چین چه سیاستی را در قبال برجام دنبال می‌کند؟

رادیو بین المللی چین نوشت: موضوع برنامه هسته ای ایران در دوران ریاست بوش، اوباما، ترامپ و بایدن چندین بار تغییر کرده با این حال، نگرش چین به این موضوع همواره ثابت و صریح بوده و پکن همواره به دنبال پیشبرد روند حل سیاسی و دیپلماتیک این مسئله بوده است و می توان گفت که نوع نگرش چین به برنامه هسته ای ایران حقیقتا مطابق با طرز نگاه این کشور به تمامی مسائل بین المللی است.

چین درکی عادلانه و عینی از تحولات جدید صورت گرفته در رابطه با موضوع هسته ای ایران دارد؛ این کشور معتقد است که بازگشت آمریکا به برجام پیش شرط و پیش نیاز بازگشت توافق برجام به مسیر درست خود است؛ مقامات پکن در عین حال بر این باورند که اعلام آمادگی دولت بایدن مبنی بر بازگشت به برجام اقدامی قابل تقدیر است اما در عین حال به منزله لطف واشنگتن به جهان نیست.

چین همواره از اتخاذ رویکردی سیاسی و دیپماتیک در حل و فصل مسئله هسته ای ایران استقبال و در این راستا تلاش کرده است؛ پکن در جریان مذاکرات طرفین پیش از انعقاد توافق برجام، تلاش کرد تا پیشنهادات لازم در زمینه کاهش اختلافات طرفین در حوزه موضوعات مربوط به غنی سازی اورانیوم، لغو تحریم ها و اصلاح رآکتور آب سنگین اراک را ارائه کند؛ این کشور بعد از خروج آمریکا از برجام نیز در راستای حفظ توافق هسته ای با ایران تلاش هایی به کار گرفت و پشتیبانی مالی از ماموریت بازرسی آژانس از ایران را تضمین کرد.

باید در نظر داشت که چین به منظور کنترل اختلافات طرفین در مسیر اجرای برجام تلاش های زیادی به کار گرفته است.

چین در عین حال پیشنهادات سازنده ای برای بازگشت موضوع هسته ای ایران به مسیر صحیح آن ارائه کرده است؛ بدنبال تغییر دولت آمریکا بود که پکن پیشنهاد داد طرفین موضوع هسته ای ایران نشست هایی را با آمریکا در رابطه با از سرگیری اجرای برجام توسط ایران و آمریکا برگزار کنند.

چین همچنین پیشنهاد ایجاد یک پلتفرم گفت و گوی چند جانبه در منطقه خلیج فارس برای حل نگرانی های امنیتی طرفین برجام را نیز ارائه کرد.

به طور کلی می توان شاهد بود که چین پیشنهادات سازنده ای را در مسیر حل سیاسی موضوع هسته ای ایران مطرح کرده و هیچ گاه کشوری نبوده است که اقداماتی تحریک آمیز در این زمینه اتخاذ کند؛ حقیقتا باید گفت که این رویکرد چین همان رویکردی است که پکن در قبال رسیدگی به تمامی مسائل و موضوعات بین المللی اتخاذ می کند.

در زمینه امور داخلی سایر کشورها نیز باید گفت که چین همواره بر عدم مداخله در این امور تاکید دارد و بر این باور است که طرف های درگیری و اختلاف نظر باید از طریق مشورت اختلاف نظرات خود را تحت کنترل در بیاورند و این اختلافات را حل و فصل نمایند.

اینگونه موضع گیری چین را می توان در قبال مسائل اوکراین،‌ سوریه و برمه نیز مشاهده کرد.

سال ۲۰۲۱ میلادی مصادف است با سال گاو در چین؛ گاو در چین نماد خستگی ناپذیری و قدرت است و بنابراین انتظار می رود که موضع گیری این کشور در حوزه امور بین الملل در سال جاری میلادی بتواند دنیا را امیدوارتر سازد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1496012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =