزار و ۴۹۵ صنف متخلف و صورت جلسه ۳۱ هزار و ۹۸ مورد از دیگر اقدامات پلیس راهور بوده است.  

وی گفت: در رابطه با اعمال جریمه ۹۴ درصد کسانی که در مناطق قرمز تردد کردند جریمه شدند؛ همچنین ۵۱ درصد از خودروهایی که در مناطق  نارنجی تردد کردند جریمه شدند.  

سردار هادیانفر اضافه کرد: ۵۲ درصد از خودروهایی که در طرح محدودیت‌تردد شبانه حضور داشتند جریمه شدند.  

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: پروتکل‌های بهداشتی در ۹۵ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی رعایت شد؛ همچنین ۸۳ درصد از مردم طرح محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد را رعایت کردند. در مجموع سه مرحله اقدامات پلیس راهور ۵۰ درصد کاهش تردد جاده‌ای داشتیم.  

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =