کدام اتاق فکر به دنبال کاهش مشارکت در انتخابات 1400 است؟

برنا نوشت:عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: باید اجازه بدهیم تعامل مناسبی در ارتباط با برجام شکل بگیرد و شرایط از نظر اقتصادی ثبات پیدا کند، در این صورت در افزایش مشارکت بسیار تاثیر گذار است.

«جلال میرزایی»، عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، در خصوص مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: به نظر می رسد در بین اعضای اتاق فکر جریان نواصولگرا راجع به مشارکت مردم در انتخابات اختلاف نظر وجود دارد زیرا هدف آنها پیروزی در انتخابات است و با مشارکت کم، رسیدن به این هدف را قابل وصول تر می بینند بنابراین دغدغه این جریان این روزها بدنبال افزایش مشارکت مردم نیست.

او گفت: طیف های دیگر که عاقل تر هستند هنوز باور به اصول، آرمان های نظام، امام و رهبری دارند و می دانند اگر مشارکت پایین بیاید وضعی که در آن قرار می گیرند از مجلس یازدهم بدتر است و این مسئله حتی می تواند، منجر به بروز و تشدید مشکلات در روابط بین الملل شود.

میرزایی ادامه داد: امروز با وجود پشتوانه مردمی، کشورهای دیگر با ما این نوع برخوردها را دارند اگر به این نتیجه برسند که پشتوانه مردمی نظام به نوعی تضعیف شده آن وقت است که مشکلات ما در روابط بین الملل بیشتر می شود.

این عضو فراکسیون امید در مجلس دهم با بیان اینکه یک جریانی از اصول گرایان این موضوع را می فهمند، خاطرنشان کرد: نظر آنها این است که در اصل مشارکت مردم مهم بوده و پیروزی در انتخابات در مرحله بعدی مهم است. اینکه اصولگرایان بنشینند مشارکت را تعریف کرده و راجع به الزامات مشارکت صحبت کنند و هر روز هم نظر بدهند این مشکلی را حل نمی کند. مسئله ای که در حال حاضر با آن مواجهه هستیم این است که، کسانیکه تصمیم گرفتند قطعا در انتخابات شرکت کنند حدود ۳۰ درصد هستند و باید به عنوان یک موضوع به آن نگاه کنیم.

او افزود: باید ببینیم برای افزایش مشارکت با توجه به این وضعیت چه کار باید انجام دهیم. اینکه از مردم دعوت شده و به گروه ها و طیف های مختلف فراخوان داده شود کفایت نمی کند کما اینکه برای مجلس یازدهم هم این فراخوان ها داده شد و مشاهده کردیم برای اولین بار بعد از انقلاب، مشارکت به زیر ۵۰ درصد رسید.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم تصریح کرد: مشارکت در صورتی معنا دارد و می تواند جدی شود که همراه با رقابت باشد یعنی جریان ها و طیف های مختلف احساس کنند که نمایندگان آنها در عرصه حضور دارند و می توانند به نماینده مورد نظر خود رای بدهند. در گذشته جریان های فکری طبقه متوسط به بالا به خاطر دغدغه های فکری سیاسی ملاحظاتی برای شرکت در انتخابات داشتند اما امروز شرایط فرق کرده و عامه مردم یعنی طبقه پایین مقداری دلسرد شده اند.

او اضافه کرد: این دلسردی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و فشارهایی است که به آنها وارد شده که اگر به این واقعیت توجه نکنیم نمی توانیم برنامه درستی برای افزایش مشارکت ارائه بدهیم. دلیل حضور بخش عمده مردم در انتخابات منافع محور است یعنی برای این می آیند که شرایط تغییر کند. اگر وضعیت طبق روال قبل باشد این خود باعث دلسردی مردم می شود.

میرزایی در پایان گفت: برای اینکه پاسخی برای این مسئله داشته باشیم باید اجازه بدهیم تعامل مناسبی در ارتباط با برجام شکل بگیرد و شرایط از نظر اقتصادی ثبات پیدا کند، در این صورت در افزایش مشارکت بسیار تاثیر گذار است. اینکه مانند اصولگرایان شعار داده شود که انتخاب خوب کنید و بهبود وضعیت را منوط کنند به انتخاب خوب مردم، مشخص است که چه انتخابی را می‌خواهند بگویند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1488121

برچسب‌ها