مهمترین تصمیمات بخش درآمدی بودجه/ از معافیت مالیاتی قضات تا افزایش جریمه‌های رانندگی

روز پایانی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در ردیف‌های در آمدی با دستور بررسی اصلاحات اعمال شده در خصوص موارد ارجاعی از صحن مجلس به کمیسیون  تلفیق آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین ،یکی از مهمترین مصوبات امروز مجلس معافیت گروه‌های مهم درآمدی از پرداخت مالیات بود. بر اساس مصوبه مجلس و بنا بر اعلام رییس مجلس شورای اسلامی ت رای نمایندگان برای معافیت قضات و پزشکان از مالیات همچنان به قوت خود باقی است.

ایرنا گزارش داد «محمدباقر قالیباف» در جریان رسیدگی به لایحه بودجه اعلام کرد: در روز گذشته - شنبه - جز (۴) بند (الف) تبصره (۱۲) لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای تعیین مالیات حقوق دریافتی قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بررسی شد. البته این بند به دو سوم رای نیاز داشت و از آنجا که هر دو جز با هم یکی بوده و قابل تفکیک نیست، بند معافیت قضات و پزشکان از مالیات به قوت خود باقی است.

واردات از مناطق آزاد منتفی شد

نمایندگان در دهمین جلسه بررسی لایحه بودجه  میزبان نوبخت معاون رئیس جمهور بودند و در اولین مصوبه و به منظور حمایت از صنعت و تولید داخل با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی بر اساس بند الحاقی ۶ تبصره ۶ مخالفت کردند و رای به حذف این بند از لایحه بودجه دادند.

همچنین با تصویب بند الحاقی ۱۳ در تبصره ۶ رده های بسیج  و موزه های دفاع مقدس از پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و عوارض شهرداری معاف شدند.

نمایندگان در ادامه و به منظور افزایش پایه های در آمدی بودجه به دولت اجازه دادند در سال ۱۴۰۰ با رعایت صرفه و صلاح بیت‌المال  در غالب صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (etf) با شروط مندرج در قانون سهام شرکت‌های دولتی را در بورس واگذار کند.

تامین ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به نفع بازنشستگان

مجلس با مصوبه ای (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)در آمد ازمحل واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح های تملک دارایی سرمایه ای و طرح های سرمایه گذاری متعلق به دولت و شرکت های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی های غیرمنقول مازاد برای دولت پیش بینی کرد تا بتواند از این طریق بخشی از بدهی‌های خود به صندوق های بازنشستگی و لشگری و تامین اجتماعی را پرداخت کند.

در جریان بررسی این بخش از بودجه محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه با این پیشنهاد مخالفت کرد و آن را تلاش برای کم کردن سقف حقوق بازنشستگان دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تلاش مجلس برای کم کردن سقف منابع اعتباری بازنشستگان گفت: رفع مشکلات تأمین اجتماعی کارگران و صندوق بازنشستگی جزو دغدغه‌های همیشگی مجلس بوده است و هیچ‌گاه مجلس به دنبال این نبوده که مشکل مردم را حل نکند دولت باید برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از مجلس مجوز دریافت می کرد و مجلس با این اقدام موافق بود.

در سال ۱۴۰۰ حقوق ورودی کالاهای اساسی افزایش پیدا نمی‌کند

با مصوبه مجلس و در چارچوب تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت کالای اساسی و مصرفی خانوارها و پس از تصمیم مجلس در عدم حذف ازر ترجیحی امروز نیز نمایندگان تصمیم گرفتند در سال ۱۴۰۰ مبلغ ریالی حقوق ورودی کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش نیابد .

همچنین در ادامه این مصوبه و براساس بند الحاقی ۱ تبصره ۷ ماده واحده حقوق ورودی خودرو (به غیر از خودروهای راهسازی) حداقل به میزان هشتاد و شش درصد(۸۶) ارزش گمرکی آن تعیین می شود.  

"شاد" رایگان ماند

محمدجواد آذری جهرمی» شامگاه شنبه در اینستاگرام خود با نوشت: مجلس شورای اسلامی امروز مصوب کرد، دولت مکلف است نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ۲۰ درصد نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های خارجی تعیین و وصول کند از این رو با این مصوبه، تعرفه اینترنت برنامه شاد گران می شود.

نمایندگان مجلس امروز برای رفع ابهام از این موضوع  و به منظور احترام به افکار عمومی با رایگان بودن اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی مانند شاد و دانشگاه‌ها مانند سال ۹۹ در سال آینده موافقت کرد.

حمایت مجلس از کشاورزان خسارت دیده در حوادث

با الحاق یک ردیف به بند (و) تبصره ۲  جرائم مرتبط با باز پرداخت تسهیلات کشاورزان، دامداران، مرغداران، عشایر، کارگاه ها و واحدهای صنایع تبدیلی-تکمیلی از ۹۴ بخشیده شد و اصل آن امهال گردید  این مصوبه در راستای حمایت از تولید و امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی می تواند چرخ تولید به حرکت بی اندازد. 

با این مصوبه پرونده در آمد های دولت با "ده میلیون و پنجاه و هشت هزار و ششصد و سی و نه میلیارد و دویست و هفتاد و دو میلیون ریال" بسته شد و نمایندگان پس از این ردیف های هزینه ای را بررسی خواهند کرد.

نتیجه تلاش ۱۰ جلسه‌ای نمایندگان برای تدوین بودجه

نمایندگان در ۱۰ جلسه بررسی بخش درآمدی بودجه به سراغ افزایش پس انداز درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به نفت رفتند و درحالی که دولت سهم صندوق توسعه ملی از صادرات روزانه نفت را در لایحه بودجه ۲۰ درصد در نظر گرفته بود، با مصوبه مجلس برای صادرات بیشتر از یک میلیون بشکه به ۳۸ درصد افزایش یافت. همچنین نمایندگان استفاده از سوخت گاز مایع و تعیین قیمت آن را قانونمند کردند.

اتفاقات مهم دومین جلسه بررسی بودجه در صحن از جایی شروع شد که بهارستانی ها به سراغ ارز ۴٢٠٠ تومانی رفتند و گام مهمی برای مقابله با رانت خواران برداشتند، در مصوبه مجلس برای مقابله با رانتخواران و الزام دولت به مدیریت ارز ۴۲۰۰تومانی، سقف ۸ میلیارد دلاری برای تأمین ارز واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی را تعیین کردند، از سوی دیگر قوه مجریه باید در ۱۴۰۰ به تدریج ارز دولتی را حذف کند.

مهم ترین تصمیمات بهارستان‌نشینان در سومین نشست بررسی جزئیات بودجه شامل اجازه انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای سرمایه‌گذاری در طرح های نفت و مجوز به دولت برای دریافت تسهیلات تامین مالی خارجی می شود.

نمایندگان مردم در خانه ملت در چهارمین نشست بودجه ای خود در صحن علنی با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای باز شدن گره پروژه‌های عمرانی موافقت کردند 

نمایندگان در پنجمین و ششمین نشست بررسی بودجه درباره اخذ مالیات از بازیگران و خودرو و خانه‌های لوکس و معافیت‌های مالیاتی مشاغل آسیب دیده از کرونا تصمیماتی را اتخاذ کردند که براین اساس سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها هم باید مالیات پرداخت کنند. و صفحه های نیم میلیونی در فضای مجازی ملزم به پرداخت بخشی از در آمد خود به خزانه کشورشدند.

در هفتمین نشست علنی بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نمایندگان خانه ملت مصوبات حمایتی برای خانوارهای محروم داشتند که براین اساس، تعرفه آب، برق و گاز مشترکین کم مصرف خانوارهای محروم را رایگان کردند و همچنین عوارض گمرکی گوشی‌های وارداتی بالای ۶۰۰ دلار را ١٢ درصد تعیین کردند.

بهارستانی‌ها در هشتمین نشست بررسی بودجه ١۴٠٠ با آینده‌فروشی دولت یعنی فروش اوراق برای جبران کسری هدفمندی مخالفت و آن را ممنوع کردند و همچنین حقوق‌بگیران زیر ۴ میلیون تومان را از پرداخت مالیات معاف کردند.

افزایش ۵ درصدی تعرفه جریمه‌های رانندگی در سال آینده،تعیین سقف حقوق معاف از مالیات نیز بخشی از مصوبات در آمدی جلسه نهم بررسی بودجه ۱۴۰۰کل کشور بود 

حالا باید منتظر ماند تا در روزهای آینده دخل و خرج کشور در سال ۱۴۰۰ در بخش هزینه ای توسط نمایندگان ملت چگونه چکش‌کاری می شود.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1490939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =