از «جنتلمن» تا «تهران- توکیو»؛ نمی‌دانستیم یا نخواستیم ریپورت کنیم؟  

مهران مهرنیا می‌گوید امکان ریپورت‌کردن می‌تواند ما را از موقعیت بازدیدکننده صرف به جایگاه مخاطبی کنش‌گر با امکان اعمال نظر ببرد و در مورد ویدئوکلیپ «تهران- توکیو» شاید نه از سر ناآگاهی که به میل خود از این امکان استفاده نکردیم.

نرگس کیانی: گزینه‌ ریپورت، امکانی‌ است که اجازه می‌دهد تنها تماشاگر صرف آن‌چه در سوشال‌مدیا می‌گذرد نباشیم و به عنوان مثال اگر خرد جمعی‌مان چیزی را برای کودکان‌ و نوجوانان مضر دانست، صاحبان رسانه‌ها را مجاب به حذف آن کنیم و حتی تا حذف حساب کاربری مورد نظر هم پیش رویم.

اتفاقی که در مورد صفحه اینستاگرام امیرحسین مقصودلو با نام مستعار تتلو رخ داد و به عقیده مهران مهرنیا، آهنگساز، نوازنده و مدرس تار و سه‌تار می‌توانست در مورد ساسان حیدری‌یافته ملقب به ساسی‌مانکن هم رخ دهد تا شاهد رسیدن از «جنتلمن» به «تهران- توکیو» نباشیم و اکنون چو بید بر سر آن‌چه بر ذهن و روان کودکان‌ و نوجوانان‌مان آوار می‌شود، نلرزیم.

ابراز نارضایتی با ابزاری که سوشال‌مدیا در اختیارمان گذاشته است

مهرنیا با بیان این که ریپورت گزینه‌ای‌ست که سوشال‌مدیا در اختیارمان گذاشته تا ناچار نباشیم صرفا در موقعیت تماشاگری منفعل بمانیم، گفت: «این قبیل اتفاقات غیرفرهنگی و غیرهنری به قصد بیشتر دیده‌ شدن در همه جای دنیا رخ می‌دهد و مسبوق به سابقه است اما تفاوت آن‌چه در دنیا می‌گذرد با آن‌چه در کشور ما اتفاق می‌اُفتد، این است که فعالان فرهنگی و هنری آن‌ها اگر نارضایتی‌ای داشته باشند این نارضایتی را با ابزارهایی که سوشال‌مدیا در اختیارشان گذاشته است، نشان می‌دهند و دیگر مخاطبان را هم تشویق به نشان‌دادن واکنش می‌کنند تا میزان آن به سطحی قابل قبول برسد و موجب حذف آن‌چه تخلف می‌دانند شود.»    

این مطلب را هم بخوانید: 

        ◾️ از «جنتلمن» تا «تهران-توکیو»؛ وقتی همه خوابیم 

موسس گروه موسیقی مهرنیا ادامه داد: «واکنش‌های ما در ایران اما، انفعالی و حتی موجب بیشتر دیده‌ شدن اتفاقی است که می‌خواستیم دیده نشود. در حالی که اگر کاربران ایرانی انجمنی مجازی داشتند که واکنشی درست و حرفه‌ای به این قبیل اتفاقات نشان می‌داد، این ویدئوکلیپ نیز سرنوشت بسیاری از ویدئوهای حذف‌شده از تویئتر یا اینستاگرام را پیدا می‌کرد. هنگامی که واکنش نهادهای فرهنگی‌ و هنری، این میزان منفعلانه و بی‌اثر است، طبیعی‌ است که نهادهای قضایی وارد عمل شوند و نباید از این ورود تعجب کرد. این اتفاق مغایر دموکراسی و آزادی بیان نیست و محدودیتی‌ست که در همه جای دنیا وجود دارد.»

نمی‌دانستیم یا نخواستیم؟  

او با بیان این که در مورد ویدئوکلیپ «تهران- توکیو»ی ساسی‌مانکن «شاید نه از سر ناآگاهی که به میل خود از امکان ریپورت‌کردن چشم پوشیدیم» افزود: «استفاده از امکان ریپورت‌کردن در اینستاگرام و تویئتر، نکته‌ای‌ست که ما فراموشش کرده‌ایم. امکانی که می‌تواند از موقعیت بازدیدکننده صرف به جایگاه مخاطبی کنش‌گر با امکان اعمال نظر ببردمان و نه تنها منجر به حذف پست شود که تا حذف حساب کاربری هم پیش رود. روی دیگر ماجرا این است که از وجود چنین امکانی مطلع بوده اما به شکل مشخص در مورد این ویدئوکلیپ، میلی به استفاده از آن نداشته‌ایم. ویدئوکلیپی با حضور کسی که شاید دیگر در حوزه خود رنکینگ بالایی نداشته باشد اما جامعه ایرانی، همچنان مایل به دیدنش است و در نتیجه شاید نه از سر ناآگاهی که به میل خود از امکان ریپورت‌کردن آن چشم پوشیده است.»     

 امکان ریپورت‌کردن می‌تواند از موقعیت بازدیدکننده صرف به جایگاه مخاطبی کنش‌گر با امکان اعمال نظر بالایمان ببرد و در مورد ویدئوکلیپ «تهران- توکیو» شاید نه از سر ناآگاهی که به میل خود چنین نکردیم 

او در پایان تاکید کرد: «لزوم دست‌به‌دست هم دادن و واکنش نشان‌دادن به آن‌چه از دید خرد جمعی مخالف مصالح عمومی است می‌تواند آموزش داده شود و این از جمله حقوق مردمی‌ست که صرفا نظاره گر نیستند.»

۵۸۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1495269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    43 6
    مردم از کلیپ و ساسی بدشون نمیاد که ریپورت کنن.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      1 1
      کاش با ریپورت ساسی مشکلات مملکت و مردم حل می شد. حداقل باعث شادی بعضی ها میشه برین بفکر مشکلات مردم باشین
    • احمدی از استانداری IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      0 1
      الان یه چیزی حدود 99/8 % از بدبختیهای اساسی و زیربنایی این ملت و مملکت حل شده فقط مونده چالش آهنگ بوم بوم بوم لات بمیری سامورایی !
  • عرش طالقانی IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    1 26
    با وجود این همه تبعیض و اختلاف بین سیاه پوستان و رنگین پوستان در سرزمین سرخ پوستها (آمریکا) چطور و از کدام منبع می‌خواهد زندگی جمعیت ضد سفید پوست‌ها(سیاه‌ پوستان و رنگین پوستها) را تامین کند.؟!!!! آیا این سیاه‌ پوستان و رنگین پوستها حاضرند که دولت یاغی و سرکش آمریکا با تجاوزها به حقوق دیگر ملت‌های دنیا، زندگی آنها را تامین کنند؟؟!!
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    6 23
    من به ریپورت اعتقاد کاملی دارم به عنوان ابزار پاکسازی در دنیای آنلاین. اما برای ساسی اصولا شأنیتی قائل نیستم که بخواهم با ریپورت کردن او مشغول شوم. موجی است که هر از گاهی سر بر می آورد و بعد فرومی نشیند گویی اصلا نبوده است. ترجیح میدهم کسان و فکرهای دیگری که به اندازه کافی در دنیای فیزیکی بی آنکه اختیار برای ریپورت شان داشته باشم را ریپورت کنم در دنیای آنلاین تا دست کم آنجا با فکرهای تازه ای رو به رو باشم
  • عرش طالقانی IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    3 21
    متاسفانه وضع حقوق بشر در آمریکا و کشورهای فرانسه و انگلیس اصلا خوب نیست و ما کشورهای ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، آمریکای لاتین نسبت به رفتار حکومت های سه گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه با مردم خود اعتراض داریم.
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    41 4
    چه بخواهید چه نخواهید ساسی مانکن بیشتر از 4.5 میلیون نفر دنبال کننده داره که اکثرا جوان هستند یعنی جوانانی که در سیستم آموزشی ایران تربیت شدند. به جای اینکه دنبال این باشید چرا جوان ایرانی دنبال چنین آهنگهایی هستش طبق معمول از پاک کردن صورت مساله حرف میزنید چیزی که در این چند دهه انجام شده. نتیجه ش هم داریم می بینیم. جهان بینی تون رو تغییر بدین تا بتونید جوان امروز رو درک کنید شاید به سمت شما گرایش پیدا کردند.