توکیو دائم در حال توقف!

با وجود اینکه ایران تعداد سهمیه های مورد قبولی را برای حضور در المپیک توکیو به دست آورده اما اوضاع در برخی از رشته هایی که انتظار مدال آوری آن ها در بازی ها می رود، مناسب نیست.

مریم روحی:کاروان ایران تاکنون ۵۲ سهمیه قطعی المپیک ۲۰۲۰ توکیو (۲۰۲۱) را کسب کرده و امید می رود تعداد سهمیه ها افزایش یابد. با توجه به اینکه فدراسیون های ایران علاوه بر مشکلات مالی به خاطر شرایط کرونا هم دچار مشکل هستند، این موضوع می تواند روی عملکرد فنی ورزشکاران تاثیر گذار باشد. کشتی و وزنه برداری که در دوره های اخیر مدال های زیادی را برای کاروان ایران به ارمغان آورده اند نیز حال و روز خوبی ندارند. پیش از این هم گفته شد که ایران نتوانست آن طور که باید و شاید از تعویق المپیک استفاده کند و چه بسا این یک سال به ضرر ایران هم شد.

کشتی و ۶ سهمیه باقی مانده

کشتی ایران در جام جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان موفق به کسب ۶ سهمیه در دو بخش آزاد و فرنگی شد. در ۵۷- کیلوگرم رضا اطری، ۸۶- کیلوگرم رضا یزدانی و ۱۲۵ کیلوگرم یدالله محبی سه سهمیه کشتی آزاد را به دست آوردند. در کشتی فرنگی نیز علیرضا نجاتی در وزن ۶۰-، محمد علی گرایی در وزن ۷۷- کیلوگرم و امیرقاسمی منجزی در وزن ۱۳۰- کیلوگرم سهمیه گرفتند.

با توجه به اینکه در هر بخش سه سهمیه باقی مانده بنابراین تمام تلاش براین است که این رشته با ۱۲ نفر کامل به توکیو برود. قبل از شیوع کرونا قرار بود رقابت های کسب سهمیه آسیا در کشور چین برگزار شود که این رقابت ها لغو شد و حالا قرار است ۲۰ تا ۲۲ فروردین در قزاقستان برگزار شود. اگر در این رقابت ها سهمیه های ایران کامل نشود ملی پوشان در صوفیه بلغارستان که انتخابی جهانی است این شانس را دارند که به سهمیه برسند؛ رقابت هایی که ۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت انجام می شود. اگر ملی پوشان نتوانند سهمیه کامل را در این دو مسابقه کسب کنند شانس دیگری نخواهند داشت.

البته رقابت های بین المللی برای کسب آمادگی کشتی گیران برگزار می شود که آن ها شانس حضور در چنین مسابقاتی را دارند. متاسفانه کشتی ایران تاکنون از رقابت های برگزار شده استفاده نکرده است. در گرندپری پاریس هیچ نماینده ای از ایران حاضر نبود و در جام جهانی صربستان هم که تیم روسیه با نفرات شاخص حاضر شد ایران فقط یک کشتی گیر در آزاد و یک نفر در فرنگی را اعزام کرد.

بنابراعلام فدراسیون برای رقابت های متئو پولیکانو ایتالیا هم به غیر از ۳ نفر در آزاد کشتی گیر دیگری اعزام نمی شود. در رقابت های اوکراین نیز بیشتر از جوانان استفاده خواهد شد.

متاسفانه اظهارنظرهای علیرضا دبیر به عنوان شخص اول فدراسیون نیز نگرانی هایی را ایجاد کرده چرا که او با توجه به شرایط زمانی که هنوز مجوز برگزاری مسابقات و اردو صادر نشده بود گفت: با توجه به اینکه المپیک توکیو برگزار می‌شود با شرایط موجود، از کشتی در المپیک توقع مدال و حتی یک مدال برنز را نباید داشته باشیم.

توکیو دائم در حال توقف!

وزنه برداری و یک کلاف سردرگم

شرایط وزنه برداری بسیار پیچیده و سردرگم شده به شکلی که به غیر از علی داوودی، هنوز سرنوشت دیگر سهمیه ایران در توکیو مشخص نیست. علی داوودی در ۱۰۹+ کیلوگرم مسافر توکیو خواهد بود و علی هاشمی در ۱۰۹ کیلوگرم درصورت حضور در یک رقابت دیگر سهمیه اش حتمی خواهد شد اما در صورت قعطی شدن نیز او باید منتظر عملکرد سهراب مرادی باشد.

سهراب مرادی با توجه به مصدومیت و شرایطی که در سال های اخیر داشته از دوران اوج خود فاصله زیادی دارد و برای کسب سهمیه کار سختی پیش روی این وزنه بردار است. هنوز برای کادرفنی مشخص نشده که او می تواند رکوردهای بالا را بزند یا خیر. سهراب مرادی برای صعود در رده بندی جهانی باید وزنه های بالایی را بزند که با توجه به شرایط او کار دشواری خواهد بود.

اگر سهراب مرادی بتواند سهمیه ۹۶ کیلوگرم را کسب کند، دیگر علی هاشمی شانسی برای حضور در المپیک ندارد چرا که در صورت کسب سه سهمیه ایران فقط اجازه اعزام دو نماینده را دارد.

علاوه بر رقابت های قهرمانی آسیای ازبکستان که در ماه مارس برگزار می شود؛ مسابقات گزینشی کلمبیا نیز دیگر فرصت وزنه برداران برای کسب سهمیه است.

برای مسابقات گزینشی المپیک سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی داوودی و علی هاشمی ثبت نام کردند.پس از بررسی عملکرد وزنه‌برداران در لیگ، سرمربی تیم ملی تصمیم می گیرد کدام نفرات به مسابقات کلمبیا بروند. انتخابی کلمبیا ۲۲ تا ۲۶ اسفند برگزار می شود.

وزنه برداری به مانند بسیاری از رشته ها، سهمیه از طربق رنکینگ توزیع می شود و ۸ نفر اول رنکینگ به همراه بهترین وزنه بردار قاره (درصورتی که جزو ۸ نفر اول جهان نباشد) راهی المپیک خواهد شد.

کیانوش رستمی دیگر وزنه برداری است که پیش از این انتظار می رفت جزو المپیکی های ایران باشد اما او هم فرسنگ ها با شرایط آرمانی فاصله دارد و نمی توان شانس زیادی برای او متصور شد.

با این حال پیش بینی دقیق کار سختی است چرا که به نظر می رسد یک سری از کشورها از جمله کلمبیا از حضور در المپیک محروم باشند و همین می تواند علتی برای برهم ریختن جدول و رده بندی وزنه بردار شود. اگر این مسائل را هم کنار بگذاریم مشکلاتی که بابت کرونا در فدراسیون ها و برای نفرات المپیکی پیش آمده عملکرد های آنان را تحت تاثیر قرار داده است و هنوز آمادگی نفرات برای کادرفنی به صورت دقیق مشخص نیست.

توکیو دائم در حال توقف!

کاراته به دنبال سهمیه بیشتر

کاراته نه تنها برای کسب سهمیه بلکه برای مدال آوری از امیدهای کاروان ایران محسوب می شود. بهمن عسگری، سجاد گنج زاده، حمیده عباسعلی و سارا بمنیار چهار المپیکی ایران هستند. با توجه به شرایط ذبیح الله پورشیب این امکان را دارد که در میان المپیکی های ایران قرار بگیرد. اگر پورشیب سهمیه بگیرد بین او گنج زاده یک نفر راهی المپیک خواهد شد.

در کاراته که می توان گفت امروز شانس اول مدال آوری ایران محسوب می شود؛ بهمن عسگری در لیگ جهانی ۲۰۱۹ اولین سهمیه ایران را کسب کرد. سجاد گنج زاده، حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار نیز سه سهمیه دیگر را کسب کردند تا تعداد سهمیه های ایران به چهار برسد. البته با توجه به اینکه ابتدا قرار بود گزینشی مراکش برگزار نشود اعلام شد سهمیه بهمنیار قطعی است اما این رقابت ها انجام خواهد شد و او در این رقابت ها باید سهمیه خود را قطعی کن هرچند عده ای معتقد هستند او با حضور در مراکش حتما سهمیه می گیرد.

در سال ۱۴۰۰ رقابت های گزینشی المپیک در کاراته برگزار می شود. مراکش، پرتغال و فرانسه رقابت هایی هستند که سهمیه المپیک در آن ها توزیع می شود. تیم ملی کاراته نیز به خاطر عدم صدور مجوز برگزاری اردوها مشکلاتی داشت و یکی دو بار اردوها تعطیل شد اما فعلا دو مرحله از اردو برگزار شده و اسفند ماه هم به مسابقات ترکیه اعزام می شوند. اردوی تیم ملی کاراته بانوان برای حضور در رقابت های کاراته وان استانبول و سپس مراکش که یکی از رقابت های گزینشی المپیک توکیو است، در حال برگزاری است.

توکیو دائم در حال توقف!

دوومیدانی و امیدهای کمرنگ

در بخش زنان امیدی برای کسب سهمیه المپیک وجود ندارد مگر اینکه معجزه ای رخ بدهد. در بخش مردان به جز احسان حدادی و حسن تفتیان که سهمیه کسب کردند هنوز کسی حتی نزدیک به سهمیه نیز نیست. البته مهدی پیرجهان دونده جوان این شانس را دارد که از طریق رنکینگ به المپیک برود اما باید تا منتظر بماند تا شرایط نفراتی که سهمیه گرفتند مشخص شود و رنکینگ قطعی پیرجهان مشخص شود.

توکیو دائم در حال توقف!

تیراندازی و فشنگی که نیست

هانیه رستمیان در ۱۰ متر تپانچه بادی، فاطمه کرم زاده در ۵۰ متر تفنگ سه وضعیت، مهیار صداقت در ۵۰ متر تفنگ سه وضعیت  و جواد فروغی در ۱۰ متر تپانچه بادی، نجمه خدمتی و هانیه رستمیان در بخش ۱۰ متر تفنگ بادی المپیکی شدند.

با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می رسد که ایران در تیراندازی صاحب سهمیه دیگری شود. با این حال گلنوش سبقت الهی در صورت حضور در چند مسابقه و کسب امتیاز بالا می تواند رنکینگ خود را بالا ببرد. به دلیل اینکه خیلی شرایط اعزام ها مناسب نیست به همین دلیل بعید است که این ملی پوش بتواند در جام جهانی شرکت کند و به سهمیه کمی نزدیک شود.

تیم ملی تفنگ ایران شرایط سختی را پشت سرگذاشت چرا که مدت ها به خاطر عدم تمدید قرارداد با الهام هاشمی تقریبا اردوها تعطیل بود.

مشکل همیشگی فشنگ هم این روزها بیش از گذشته به ملی پوشان فشار می آورد و اگر منتظر بمانند تا در المپیک فشنگ بگیرند به دلیل اینکه تست شده نیست به مشکل خواهند خورد.

از طرفی تیم تپانجه هم شرایط خوبی ندارد و فروغی به خاطر نبود فشنگ تمرین لازم برای حضور در ۲۵ متر را نداشت. او به همراه هانیه رستمیان تفنگ هایشان تعویض نشده بود و حالا هم فدراسیون به آن ها تفنگ قرض داده و یک روز باید آن را پس بدهند!

با توجه به اینکه پایان دوره ریاست دادگر در فدراسیون نزدیک است او بیشتر تمرکز خود را روی انتخابات و به عبارتی رای آوردن دوباره گذاشته و از شرایط رشته ای که نمایندگان المپیکی دارد غافل مانده است.

با توجه به شرایط کرونا نیز تمام مسابقات تیراندازی لغو شده و هنوز مشخص نیست که رقابت های کسب سهمیه و جام جهانی چه زمانی برگزار می شوند هرچند به نظر می رسد که فدراسیون یک سری اردو ومسابقه در کشورهای اطراف برای تیم درنظر گرفته است و باید دید آیا آن ها مثمرثمر خواهد بود یانه.

توکیو دائم در حال توقف!

بسکتبال سه نفره زنان

۵ تا ۹ خرداد ۱۴۰۰ رقابت های انتخابی به میزباین اتریش و با حضور ۲۰ تیم زنان و ۲۰ تیم مردان برگزار می شود که سه سهمیه به هر بخش تعلق دارد. ایران در گروه B با تیم های ژاپن، اوکراین، ترکمنستان و استرالیا هم گروه است. بوداپست مجارستان نیز در ژوئن ۲۰۲۱ میزبان یک رقابت انتخابی دیگر است.

توکیو دائم در حال توقف!

قایقرانی و بلاتکلیفی

شرایط در این رشته کاملا نامشخص است و کنفدراسیون کانوئینگ آسیا زمان برگزاری رقابت های انتخابی در قاره آسیا در رشته‌های کانواسپرینت و اسلالوم را به ترتیب به ۱۰ اردیبهشت ماه و ۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت ماه در تایلند تعیین کرد. پیش از این قرار بود اسلالوم در بهمن و کانواسپرینت در اسفند برگزار شود. درواقع  قایقرانان ایران ۳ ماه فرصت برای آماده سازی دارند.

 رقابت‌های انتخابی آب های آرام در قاره آسیا در مواد کایاک یکنفره و دونفره ۱۰۰۰ متر مردان، کانوی یک نفره و دونفره ۱۰۰۰ متر مردان، کایاک یکنفره ۲۰۰ متر مردان، کایاک یک‌نفره ۵۰۰ متر بانوان، کایاک یک‌نفره ۲۰۰ متر بانوان، کانوی دونفره ۵۰۰ متر بانوان و کانوی یکنفره ۲۰۰ متر بانوان برگزار می شود.

در آب های آرام برای کانو تک نفره ۱۰۰۰ متر نبی رضایی، کایاک تک نفره علی آقا میرزایی و کانو دو نفره هزار متر مردان ایران شانس کسب سهمیه وجود دارد.

انتخابی روئینگ نیز قرار است فروردین ماه سال آینده در کره جنوبی برگزار شود با این حال هنوز مشخص نیست که این رقابت ها به تعویق می افتد یا خیر. بهمن نصیری در سنگین وزن مردان و نازنین ملایی در سنگین وزن زنان به همراه قایق دو نفره سبک وزن از شانس های اصلی کسب سهمیه هستند.

توکیو دائم در حال توقف!

در تکواندو زنان شانس بسیار کمی برای سهمیه المپیک وجود دارد اما شرایط برای ژیمناست ها کمی پیچیده است چرا که دوباره رقابت های کسب سهمیه لغو شد و هنوز مشخص نیست در چه تاریخی و در چه کشوری ایرانی ها باید به مصاف حریفان خود بروند.

سهمیه های ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو:

دوومیدانی: ۲ سهمیه

تیروکمان: یک سهمیه

بسکتبال: ۱۲ سهمیه

والیبال: ۱۲ سهمیه

بوکس: ۲ سهمیه

شمشیربازی: ۳ سهمیه انفرادی و حضور در بخش تیمی

تیراندازی: ۶ سهمیه

کاراته: ۴ سهمیه

تکواندو: ۲ سهمیه

دوچرخه سواری: یک سهمیه

کشتی: ۶ سهمیه (سه سهمیه آزاد و سه سهمیه فرنگی)

بیشتر بخوانید: 

ترانه غمگین علی و مادرش 

خط قرمز ابدی روی نام کیا، دایی، نکو ، آزمون و جهانبخش! 

اشک علی دایی در خاکسپاری علی انصاریان

۲۵۳ ۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1481526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =