محققین در بررسی که روی 15 هزار نفر در کشورهایی مانند چین، هند و چند کشور آمریکای لاتین به انجام رساندند متوجه شدند در صورتی که مصرف ماهی در این کشورها بالا برود به همان میزان هم خطر ابتلا به بیماریهای ذهنی کاهش پیدا میکند.
در این بررسی مشخص شد افرادی که به طور مرتب و هر چند روز یک بار ماهی مصرف میکنند با احتمال 19 درصد کمتر به یکی از انواع بیماریهای ذهنی دچار میشوند.
همچنین طی این تحقیقات مشخص شد افرادی که به میزان زیادی در رژیم غذایی خود از گوشت استفاده میکنند به همان میزان هم با احتمال بیشتری به یکی از بیماریهای ذهنی مانند آلزایمر و امثال آن دچار میشوند.
محققین سرگرم انجام بررسیهای بیشتری هستند تا به این عامل پی ببرند که آیا مصرف مداوم ماهی میتواند در سنین بالا از بروز بیماریهای ذهنی پیشگیری کند و درصورتی که پاسخ به این سؤال مثبت است آنها میخواهند به میزان تأثیر ماهی در کاهش بروز این بیماریها پی ببرند.
بسیاری از دانشمندان معتقدند مهمترین دلیل مؤثر بودن مصرف ماهی در کاهش ابتلا به این بیماریها به دلیل وجود ماده خاصی به نام امگا 3 در این حیوان است. دانشمندان در بررسیهای خود متوجه شدند امگا 3 دارای خواصی است که از سلولها عصبی محافظت کرده و با جلوگیری از رشد پروتئینهای خاصی از بروز بیماریهایی مانند آلزایمر جلوگیری میکند.
آخرین بررسی در این مورد روی بیش از 14 هزار و 960 فرد بالای 65 سال در کشورهایی مانند چین، هند، کوبا، مکزیک، پرو و ونزوئلا صورت گرفت. در این بررسی مشخص شد تقریباً در تمام این کشورها با مصرف مداوم ماهی میزان ابتلا به بیماریهای مغزی کاهش پیدا میکند. البته در بروز اینگونه بیماریها فاکتورهای دیگری مانند سطح درآمد، تحصیلات، شیوه زندگی و عاداتی مانند سیگار کشیدن و مصرف میوهها و سبزیجات نیز مؤثر است.
Reuters / چهاردهم آگوست
تحقیقات نشان میدهد افرادی که به طور مرتب ماهی مصرف میکنند بسیار کمتر از دیگران به بیماریهای ذهنی و زوال عقل دچار میشوند
کد مطلب 14867






نظر شما