حرف های دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور/ نگران واکسن کرونا نباشید

خبرنیوز نوشت:دکتر آمیتیس رمضانی؛ دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور با حضور در برنامه در انتهای الوند درمورد بیماری کرونا توضیحاتی ارائه داد.

در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید.

ویروس کرونا پتانسیل های جهش مختلف دارد و دائما در حال تغییر جهش است، اما اغلب آن ها اهمیتی ندارند و جای نگرانی وجود ندارد؛ گاهی یک جهشی در آن ایجاد می شود که باعث می شود توانایی های ویروس تغییر کند که مشکلاتی ایجاد می کند مانند؛ ویروس انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی…

هر وقت ویروسی جهش جدید پیدا می کند؛ پتانسیل ویروس تغییر می کند، شدت ویروس بیشتر و توانایی انتقال نیز بالاتر می رود.

مشکل تشخیص ویروس انگلیسی در کشور وجود ندارد و با تست پی سی آر به راحتی می توان آن را تشخیص داد؛ نیازی به هزینه های بیشتر و تست های متعدد نیست پس مردم نباید بی دلیل تست های دیگر را انجام دهند.

داروهای ضد ویروس استفاده می شود اما هنوز درصد موثر آن برای درمان مشخص نشده، بهترین دارو مصرف کورتون در زمان مشخص و درست است.

هفته اول بیمار علائم اولیه دارد اما از هفته های بعد مشکلات گوارشی به وجود می آید که باید با تشخیص پزشک کورتون مصرف کند.

بیمار با علائم اولیه می تواند در خانه بماند اما در همین دوره نیز باید با پزشک در ارتباط باشد زیرا برخی از علائم هشدار دهنده است و با دارو اولیه می توان به راحتی آن را کنترل کرد که نیازی به بستری نباشد.

خود درمانی ها نباید بدون مشورت پزشک صورت بگیرد زیرا هر دارویی برای هر علائمی مفید نیست و گاهی ممکن است مضر باشد و شدت بیماری را بیشتر کند.

زمان مراجعه به میزان فوتی بیماران کرونایی بسیار موثر است، هنوز کشف نشده که چه زمینه ژنتیکی در بیماری مطرح هست.

در حال حاضر ترس از مراجعه به بیمارستان ها باعث شده بیماران دیر اقدام کنند و زمان درمان از دست رفته باشد؛ هر فردی باید علائم خود را بسنجد و به پزشک مراجعه کند درصد زیادی بدون بستری درمان می شوند.

گاهی بیمار کرونایی فوت می کند اما فردی که با او زندگی می کند و در کنارش هست درگیر نمی شود؛ این موارد بستگی به ژنتیک فرد دارد.

جریان هوا در بیماری بسیار موثر است و توصیه می شود حتما پنجره باز در خانه باشد، حتی با وجود سردی هوا زیرا تهویه هوا میزان انتقال بیماری را به صفر می رساند.

مهم ترین راه انتقال از راه تنفس است، ویروس در فضای اتاق به صورت معلق تا چند ساعت باقی می ماند با این شرایط جریان هوا باعث از بین رفتن آن می شود هر چه رطوبت در اتاق و خانه بیشتر باشد ویروس ساعت بیشتری زنده و معلق در هوا باقی می ماند.

همه واکسن ها کارایی خوبی دارند، تقریبا 90 درصد ویروس را کنترل می کند و جای نگرانی وجود ندارد.

نزدیک به 80 سال است که ایران با همین روش واکسن تولید می کند؛ واکسن های تولید شده از نمونه های غیر فعال ویروس هستند و عوارضی ندارند و می توانند ایمنی خوبی برای انسان به وجود آورند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1491927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =