از بودجه ۱۰ میلیاردی فیلم تا دلیل انتخاب کامبیز دیرباز

فیلم سینمایی «تک‌ تیرانداز» که درباره شهید عبدالرسول زرین از قهرمانان ۸ سال دفاع مقدس است، امروز در جشنواره سی و نهم فیلم فجر روی پرده رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نشست رسانه‌ای فیلم «تک تیرانداز» که نقش اصلی‌اش را کامبیز دیرباز بازی کرده است، صحبت از ساخت فیلمی قهرمان‌پرور که جایش در سینمای ایران خالی است به میان آمد.

علی غفاری کارگردان فیلم در این باره گفت: «تلاش ما بر این بود که پس از مدت‌ها در سینمای ایران فیلمی قهرمان‌پرور بسازیم و با عبدالرسول زرین وارد این کارزار شدیم.  وقتی من با شخصیت شهید زرین آشنا شدم، خیلی دوست داشتم فیلمی با محوریت شخصیت ایشان بسازم. از سال ۹۵ برای این امر تلاش کردم و نتیجه فیلمی شد که بر پرده شاهد آن بودید.»
 

قهرمان جنگ روی پرده سینما/ فیلمی که با ۱۰ میلیارد تومان ساخته شد
کامبیز دیرباز در «تک تیرانداز»


غفاری گفت: «تقریبا هر آن‌ چیزی که در فیلم شاهد بودید واقعی و مستند است. از فرزند این شهید دکتر زرین نهایت تشکر را دارم. فرزند شهید زرین کتابی را تحت عنوان «گردان یک‌نفره» گردآوری کرده و با همرزمان پدرش حرف زده که به زودی منتشر خواهد شد. البته که ما سعی کردیم داستان را دراماتیک‌تر کنیم و کمی از خیالات خود هم کمک بگیریم. صداهای آخر فیلم و جایی که حاج‌رسول با یک واکمن صدای فرزندان خود را گوش می‌کند، همه واقعی هستند.»

ایمان کریمیان که کار طراحی جلوه‌های ویژه میدانی «تک تیرانداز» را انجام داده است درباره کارش توضیح داد: «حدود ۹۵ درصد این فیلم جلوه‌های ویژه است. فکر می‌کنم سکانس اول فیلم در سینمای ایران به این وسعت تاکنون اتفاق نیفتاده بود. من هربار که به تماشای سکانس اول می‌نشینم، لذت می‌برم. فکر می‌کنم نسبت به کارهای قبلی‌ام کاری متفاوت‌تر است. حتی جنگ در خاکریز را ما با ۶ دوربین در حرکت گرفتیم و انفجارهای در حرکت با دکوپاژ آقای غفاری شکل گرفت. شکل انفجارها و درگیری تانک‌ها متفاوت اجرا شده‌اند. این آن نوآوری است که از آن صحبت می‌کنیم.»

کامبیز دیرباز چطور برای این نقش انتخاب شد؟‌

کارگردان «تک‌تیرانداز» درباره انتخاب کامبیز دیرباز برای نقش عبدالرسول زرین توضیح داد: «کامبیز دیرباز به لحاظ چهره بسیار شبیه به شهید زرین بودند و شاهد تلاش‌هایش برای این اثر بودم. در کسوت یک تیرانداز قابل قرار گرفتن کاری بسیار سخت است.»

قهرمان جنگ روی پرده سینما/ فیلمی که با ۱۰ میلیارد تومان ساخته شد
شهید عبدالرسول زرین

کامبیز دیرباز درباره بازی در نقش این شهید قهرمان گفت: «از اینکه این نقش به من رسید خدا را شکر می‌کنم. با آقای غفاری خیلی صحبت کردیم تا به این نقش برسیم. به این نتیجه رسیدیم که نباید نعل به نعل مانند این قهرمان باشیم بلکه این قهرمان را با نگاهی به زندگی شهید زرین خلق کنیم. شهید زرین در گچساران به دنیا آمده و بعد از فوت مادر و پدرش همراه با دایی خود به اصفهان می‌رود و سی و اندی سال در آن‌جا زندگی می‌کند. چند دیالوگ از عبدالرسول زرین موجود است که مجموع آن‌ها به ده دقیقه نمی‌رسد و منبع خیلی خوبی برای ما نبود. منبع زیادی از این شهید برای من وجود نداشت و تنها صوت‌های کمی در اختیارم بود. پسر شهید برای درآمدن این شخصیت کمک بسیاری به من کرد.»

هزینه ساخت فیلم

در ادامه نشست ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم درباره بودجه و هزینه‌ای که برای ساخت فیلم صرف شده است، صحبت کرد و  گفت: «در چنین شرایطی فیلم با ۱۰ میلیارد تومان ساخته شد. آنهایی که فیلم دفاع مقدسی می‌سازند و شرایط فیلمسازی در این شرایط را می‌شناسند می‌دانند که این بودجه چندانی نیست. ما تمام تلاشمان را برای اجرای هرچه بهتر دکور انجام دادیم. حتی از آن‌جایی که عراق قوی‌ترین نیروی زمینی منطقه را داشت، دشمن را قدرتمند به تصویر کشیدیم تا کار تک‌تیرانداز بیشتر به چشم بیاید

تهیه‌کننده «تک‌تیرانداز» افزود: «با اینکه فیلم به یک قهرمان اصفهانی منسوب شد و تلاش کردیم از کمک مسئولان اصفهانی کمک بگیریم ولی آن‌ها کمکی نکردند. من می‌گویم این مسئولان لیاقت همکاری با این فیلم را نداشتند.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1482587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    3 0
    جالبه، من از مقایسه عکس ها متوجه کوچکترین شباهتی بین کامبیز دیرباز و شهید زرین نشدم.