۱۴ نفر
۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
مانور دورمیزی زلزله! آیا می‌فهمید مدیریت بحران یعنی‌چه؟

پیش از این یادداشتی در خصوص انتقاد از استانهای پیشتاز و استانهای معین در رابطه با مدیریت زلزله نوشته ام.

یادداشتم درباره انتقاد از استان های پیشتاز و استانهای معین در رابطه با مدیریت زلزله ؛  قبلا هم انتقادهای زیادی در این نحوه تفکر و سازماندهی آن نوشته بودم : نگرانی‌ها از زلزله بزرگ تهران و بدترین سیاست در مدیریت بحران

امروز متوجه شدم که سازمان مدیریت بحران شهر تهران، مانوری مجازی ولیکن با حضور عوامل مدیریت بحران ۹ استان کشور برای پهنه شرق تهران طی این روزهای اخیر تدارک و می خواست دو روز آخر ماه بهمن و اول و دوم اسفند در تهران برگزار کند که بدلیل زلزله سی سخت کنسل شد، الحمدالله رب العالمین که کنسل شد ! حیرت زده شدم !
در این ایام کرونا با شیوع ویرانگر ویروس انگلیسی کرونا، که خود یک بحران بزرگ قلمداد می شود ! با ۱۰ الی ۲۰ نفر از ۹ استان آنهم « بصورت فیزیکی » برای یک مانور بی معنا و پر از اشکال (به یادداشت های قبلی در بالا رجوع بفرمایید)، آنهم دورمیزی و آنهم با تهی کردن افراد و متخصصان حوزه مدیریت بحران ۹ استان برای چند روز !
آنهم با سطح عملیاتی مانور که سطح عملیاتی دور میزی است ! و فقط باید بعد از صبحانه و شنیدن سخنان مدیران و مقدمات، این عده در دو محل تعیین شده خود را می رسانیدند و می گفتند،  حاضر ! (علی الرغم اینکه در زمان زلزله واقعی در تهران امکان ترددی نخواهیم داشت !)

عجب اتفاق نامیمونی می خواست رخ دهد، آنهم توسط سازمان بحران تهران که قرار است تهران را در زمان بحران مدیریت کند !
در یادداشت قبلی خود به خیالی و توهمی بودن این مسایل به تفصیل اشاره کرده ام ولی واقعا چه کسی اجازه چنین اقداماتی را صادر کرده است و می کند. کدام عقل نیمه سلیمی استانی را از افراد متخصص فن مدیریت بحران برای چند روز خالی می کند تا برای یک مانور توهمی در تهران شرکت کنند ؟

این موضوع تنها نشان دهنده این مطلب است که فرد یا افراد تصمیم گیرنده درکی از زلزله ندارند ولی برای زلزله تهران برنامه می نویسند !  اگر در همین دوران زلزله ای برای این ۹ استان رخ دهد ( طبیعت زلزله انی است) که الله اکبر افتاد، چه کسی باید در خدمت رسانی به این استانها فعال می شد ! استان پیشتاز تهران یعنی اصفهان ! اصفهان بین خود، استان همجوار و یا تهران چه باید می کرد ! ای مردم چقدر بگویم این تفکر از پایه غلط و نه تنها غلط است بلکه ویرانگر است ! فکر کردیم همه چیز به همین سادگی است ؟ یک شبه مدیر بحران شدیم و مدیریت یک کلان شهر ۱۴ ملیونی را بدست گرفتیم !
گویا قرار است در ۱۲ اسفند هم برای سه پهنه باقی مانده تهران با بقیه استانهای معین و تعداد کثیری از عوامل ضد بحران استانها از این برنامه ها ترتیب داده شود! الله اکبر چه عرض کنم، چقدر بگویم یا به کی اصلا بگویم ؟ آیا اصلا می فهمیم زلزله چیست و مدیریت بحران زلزله یعنی چه؟

عالیترین مقامات کشوری و لشکری دخالت مستقیم و به موضوع زلزله تهران ورود نمایند لطفا، والله بیشتر از این درد را نمی توانم بازتر کنم سی سال است دارم می گویم این بساط ها باید همگی جمع شود، این یک گوشه از برنامه ریزی مدیریت ابر شهر تهران بود که بنظر بنده فقط خداوند برای جلوگیری از یک بحران دیگر از ان جلوگیری کرد !
قرار نیست که امام زمان (عج) خودشان تشریف بیاورند و برای حفظ مومنین و مسلمین و مردم بفرمایند جمع کنید اینکار ها را ! ممکن است در بیان معلمی مثل بنده این مطلب بیان شود که سی سال است از مدیریت بحران زلزله می گویم و می نویسم و فریاد می زنم.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1487822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داش غلام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    2 1
    حالا هی تو بگو زلزله زلزله ... آخرش تا نیاری این زلزله لاکردارو رو تو تهرون دست بردار نیستی... ای به اون سقت ....
  • اسد IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    2 0
    برخلاف گفته خیلی ها که میگن منظور استاد از این انتقادها فقط دیده شدن و مطرح شدن خودشه ، من مخالف این نظر هستم و فکر میکنم استاد صداقت لازم را دارد. و در مورد اینکه چرا ایشان فقط انتقاد میکنه ولی راه حل ارائه نمیده . حتما بزودی راه حل های قشنگه استاد را رویت خواهیم کرد. حالا کی ؟ من نمیدونم . دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره ....
  • نامی IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    3 0
    استاد منظورش از این همه داستان پردازی فقط اینه که چرا اون را رییس مدریت بحران نکردند. استاد باید ریش بگذاری و یک سری هم هر بار به هیئت رزمندگان اسلام بزنی. یک بوم و دو هوا که نمیشه. هم خدارا میخوای و هم خرما؟ یکم به خود بیا و دور و برت را خوب ببین. اینا شمارا تو خودشون راه نمیدن تا دستمال به دست نشی. باور کن استاد
  • ژاندارک IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    3 0
    من میدونم نظر استاد نمونه چیه.: ایشون نظرشون اینه که مسئولیت را بدهند به ایشون تا ایشون بیان و مدریت بحران کنن و یا شهردار بشن و دوستان و اقوام را بیارن سر کار و از بودجه و اموال ملت تتمبع بشن. با پول ملت بورسیه شدن و اول انقلاب رفتن بلاد کفر و به راحتی با کپی و استفاده از تحقیقات یک مشت دانشجو واسه خودشون رزومه ای تهیه کردن. البته اکثر افراد مثل ایشون تو این مملکت کاره ای شدن ولی ایشون هنوز نوبتشون نشده چون نتونستن جلو شکمشون را بگیرن و..... استاد باید روشتون رو عوض کنید. یک بام و دو هوا نمیشه