واکسیناسیون ۳۸ هزار و ۵۵۱ نفر تا پایان امسال در آذربایجان‌غربی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی از واکسیناسیون ۳۸ هزار و ۵۵۱ نفر تا پایان امسال در استان خبرداد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، جواد آقازاده در برنامه زنده ساغلیق و یاشاییش درباره واکسیناسیون کووید ۱۹ در استان گفت: واکسنی که در ۲۱ بهمن تزریق آن در کشور آغاز شد، واکسن اسپوتنیک-وی می باشد که مورد تایید مجامع بین المللی است. کارایی این واکسن در مجله علمی لنست مورد تایید قرار گرفته است و تاکنون ۲۰ کشور از این واکسن استفاده کرده اند.
آقازاده با بیان اینکه واکسن اسپوتنیک وی امتحان خود را پس داده است، افزود: تا به امروز که از این واکسن استفاده کرده ایم، عوارض جدی گزارش نشده است.
وی درباره اولویت های دریافت واکسن کووید ۱۹ در استان ابراز کرد: در درجه اول ۴۳۵ نفر از کادر درمان استان که در بخش ICU خدمت می کنند، واکسینه می شوند. این افراد پس از دریافت دوز اول واکسن، ۲۱ روز بعد دوز دوم را دریافت می کنند. در مجموع ۸۷۰ دوز واکسن اسپوتنیک وی به کادر درمان شاغل در بخش ICU تزریق می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی درباره گروه های هدف واکسیناسیون افزود: فاز یک شامل کارکنان بهداشتی درمانی ( دولتی و خصوصی) است که به دو گروه یک و دو و سایرین تقسیم بندی می شود. فاز یک گروه یک شامل کارکنان بیمارستان که با کرونا در ارتباط هستند، کارکنان مراکز ۲۴ ساعته و ۱۶ ساعته، کارکنان آزمایشگاه های کرونا، دانشجویان پزشکی و پرستاری، واکسیناتورهای واکسن کرونا که افراد این گروه ۱۹ هزار و ۳۰۰ نفر در استان هستند. فاز یک گروه دو شامل کارکنان بهداشتی و درمانی (دولتی و خصوصی) کلیه کارکنان پزشکی شامل دندانپزشکی ها، داروخانه ها، مامایی ها، آزمایشگاه های تشخیص طبی و رادیولوژی و کلیه کارکنان غیربهداشتی که افراد این گروه ۱۴ هزار و ۲۱۴ نفر در استان هستند. فاز یک گروه سایرین شامل معمولین ذهنی، جسمی و سالمندان است که افراد این گروه ۹۹۶ نفر در استان هستند.
به گفته آقازاده تعداد ۳۸ هزار و ۵۵۱ نفر تا پایان اسفند ماه در آذربایجان‌غربی واکسینه می شوند.
آقازاده درباره فاز دوم واکسیناسیون بیان کرد: در بهار افرادی که شامل فاز دو هستند واکسینه می شوند که فاز دو نیز در سه گروه مشخص شده است. فاز دوم گروه یک شامل بیماری های شدید قلبی عروقی، نارسایی های مزمن کلیه، چاقی دارای bmi بالای ۳۰ و آنومی، پیوند ها، دیابت نوع۲ که افراد این گروه ۴۹۲ هزار  نفر در استان هستند. فاز دوم گروه دو شامل افراد دارای آسم متوسط یا شدید، بیماری های عروقی مغزی و فشار خون که افراد این گروه ۵۱۶ هزار نفر در استان هستند. سایرین شامل سنین مساوی یا بالای ۶۵ سال که در مجموع این افراد ۱۸۲ هزار و ۴۲۰ نفر در استان هستند.
وی افزود: تا پایان بهار تعداد یک میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۲۰ نفر در آذربایجان‌غربی واکسینه می شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی درباره واکسیناسیون فاز سوم کووید ۱۹ افزود: فاز سوم در تابستان ۱۴۰۰ آغاز می شود که احتمالا در این فاز واکسنی که در ایران نیز تولید می شود، وارد عرصه شود و در این صورت کمک بسیاری به واکسیناسیون می کند. فاز سوم شامل افراد ساکن در مراکز تجمعی، زندان ها، مراکز نگهداری افراد بی خانمان ها می باشد که این افراد۱۰ هزار نفر در استان هستند. خانم های باردار ۷۰ هزار و ۷۵۵ نفر، افراد گروه سنی ۵۷ تا ۶۵ سال ۲۱۶ هزار ۴۶ نفر می باشند.
به گفته آقازاده، تعداد یک میلیون و ۵۲۶ هزار نفر در آذربایجان‌غربی تا پایان تابستان ۱۴۰۰ واکسینه می شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی افزود: واکسن اسپوتنیک وی می بایست در دمای منفی ۲۰ درجه نگهداری شود که امکانات نگهداری این واکسن را در استان توانستیم ایجاد کنیم و مشکلی در واکسیناسیون نداریم.
آقازاده بیان کرد: شبکه بهداشت و درمان در کشور شرایط خوبی را ایجاد کرده و می توانیم به صورت مویرگی افرادی را که درمعرض خطر هستند سریعا واکسینه کرده و به ایمنی جمعی دست پیدا کنیم. اگر بتوانیم ۴۵ میلیون نفر از مردم در سطح کشور را واکسینه کنیم می توانیم به ایمنی جمعی برسیم.
وی درباره اهمیت حفاظت فردی پس از دریافت واکسن افزود: مابین واکسینه کردن نوبت اول و دوم، ۲۱ روز فاصله است. مردم باید دقت کنند که پس از دریافت واکسن نوبت اول ایمنی ایجاد نمی شود و پس از تزریق نوبت دوم، واکسن تاثیر خود را خواهد گذاشت. خواهشی که از مردم دارم این است که واکسیناسیون باعث نشود افرادی که واکسینه می شوند در این عقیده باشند که به کرونا مبتلا نمی شوند. باید پروتکل ها، خود مراقبتی و فاصله گذاری و عدم حضور در اجتماعات را رعایت کنیم تا به ایمنی جمعی در استان دست یابیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1485423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =