راهنمای انتخاب و آشنایی با تجهیزات لبنیاتی مورد استفاده در کارگاه های لبنیاتی

خرید تجهیزات لبنیاتی مخصوص برای کارگاه های لبنیاتی نیازمند آشنایی با این دستگاه ها و اشنایی با فروشنده ها و تولید کنندگان معتبر این نوع از دستگاه ها می باشد. از این رو در این مقاله به بررسی برخی از تجهیزات و ویژگی های آنها همراه با معرفی یک تولید کننده ی معتبر خواهیم پرداخت.

کارگاه های تولید مواد لبنی و تجهیزات مورد نیاز :

تولید محصولات لبنی با استفاده از تجهیزات لبنیاتی مدرن ، نه تنها در کیفیت نهایی محصول تاثیر بسزایی دارد بلکه در هزینه های جاری تولید این محصولات نیز تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. ابزارهای بسیاری در این تولید نقش دارند که از مهمترین آنها می توان به دستگاه های شیر دوشی اتوماتیک، بیدون ها یا ظرف های حمل شیر استاندارد، دستگاه های مخصوص پخت شیر ، دستگاه های پاستوریزه کردن شیر ، دستگاه های تولید کره ، ماست ، دوغ ، خامه و ... اشاره کرد.

این دستگاه ها هرکدام در مرحله ای از انجام کار مورد استفاده قرار میگیرند و بهره مندی از تمامی انها در خط تولید ، تاثیر بسیاری در کیفیت کار تمام شده خواهد داشت.

از مهمترین مواردی که در تمامی این دستگاه ها باید رعایت شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- توجه به بدنه دستگاه :

با توجه به اینکه تجهیزات لبنیاتی به صورت مستقیمی با محصولات لبنی در ارتباط هستند، باید دارای بدنه ای باشند که در مقابل هرگونه زنگ زدگی ایمن باشد، در نتیجه در این نوع از دستگاه ها باید از استیل ضد زنگ غیرمغناطیسی استفاده شود تا ایمنی آن در مقابل زنگ زدگی حداکثر میزان ممکنه باشد.

همچنین بدنه ی ضدزنگ از این رو که دستگاه باید به صورت مداوم پس از پایان کار شسته شده تا امکان انتقال الودگی ها در آینده بوجود نیاید نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

- سیستم سرمایشی و یا گرمایشی مخصوص :

از دیگر موارد مهم توجه به کیفیت سیستم های سرمایشی و گرمایشی می باشد. این نوع سیستم ها باید به گونه ای باشند که توان تولید سرمایش و یا گرمایش را به میزان استاندارد موجود برای تجهیزات لبنیاتی باشد و ضعیف بودن این سیستم که میتواند سبب کاهش قیمت دستگاه شود، با افت شدیدی در راندمان کلی دستگاه همراه خواهد بود.

- اهمیت برند تولید کننده در تضمین کیفیت :

برند های شناخته شده در تولید انواع تجهیزات صنعتی لبنیاتی ، همواره در صدد تولید تجهیزاتی با دوام و مطابق با استاندارد های موجود در این صنعت می باشند که همین امر می تواند سبب افزایش اقبال خریدار به سمت این تولید کنندگان گردد. یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات لبنیاتی ، ماشین سازی دکتر قشلاق می باشد که در تولید انواع تجهیزات صنعتی ، شامل تجهیزات لبنیاتی ، رطوبت ساز و مه پاش ، انواع ماشین های صنعتی مرغداری ، انواع تجهیزات مخصوص گلخانه و ... شناخته شده می باشد.

کیفیت بالای تجهیزات در کنار سیستم جامع خدمات پس از فروش سبب شده است که دکتر قشلاق از اعتبار بالایی در بین خریداران تجهیزات لبنیاتی برخوردار شود.

توضیحی کوتاه در مورد عملکرد تجهیزات :

شیر دوش :

شیردوشهای دامی به منظور شیردوشی اتوماتیک دام ها استفاده میشوند. هدف از استفاده ی این محصولات بالابردن سرعت شیردوشی، امکان شیردوشی همزمان از چندین دام، افزایش قابل ملاحظه ی بهداشت مواد لبنی ، سلامت روانی و جسمی در دام و ... می باشد . نمونه هایی دستی هم از این دستگاه موجود می باشد که در ان نیاز به نیروهای انسانی به منظور شیردوشی و حرکت اهرم بدنه وجود دارد.

ظروف حمل شیر :

این دستگاه ها که از انها با نام بیدون و یا ظرف حمل شیر نیز نامبرده میشود، ابزارهایی به منظور حمل اسان شیر می باشند. این دستگاه ها باید از استیل یا الومینیوم ساخته شده باشند تا احتمال الودگی در شیر به سفر برسد.

راهنمای انتخاب و آشنایی با تجهیزات لبنیاتی مورد استفاده در کارگاه های لبنیاتی

شیرسردکن :

شیر سردکن اولین دستگاه در پروسه ی تولید مواد لبنی در کارگاه ها یا خانه های لبنیاتی می باشد. این دستگاه شیر را به صورت مداومی با سرعت بسیار کم هم میزند و از سویی دیگر با خنک کردن شیر امکان ایجاد الودگی در آن را از بین میبرد. این دستگاه نیز از استیل ساخته میشود تا احتمال زنگ زدگی در آن وجود نداشته باشد.

شیرسردکن های مدرن تر دارای سیستم مخصوصی به منظور تست میزان دمای داخل مخزن و تنظیم و یا تغییر آن می باشند. ترموستات های مخصوصی در داخل مخزن قرار میگیرند که میزان دمای مخزن را به صورت مستمر تست کرده و در صورتی که دما از مقدار تعیین شده در ترموستات تغییر پیدا کند، اقدام به افزایش قدرت سرمایشی و یا خاموش کردن موتور میکند تا دما به میزان مناسبی تنظیم شود .

خط تولید مواد لبنی :

دستگاه های بسیاری در تولید مواد لبنی نقش دارند که خط تولید های مختلفی دارند. از این موارد می توان به تجهیزات زیر اشاره کرد :

- تولید مواد لبنی کم چرب : در این خط تولید ، ابتدا شیر گرم میشود ، پس از رسیدن به دمای حدودی 40 درجه ، شیر به سمت سپراتور و یا همان خامه گیر حرکت داده میشود. سپراتور شیر و خامه را جدا میکند. خامه به عنوان چربی شیر به صورت جداگانه به فروش میرسد. شیر باقی مانده در دو مقدار تقسیم بندی شده مقداری به عنوان شیر کم چرب یا شیر بدون چربی به فروش میرسد و مقداری هم به ماست کم چرب تبدیل میشود .

- در خط تولید دیگر ، شیر پرچرب به گرم میشود، سپس توسط دستگاه های ماست بندی و مایه ماست به ماست پرچرب تبدیل میشود . در مرحله بعدی مقداری از این ماست به بازار عرضه شده ولی بیشتر آن به داخل دستگاه های کره گیر منتقل میشود. در این دستگاه ها ماست به همراه آب ، انقدر زده میشود تا کره یا چربی ماست بالا بیاید. این چربی به عنوان کره سنتی از محلول جدا میشود. مواد باقی مانده نیز به عنوان دوغ بسته بندی شده یا به صورت باز به بازار عرضه میشوند.

نتیجه گیری :

در این نوشته سعی کردیم موارد مورد نیاز در انتخاب تجهیزات لبنیاتی مناسب برای استفاده در کارگاه ها را بیان کرده و شما را با برخی از این دستگاه ها اشنا کنیم. استفاده از تجهیزات استاندارد و مدرن می تواند تاثیر بسیاری در کاهش هزینه های جاری سالن های لبنیاتی و افزایش کیفیت مواد لبنی تولیدی داشته باشد. از این رو باید با اطلاع کامل از این موراد و تحقیق در مورد ابزارهای مورد نیاز می توانید اقدام به خرید ابزارهای مدنظر خود کنید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493317