معاون دادگستری کل همدان: توهین، سرآغاز ۱۰ جرم و در بعضی مواقع موجب وقوع قتل می شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: توهین نوعی خشونت لفظی به شمار می رود که استمرار و تکرار آن باعث واکنش منفی طرفین، ضرب و جرح بروز درگیری، وقوع قتل یا ۱۰ نوع جرم دیگر می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان ؛ عباس نجفی در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه توهین به اشخاص و سرقت بیشترین میزان جرائم و پرونده‌های قضایی ۱۰ ماهه سالجاری این استان را به خود اختصاص داده است، افزود: توهین، سرآغاز ۱۰ جرم و در بعضی مواقع موجب وقوع قتل می شود.

وی نداشتن مهارت اجتماعی برای کنترل خشم و نبود آموزش های لازم در این خصوص را زمینه ساز توهین دانست و گفت: برخی مواقع یک گفت و گوی ساده منجر به درگیری لفظی و فیزیکی و در نهایت قتل یکی از طرفین درگیری می شود. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه قتل ها اغلب اتفاقی است، خاطرنشان کرد: نبود برنامه آموزشی مناسب برای ارتقای مهارت اجتماعی و کنترل خشم سبب شده یک پرخاشگری ساده منجر به قتل شود در حالیکه باید برنامه های آموزشی رفتاری برای افراد پیش بینی کرد.

نجفی یادآور شد: میزان جرائم خشن در ۱۰ ماهه سالجاری رشد منفی داشته است با این وجود حتی یک مورد جرائم خشن از جمله قتل آثار منفی روانی دارد و موجب افزایش احساس ناامنی در جامعه می شود.

وی اظهار داشت: در بین جرائم کیفری به ترتیب توهین، سرقت، ضرب و جرح عمدی، تهدید، ایراد صدمات غیرعمدی ناشی از رانندگی، تخریب، رانندگی بدون گواهینامه، افترا، نگهداری مواد مخدر و کلاهبرداری بیشترین میزان تخلف را تشکیل می دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان افزود: بیشترین میزان دعوی حقوقی به ترتیب شامل مطالبه خسارات دادرسی، مطالبات خسارات تاخیر تادیه ناشی از نوسانات بازار، مطالب وجه، چک،  اعسار از پرداخت محکومیت، گواهی حصر و وراثت ، طلاق توافقی ، طلاق یک طرفه، است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری ثانویه در راستای اجرای وظایف دستگاه قضایی بوده و با برخورد قهری با متخلفان و ارعاب دیگران موجب می شود بزهکار مجدد به تکرار تخلف روی نیاورد، تصریح کرد: پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حجم زیادی از دعاوی به علت بی توجهی به این مقوله است در حالی که همه سازمان ها و دستگاه های اجرایی در کنار وظایف محوله، یکسری وظایف پیشگیرانه نیز بر عهده دارند. 

نجفی یکی از مشکلات عدیده دعاوی را اختلاف ملکی عنوان کرد و گفت: در صورت کنار گذاشته شدن اسناد عادی وتوجه به کاداستر و سندهای تک برگی ثبتی، کمتر شاهد این قبیل پرونده ها قضایی خواهیم بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان بیان کرد: الزام نقل و انتقال اموال غیر منقول از طریق اسناد رسمی با وجود ضرورت و تاکید مستمر تاکنون به خوبی محقق نشده است و اجرای این قوانین نیاز زیرساخت هایی است تا در قالب کاداستر اجرا شود. 

نجفی ادامه داد: با توجه به تامین نشدن منابع مالی و زیر ساخت های مورد نیاز تنها ۴۰ درصد از کاداستر و تک برگی اجرایی شده و هم اینک منشا نیمی از دعاوی حقوقی و کیفری دستگاه قضایی همدان اسناد عادی است. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با تاکید بر ضرورت الزامی شدن ثبت معاملات اظهار داشت: این موضوع بررسی و برای قانونی شدن در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت اما این نهاد به علت مشکلات شرعی آن را بازگشت داد.

نجفی گفت: با وجود قانون پیش فروش آپارتمان اما این قانون از سال ۸۹ تا الان اجرا نشده است در حالیکه برای پیش فروش آپارتمان ابتدا باید با کسب مجوز از اداره راه و شهرسازی نسبت به آگهی آن اقدام کرده سپس در دفاتر رسمی سند رسمی پیش فروش را تنظیم کرد. 

وی افزود: مشاوران املاک حق تنظیم بیعانه پیش فروش آپارتمان را ندارند بلکه می توانند تفاهم نامه را تنظیم کرده و طرفین معامله را برای تنظیم سند رسمی پیش فروش به دفاتر اسناد رسمی سوق دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه یکی از علل شکل گیری پرونده ضعف دانش حقوقی افراد است تاکید کرد: بی اطلاعی بیشتر افراد از حقوق مدنی و شهروندی سبب بروز دعاوی مختلف شده در حالیکه باید زمینه آشنایی با حقوق خود در کتاب ها گنجانده و تدریس شود.

48 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1495334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =