ایجاد صف برای کالاهای اساسی را دوست نداریم!/تامین ارز کالاهای اساسی

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: ما به هیچ وجه ایجاد صف برای کالاهای اساسی مردم را نمی پسندیم اما امروز در جنگ تمام عیار اقتصادی با کشور آمریکا و کشورهای اقماری دنبال کننده سیاست‌های این کشور هستیم که برخی مشکلات را رقم زده است.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، عباس تابش در حاشیه سفر به اصفهان به منظور اهدای تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان به شرکت هلدینگ پارس پندار نهاد درپاسخ به این سوال که در ارتباط با دسترسی آسان مردم به کالاهای موردنیاز به ویژه در شرایط فعلی چه راهکاری اندیشیده شده است، اظهار داشت: ما به هیچ وجه ایجاد صف برای کالاهای اساسی مردم را نمی پسندیم اما امروز تاوان رای ۱۲ فروردین سال ۵۸ به استقلال جمهوری اسلامی را به جهان پس می دهیم  به نوعی که در جنگی تمام عیار اقتصادی از طرف کشورهای آمریکا، کشورهای اقماری آن که به دنبال سیاست‌های آمریکا قرار داریم.

وی افزود: ما به لحاظ انتقال ارز، واردات وموارد مشابه مشکل داشتیم و باید پروسه بسیار سختی را طی کنیم تا مواد اولیه و نهایی مورد نیاز را وارد کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دستگاه های متعددی در داخل کشور مانند وزارت امر خارجه، بانک مرکزی، دسنگاه هی حمل و نقل  با واردات کالا مرتبط هستند اما ما به شکل معمول حلقه نهایی واردات کالا را مشاهده می کنیم که هر یک از این بخشها چه به شکل سهل یا عمدی نتواند کار خود را به درستی انجام دهد در حلقه آخر با مشکل مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان بیان داشت: تا سه ماه گذشته بانک مرکزی تنها مرجع تامین ارز در کشور بود و این در حالی است که این روزها وضعیت تأمین ارز بهتر شده است و حتی برای تخصیص سه ماه اول سال ۱۴۰۰ نیز ارز تأمین شده داریم.   

تابش در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با مشکل بروکراسی اداری زیاد برای کارآفرینان به ویژه در اصفهان که موجب سرمایه گریزی می شود، تاکید کرد: این حوزه بیشتر مربوط به وزارت کار است که برنامه ریزی های لازم برای کارآفریناندر راستای ایجاد زمینه های لازم کاری داخل و خارج کشور انجام می شود و ما تعامل لازم را با آنها داریم.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان ادامه داد: با توجه به الکترونیکی شدن در زمان کرونا بسیاری از این بروکرراسی ها برطرف شده است ضمن ایکه وزارت صنعت معدن تجارت نیز بحث گارانتی ها و نمایندگی های بین المللی را حذف کرده است و در ادامه نیز لازم است با قراردادهای لازم حتی امر ثبت نام فعالان اقتصادی را نیز تسهیل کنیم.

سازمانهای مردم نهاد باید کنترل رعایت حقوق مصرف کننده را برعهده بگیرند

وی در ارتباط با جایگاه ایران در ارتباط رعایت حقوق مصرف کنندگان در  جهان گفت: این بحث در دنیا با ایران متفاوت است، در دنیا خودکنترلی وجود دارد و سازمانهای مردم نهاد این امر را برعهده دارند و ما نیز به دنیال این هستیم که با تقویت انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان  به این امر کمک کنیم.

تابش در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه در داخل کشور برای اهدای تندیس رعایت حقوق مصرف کندگان چند آیتم را مدنظر داریم، گفت: این شرکتها نباید در سال جاری شاکی مصرف کننده ای چه  از نوع محکومیت  وچه جاری داشته باشد و تسویه بدهی های ارزی و مالیاتی آنها نیز بسیار مهم است که همه این شاخص ها در کمیته فنی و شورای عالی سیاست گذاری تندیس که دستگاه های متعددی در آن حضور دارند بررسی می شود.

به مصرف‌کنندگان حق می دهیم اما....

وی در ارتباط با نوسان قیمت کالاهای اساسی و اینکه در این مورد به حقوق تولیدکننده بیشتر توجه می شود از مصرف کننده غافل می شود،گفت:  از دیدگاه عمومی هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از شرایط ناراضی هستند که از دیدگاه ما مصرف کنندگان بسیار حق دارند، مردم در این روزها اذیت شدند، ما این حق را از مردم دریغ نمی کنیم چراکه آنها حق دارند در ارتباط با قیمتها از ما مطالبه کنند اما باید اطلاع داشته باشید که سامان حمایت از حقوق مصرف کننده در حلقه آخر کار قرار دارد.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان با بیان اینکه اگر کالایی تغییر قیمت دارد متغیرهای کلان اقتصادی به ویژه در دوران تحریم تغییر کرده است و بدین شکل قیمت تمام شده تغییر می یابد، گفت: امیدواریم با اتفاقات جدید در زمینه تولید نفت و گشایش در بازگشت درآمدهای بلوکه شده ایران شاهد گشایش در این امر باشیم ضمن اینکه دستگاه های فرابخش نیز باید با یکدیگر همکاری خوبی در راستای کاهش تغییرات قیمت داشته باشند.

گفتنی است عباس تابش به منظور تقدیم تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان به شرکت هلدینگ پارس پندار نهاد و دو شرکت زیرمجموعه گروه صنعتی انتخاب به اصفهان سفر کرده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1480756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =