اساس توسعه‌یافتگی در هر کشوری، نیروی انسانی است

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم شورای اسلامی در بازدید از اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان بر توجه به نیروی انسانی و فرهنگ جامعه، تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم شورای اسلامی پیش از ظهر روز یک‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ضمن بازدید از ساختمان جدید اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با نبی‌اله خدابخشی مدیرکل و کارکنان این‌مجموعه‌، دیدار و گفت‌وگو کرد.
نماینده مجلس شورای اسلامی محض ورود به کانون پرورش فکری با تداعی خاطرات دوران کودکی‌اش در درجزین و عضویت در کتابخانه‌ی سیار سمنان، جویای حال اسماعیل سلیمی‌نیا مربی بازنشسته مرکز فرهنگی‌هنری سیار روستایی و دیدار ایشان را از نزدیک خواستار شد.
وی ضمن قدردانی از فعالیت‌های محتوامحور و اثربخش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: خیلی خوشحالم که توفیقی دست داد امروز در خدمت کارکنان کانون باشم و توفیق مضاعف بود که با مربی کودکی خودم دیدار کردم.
گلرو یکی از اساسی‌ترین کار را توجه به بحث آموزش و پرورش، عنوان و تأکید کرد: بیش‌تر کشورهای دنیا برای مقوله‌ی آموزش، اهمیت قائلند و در زمینه‌های مختلف با کیفیت عالی مشغول به فعالیت آموزشی و تربیتی هستند و در ایران نیز این مقوله از قدیم‌الایام به‌ویژه بعد از انقلاب و جمهوری اسلامی ایران مورد توجه بوده که یکی از این آموزش‌ها، فعالیت مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
اساس توسعه‌یافتگی در هر کشوری نیروی انسانی است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم شورای اسلامی در بخشی از این دیدار خاطرنشان کرد: در مبحث توسعه‌یافتگی، نیروی انسانی پایه‌ای‌ترین بحث است و اساس توسعه‌یافتگی در هر کشوری نیروی انسانی است.
وی در ادامه یکی از دغدغه‌های ذهنی خود را نیروی انسانی برشمرد و افزود: سرمایه ملی هر جامعه، نیروی انسانی است و همان‌طور که کودکان در سیستم آموزشی، امانت هستند اگر به کنه ذاتی مسأله بیندیشیم متوجه می‌شویم که نیروی انسانی، هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ ذهنی در هر دو مقوله، امانت است.
گلرو با بیان این‌که حضرت امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته و دارند، گفت: نارضایتی رهبری از بحث عملکردی که در سیستم آموزشی دیده شده، کاملاً هویداست که بخشی از این ضعف به دست‌اندازهای سیاسی بستگی دارد و تناقض نگاه‌ها باعث آسیب به نظام آموزشی برای کودکان ‌شده‌است.
نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در نگاه کلان، کشور ایران به‌واسطه‌ی داشتن متون و منابع مکتوب فرهنگی، سرزمینی بسیار غنی با فرهنگ بالا است و مشکل و ضغف اساسی در جامعه‌ی امروز، تعامل اجتماعی؛ یعنی احترام به حقوق یک‌دیگر با رعایت قانون و مقررات است و این موضوع را بایست در فضای آموزشی به کودکان یاد داد و به نظر می‌رسد بهترین و مناسب‌ترین متولی این امر می‌تواند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد.
گلرو با تأکید بر این‌که اگر سیستم آموزشی دقیق و کامل باشد می‌توانیم در تمامی زمینه‌ها نسل آینده را طوری تربیت کنیم و آموزش دهیم که آینده‌ساز این کشور باشد، افزود: هرکسی که امروز بخواهد آینده‌ی کشور را دریابد بایست به مقوله‌ی آموزش و پرورش اهمیت دهد و در غیر این‌صورت مسیر به انحراف کشانده می‌شود.
فرهنگ، اساسی‌ترین موضوع یک جامعه است
نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه با اشاره به این‌که فرهنگ، اساسی‌ترین موضوع یک جامعه است، اولویت مجلس یازدهم را اقتصاد و فرهنگ دانست و گفت: برای فرهنگ‌سازی نسل آینده، بایست فکر اساسی کرد تا آینده‌ی خوبی را برای آن‌ها رقم زد و به نوع نگاه و رویکرد آموزش و تربیت نیز توجه بیش‌تری شود و رویکرد و جهت‌گیری کلام به سمتی هدایت شود که نتیجه‌بخش باشد.
گلرو در پایان سخنانش با بیان این‌که توجه به مناطق محروم کار اساسی است و بسیاری از استعدادهای درخشان در همین روستاها و منطقه‌های محروم هستند از کارشناسان و مربیان خواست تا این موضوع را سرلوحه‌ی کار و برنامه‌های خود قرار دهند و به برقراری عدالت اجتماعی به‌ویژه در بحث آموزش و پرورش توجه کنند تا استعدادهای کودکان و نوجوانان آن منطقه هم شناسایی شود و در جایگاه خادم مردم درخصوص هرگونه هم‌کاری و پیگیری مشکلات کانون قول مساعدت داد.
تأکید بر آگاهی، دانایی و مانایی
مدیرکل کانون استان سمنان در ابتدای سخنانش ضمن قدردانی از نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در آستانه‌ی چهل‌ودومین سال پیروزی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی است تا یادی کنیم از شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و روح پرفتوح حضرت امام(ره) و سرداران بزرگی که در عرصه‌های گوناگون، خون پاک‌شان را هدیه کردند.
خدابخشی اظهار داشت: در تمام فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی، تأکید بر آگاهی، دانایی و مانایی است و اگر اتفاقی در بخش آگاهی و دانایی ایجاد نشود، مانایی اتفاق نخواهد افتاد و در بخش مانایی نیز فعالیت‌ها را بیش‌تر به این موضوع اختصاص می‌دهیم که رفتارمند و عمل‌گرا باشیم تا تأثیرگذاری اتفاق بیفتد چنان‌چه از اخلاق، منش، رفتار و مکتب سردار سلیمانی درس می‌گیریم که یکی از خصوصیات بارز ایشان همین رفتارمند، بی‌ادعا، بی‌تکلف و مؤثر بودن است.
وی با تأکید بر این‌که ماندگاری انسان‌ها و کارهای‌شان در اخلاق‌مداری و رفتارمند بودن آن‌هاست، گفت: حوزه‌ی کودک و نوجوان بسیار وسیع است و کانون پرورش فکری در این‌حوزه، فعالیت‌ها و برنامه‌های شاخصی را انجام می‌دهد که هرچند کمبودهای مادی و معنوی می‌تواند در کارها تأثیر گذارد؛ اما حرکت‌ها و فعالیت‌های در دست اجرا اثربخشی سازنده و ماندگاری برای جامعه دارد و مربیان کارآمد و توانمند کانون در این‌حوزه، نجیبانه به اجرای فعالیت می‌پردازند.
خدابخشی در ادامه افزود: مشکلات عمده‌ی فعالیت عرصه‌ی کودک و نوجوان چالش‌هایی است که در عرصه‌ی اجرایی و مادی، مسئولان را مشغول می‌کند و فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و این بیش‌تر به‌دلیل فقدان توجه مناسب مادی به عرصه‌ی تربیت آینده‌سازان و ایرادی است که در بیش‌تر فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی دیده می‌شود؛ ولی کانون سعی کرده با هم‌دلی صادقانه، عاشقانه و نجیبانه کار و رفتار کردن تأثیرگذاری خود را حفظ کند.
وی با اشاره به هم‌گرایی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی استان سمنان، این اتفاق مثبت را به فال نیک گرفت و تأکید کرد: مدیرانی که در دستگاه‌های فرهنگی استان مشغول فعالیت هستند نگاه هم‌دلی و هم‌افزایی خوبی دارند.
مدیرکل کانون استان در این دیدار ضمن بیان مشکلات کانون در زمینه‌ی پرداخت حقوق کارکنان، درخصوص نیروهای کار معین کانون، توجه به مناطق محروم و کم‌برخوردار روستایی و اجرای فعالیت‌های مناسب در این مناطق از سوی کارشناسان و مربیان کانون با هدف برقراری عدالت اجتماعی، کمبود شدید اعتبارات عمرانی با توجه به قدمت بالای بسیاری از مراکز فرهنگی‌هنری و... نیز مطالبی بیان کرد و خواستار توجه و حمایت بیش‌تر مسئولان از این نهاد فرهنگی و تربیتی و تأمین اعتبار برای تجهیز و توسعه مراکز فرهنگی‌هنری ثابت و سیار شد و از نمایندگان و اعضای کمیسیون فرهنگی و تلفیق مجلس شورای اسلامی خواست تا نسبت به این موضوعات کودکان و نوجوانان کشور را مورد توجه قرار دهند و فعالان عاشق این‌عرصه را یاری کنند.
معاون فرهنگی کانون استان سمنان نیز در این دیدار به ارائه‌ی گزارش کوتاهی از عملکرد مربیان و درخشش اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری در سطح بین‌المللی، ملی، استانی و... پرداخت.
معدنی با اشاره به اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور ویژه مخاطبان ۶ تا ۱۸ سال در راستای طرح ملی «حال خوش زندگی»، «سواد اقتصادی» و «هاتف» به‌منظور شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان از سوی مربیان مراکز فرهنگی‌هنری و راه‌اندازی سامانه‌ی KPF با شیوع ویروس کرونا و ادامه‌ی روند فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در بستر فضای مجازی، درخصوص اهمیت و چرایی کار با مخاطب کودک و نوجوان و نیازسنجی اعضای نوجوان و...، مطالبی بیان داشت.
وی همچنین با تأکید بر اینکه نوجوانان امروز با کسب مهارت می توانند در زندگی اجتماعی، مؤفق ظاهر شوند، استقبال نوجوانان و والدین آنها را از برگزاری کارگاه های مهارت مثبت اندیشی کانون پرورش فکری، بسیار خوب، ارزیابی و خاطرنشان کرد: کانون تلاش می کند با مجهزکردن نوجوانان به این مهارتها به آنها کمک کند تا تا بتوانند در آینده، زندگی بهتری داشته باشند و با افزایش تابآوری، مسائل و دغدغههای اجتماعیِ پیشِ رو را مدیریت کنند.
گفتنی است؛ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی قبل از دیدار، از واحدهای اداری، بازدید و با کارشناسان مجموعه، گفت‌وگو کرد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =