ارزیابی استاد دانشگاه نیویورک، درباره نحوه آزمایش واکسن «کوویران»

همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) گفت: آزمایش انسانی معمولا ۳ فاز دارد. آن‌طور که شنیده‌ام آزمایش واکسن ایرانی متفاوت است از این لحاظ که تا آخرین مرحله آزمایش یعنی فاز ۳ پیش نمی‌رود، و تعداد افرادی که در فاز ۱ و ۲ آزمایش می‌شوند هم حداقل حد انتظار است ولی باز هم خوب است.

به گزارش خبرآنلاین، رکسانا مصلحی، پروفسور همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) و محقق موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا NIH، گفت:  مسئله این است که در فاز سوم خیلی مسائل مهمی درمورد واکسن به دست می‌آید.معمولأ ما در فاز سوم عوارض جانبی و مقدار تاثیرگذاری واکسن را از طریق آزمایش روی هزاران نفر می‌فهمیم. این که قبل از فاز سوم، قرار است مجوز آن را بدهند مقداری با سیستم‌هایی که من با آشنا هستم، تفاوت دارد.

او توضیح داد: تا جایی که من می‌دانم، کشورهایی هستند که هم زمان با ورود به فاز سوم، واکسن را هم تولید کرده‌اند. علت آن هم نتایج بسیار خوب فاز یک و دو بود و به همین دلیل چنین ریسکی کردند. اما این شرکت‌ها موقعی واکسن را در اختیار عموم گذاشتند که فاز سوم تمام شد و گزارش‌های خود را ارائه دادند.

مصلحی گفت: فاز سوم مرحله انسانی قسمتی است که میزان تاثیرگذاری واکسن و عوارض جانبی و همچنین اطلاعات بیشتر در مورد امنیت واکسن از طریق آن معلوم می‌شود، مخصوصأ اگر تعداد افراد کمی در قسمت‌های یک و دو انسانی آزمایش می‌شوند، شاید فهمیدن میزان تاثیرگذاری واکسن  بدون  فاز سه سخت شود. هرچه تعداد بیشتر باشد، عوارض واکسن روی افراد با بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر مشخص می‌شود، اما هرچه تعداد افراد کمتر باشد، شاید برخی عوارض واکسن دیده نشود یا از سویی درصد تاثیرگذاری واکسن بیشتر از مقدار واقعی مشخص شود.

مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1484614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =