توضیح بنیاد شهید درباره روند بررسی کمیسیون‌های پزشکی/ بررسی پرونده جانبازان سردشت همچنان ادامه دارد

محمود پاکدل، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تعیین وضعیت افرادی که در منطقه سردشت در بمباران شیمیایی مصدوم شده‌اند، گفت: برای مصدومان شیمیایی سردشت یک مصوبه و قانون خاص در نظر گرفته شده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای مصدومان شیمیایی سردشت یک مصوبه و قانون خاص در نظر گرفته شده است و بنیاد شهید نیز تاکنون هر زمان که فرمانداری شهرستان سردشت درخواست کرده است از طریق همکاران‌مان در پذیرش و کمیسیون پزشکی حضور پیدا کرده و پرونده افراد بسیاری بررسی شده است. 

وی ادامه داد: تاکنون نیز افراد زیادی در این منطقه تحت پوشش قرار گرفته‌اند و این روند نیز همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است. در سال جاری نیز براساس دستور معاون اول رییس جمهور حدود دو ماه پیش مجموعه‌ای که اشاره کردم به همراه افرادی از سپاه در فرمانداری تشکیل شده و تصمیمات خوبی در این جلسه گرفته شده و افراد می‌توانند در کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید حضور داشته باشند. 

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است شهروندانی که در سردشت مورد حادثه قرار گرفته‌اند صورت سانحه ارائه دهند، تصریح کرد: خیر، نیازی نیست و چنانچه کمیسیون به این نتیجه برسند که این افراد در زمان سانحه در محل حضور داشته‌اند و همچنین عارضه‌های شیمیایی این افراد تایید شود تحت پوشش قرار می‌گیرند. 

پاکدل همچنین در پاسخ به این سوال که ساخت مسکن ایثارگران در چه زمانی نهایی می‌شود، گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار قطعه زمین مشخص شده است که ۱۲ هزار قطعه آن انفرادی است و یک زمینی است که به دو الی سه نفر واگذار شده است این افراد می‌توانند از سهمیه وام و از معافیتهایی انشعابات آب و برق استفاده کنند و باهم بسازند. قراردادهای بخش عمده‌ای از این افراد آماده شده و زمینها یا واگذار شده است و یا در حال واگذاری است. 

وی ادامه داد: از این ۲۰ هزار قطعه ۸ هزار قطعه دیگر به صورت تجمیعی است و آماده‌سازی‌ها انجام شده است و با انتخاب پیمانکار ساخت و ساز شروع می‌شود. 

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین درباره پرونده‌هایی که در کمیسیون پزشکی بررسی می‌شود، گفت: کمیسیون‌های پزشکی بر چند نوع است یا عارضه‌شان تشدید شده است و از همین رو جانبازان درخواست کمیسیون داده تا درصد جانبازی‌شان افزایش پیدا کند. همچنین برخی از این افراد تاکنون درصدی نداشته‌اند و به دنبال امتیازاتی برای فرزندانشان هستند و به تازگی مراجعه می‌کنند و برای این افراد پرونده تشکیل شده و در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود. دسته دیگری از این پرونده‌ها برای افرادی است که صورت سانحه و مدارک بالینی ندارند و قانون نیز برای این افراد تعیین تکلیف کرده است و براساس تبصره بند الف ماده ۸۷ فرآیند ۹ گامی برای این افراد مشخص شده که طی می‌کنند و درصد جانبازی به این افراد نیز تعلق می‌گیرد. 

پاکدل درباره روند کند بررسی این پرونده‌ها گفت: در برنامه پنجم تعیین تکلیف نهایی به کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید داده بودند و ما حدود ۱۳ هزار نفر از این افراد را تعیین تکلیف کردیم و از درصد ۵ به بالا به این افراد تعلق گرفت در برنامه ششم با توجه به اینکه معتقد بودند کمیسیون‌های بنیاد شهید وقت زیادی را می‌گیرد قرار شد براساس تبصره بند الف ماده ۸۷ اعلام شد براساس کمیسیون‌های پزشکی نیروهای مسلح بنیاد شهید حداقل ۵ درصد به این افراد بدهد و اعلام کردند ۳ الی ۴ هزار نفر از افرادی که صورت سانحه ندارند و تعیین تکلیف نشده‌اند باقی مانده‌اند با همکاری ستادکل و بنیاد دستورالعملی با ۹ گام تنظیم و به همه نیروهای مسلح اعلام شد و در قالب آن افراد را به ما معرفی می‌کنند و اگرچه قرار بود این برنامه در دو سال ابتدایی برنامه ششم اجرایی شود اما همچنان ادامه دارد و تا به امروز براساس برنامه ششم ۱۰ هزار نفر از ۵ تا بیش از ۲۵ درصد تعیین تکلیف شده اند.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =