۱۶ فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر زیر ذره‌بین

۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره ۳۹ فیلم فجر معرفی شدند که در این میان آثاری از کارگردانانی چون نرگس آبیار، محمدحسین مهدویان، آیدا پناهنده، حمیدرضا آذرنگ، روح‌الله حجازی و ... دیده می‌شود.

یاسمن طلوعی: سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر، امروز در یک نشست زنده اینترنتی، فهرست نهایی فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ را اعلام کرد.

با توجه به همه‌گیری کرونا، جشنواره امسال فجر، به صورت محدود برگزار می‌شود و تنها ۱۶ فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور دارند. در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، برج میلاد و پردیس ملت، میزبان اهالی رسانه می‌شوند و تعداد اندکی از سینماها هم شاهد حضور مردم خواهند شد. 

در گزارش زیر، نگاهی انداخته‌ایم به فیلم‌های بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر: 

پنجمین ساخته نرگس آبیار

فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، پنجمین ساخته این فیلمساز است که تهیه‌کنندگی‌اش را محمدحسین قاسمی برعهده دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «برای یک زن که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند، ماجرایی رقم می‌خورد.»

آبیار برای دومین‌بار بعد از فیلم «شبی که ماه کامل شد»، سراغ الناز شاکردوست و هوتن شکیبا رفته و برای اولین‌بار هم با بهرام رادان همکاری کرده است. مهران احمدی، گلاره عباسی، گیتی معینی، شادی کرم‌رودی، امین میری، سیاوش حکمت‌شعار، علی نفیسی، الهه اذکاری، شیما ملکیان، علی روزبهانی، سارا اردلان، سحر اسدی، الهام حسامی، محبوبه نریمی‌سا، مهتا محدث، هادی آقابزرگی، روح‌الله آبیار، سعید بیگی، عفت رسولی، منصور نوری و فاطمه کریمیان، دیگر بازیگران این فیلم هستند.

نویسندگی «ابلق» را آبیار به همراه پریسا کرزیان برعهده داشته است.

فیلم پر بازیگر قرایی

فیلم «بی‌همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، سومین ساخته این فیلمساز است. قرایی در این فیلم با بازیگران صاحب‌نامی چون پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، هادی حجازی‌فر، بابک کریمی، مهتاب نصیرپور و... همکاری کرده است.

نویسندگی این فیلم را قرایی به همراه محمد داودی برعهده داشته است.

تک‌تیرانداز دفاع مقدس

فیلم «تک تیرانداز»، ششمین ساخته علی غفاری محسوب می‌شود که یک اثر قهرمان‌محور و برشی کوتاه از زندگی حماسی بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس در قالب یک فیلم اکشن است. تهیه‌کنندگی این فیلم را ابراهیم اصغری برعهده دارد.

کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی، عبدالرضا نصاری، انوش معظمی، حسین پوریده، حسین شریفی، عبدالحلیم تقلبی، اسمعیل خلج، مهدی شیخ عیسی، گورا نگم و... از جمله بازیگرانی هستند که در «تک‌تیرانداز» حضور دارند. رضا خمسه و بهنام علیزاده نویسندگی این فیلم را برعهده داشته‌اند.

پایان جهان

فیلم «تی‌تی»، چهارمین ساخته آیدا پناهنده است که تهیه‌کنندگی‌اش را هم خودش برعهده داشته. نویسندگی این فیلم را پناهنده به همراه ارسلان امیری برعهده داشته است.

الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا، بازیگران اصلی فیلم «تی تی» هستند. داستان این فیلم درمورد استادی است که قصد دارد پایان‌نامه‌ای درمورد پایان جهان به اثبات برساند، با مادری عجیب و غریب که می‌خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد، ملاقات می‌کند و...

دعوت به عروسی

فیلم «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و تهیه‌کنندگی علی مصفا ساخته شده است.

سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران، صدف عسگری، محمد حیدری و بازیگر خردسال آیلین جاهد بازیگران اصلی این فیلم هستند.

داستان این فیلم درباره زنی به اسم سارا است که به همراه همسرش حامد و دختر خردسال‌شان به یک عروسی در شمال ایران دعوت شده‌اند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی‌تواند به این سفر برود و این، سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند.

عماد و طوبا

فیلم «رُمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده، دومین ساخته این کارگردان است. تهیه‌کنندگی این فیلم را مهدی صباغ‌زاده برعهده داشته و در خلاصه داستان آن آمده است: «وقتی سرنوشت برای اولین‌بار عماد و طوبا را روبه‌روی هم قرار داد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست...»

حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی و سام ولی‌پور در فیلم «رُمانتیسم عماد و طوبا» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

اعتیاد

فیلم «روزی روزگاری، آبادان» اولین ساخته حمیدرضا آذرنگ است که علی اوجی و عبداله اسکندری تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته‌اند.

محسن تنابنده، فاطمه معتمدآریا، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ، سهیل جمالی و امیرحسین ابراهیمی، بازیگران اصلی این فیلم هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «در آبادان، سال ۱۳۸۱، خانواده‌ پنج نفری مصیب چرخیده، در آخرین روز سال، مشغول خرید شب عید هستند اما به دلیل حال بد مصیب که ناشی از گرفتاری‌اش به مواد مخدر است، کشمکشی میان آن‌ها در می‌گیرد و ...»

حمیدرضا آذرنگ، علاوه بر کارگردانی، نویسندگی این فیلم را هم برعهده داشته است.  

بازیگرِ میان‌سال

فیلم «روشن»، هفتمین ساخته روح‌الله حجازی است که تهیه‌کنندگی‌اش را هم خودش برعهده داشته. رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری، مهدی حسینی‌نیا، مسعود میرطاهری، محمد ولی‌زادگان، ابراهیم عزیزی، علی رحیمی، حمیدرضا حیدری، هدیه آذیدهاک، امیرکیوان معصومی، محمد نیکبخت و نازنین سهامی‌زاده در این سریال بازی می‌کنند. داستان فیلم «روشن» درباره مرد میان‌سالِ عشق بازیگری است که نمی‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه‌چیز، تصمیم می‌گیرد نقشش را بازی کند.

فیلمی واقعی یا ترسناک؟

فیلم «زالاوا» اولین ساخته ارسلان امیری است که سمیرا برادری و روح‌الله برادری تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته‌اند.

هدی زین‌العابدین، نوید پورفرج و پوریا رحیمی‌سام، بازیگران اصلی این فیلم هستند. نویسندگی «زالاوا» را امیری به همراه آیدا پناهنده برعهده داشته است. این فیلم با الهام از ماجرایی که در واقعی بودن آن تردید وجود دارد، ساخته شده است؛ ماجرایی که احتمالا نیمی از آن از نظر اهالی کردستان، واقعی و ترسناک است.

حضور علیمردانی بعد از سه سال در جشنواره

فیلم «ستاره بازی» نهمین ساخته هاتف علیمردانی است. فرهاد اصلانی، مایکل مدسن ، شبنم مقدمی، مارشال منش و ملیسا ذاکری، لیندا جویز، هاوارد رسنزتین، دان لیستر، هیدی کدنبرگ، دان فورد، جان ویلر، حسن صنعتی، سامان اصلانی و هستی جوادی در «ستاره بازی» نقش‌آفرینی می‌کنند. تهیه‌کنندگی این فیلم را هم علی سرتیپی برعهده داشته است.

ورود مهدویان به سینمای کمدی

فیلم «شیشلیک» ششمین ساخته محمدحسین مهدویان است که اولین فیلم کمدی او به حساب می‌آید. این فیلم که از همان ابتدا با حاشیه‌هایی مواجه شد، شامل اصلاحیه‌هایی هم شده که بیشتر به دلیل بعضی دیالوگ‌ها بوده است. همچنین یکی از سکانس‌های پایانی فیلم هم با نظر شورای پروانه نمایش نیاز به اصلاح داشته است.

نویسندگی این فیلم را امیرمهدی ژوله برعهده داشته است و رضا عطاران، پژمان جمشیدی، عباس جمشیدی‌فر، ژاله صامتی و جمشید هاشم‌پور در «شیشلیک» مقابل دوربین قرار گرفته‌اند. تهیه‌کننده این فیلم، محمدرضا منصوری است.

اولین ساخته عادل تبریزی

فیلم «گیج‌گاه» اولین ساخته عادل تبریزی است. جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آئیش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل‌پور، علی باغفر، حامد شیخی و داود ونداده بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند. «گیج‌گاه» به تهیه‌کنندگی ولی‌الله مدنی و حنیف سروری ساخته شده است.

مهاجرت در زمان جنگ

فیلم «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر، درباره خانواده‌ای است که در زمان جنگ از آبادان مهاجرت می‌کنند و به این ترتیب، سه دوره از زندگی شخصیت مامان را می‌بینیم.

رویا افشار، امیر نوروزی، امیر شمس، رها حاجی‌زینل و عرفان ابراهیمی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.

دهه ۶۰

فیلم «مصلحت» اولین ساخته حسین دارابی است که داستان آن در دهه ۶۰ می‌گذرد.

فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی، سهی‌بانو ذوالقدر و نازنین فراهانی از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم «مصلحت» حضور دارند.

تهیه‌کنندگی این فیلم را محمدرضا شفاه برعهده داشته است.

بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری

فیلم «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی، با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده که در آن بخش‌های ناگفته از هشت سال دفاع مقدس روایت شده است.

محسن قصابیان، لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، علیرضا زمانی‌نسب، سیدجواد هاشمی و قاسم زارع از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

جنگ تحمیلی در آبادان

«یدو» سومین ساخته مهدی جعفری است که تهیه‌کنندگی‌ آن را محمدرضا مصباح برعهده داشته است. این فیلم، اولین ماه‌های جنگ تحمیلی را در آبادان درحال محاصره به‌تصویر کشیده می‌شود.

ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی و ریحانه آریامنش، بازیگرانی هستند که در این فیلم مقابل دوربین قرار گرفته‌اند.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1480128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    2 0
    چرا فقط بعضی فیلم ها عکس داره و بقیه نه ؟ این یه تبعیضه
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    0 0
    فیلم خوب زیادی توشون نیست . شاید تک تیر انداز خوب باشه . کار هیات داوران سختته برای انتخاب بهترین فیلم بین اینهمه فیلم ضعیف
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    1 0
    چجوری که برای بعضی فیلمها داستانش رو زدید ولی برای بعضی دیگه نه مثل فیلم بی همه چیز یا شیشلیک ؟؟