۵ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۷
فرونشست ۲۵ سانتیمتری تهران در سال!

مدتی از زمان انتشار این خبر عضو شورای شهر تهران، حداقل شاید بالای صد تلفن و پیام در این خصوص داشتم که تصمیم به نوشتن این یادداشت گرفتم.

ضمن آرزوی سالی پر از خیر و برکت و سالی بدون حوادث و بحران ها برای هموطنان عزیزم، خیلی کوتاه عرض می کنم و یادداشت های سال ۱۳۹۹ خودم را، با این یادداشت مختصر به اتمام می رساننم.
در خبر ها از زبان یکی از عزیزان شورای شهر تهران دیدم که فرموده اند: « تهران سالی ۲۵ سانتی متر نشست می‌کند. »
متن خبر: « شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران: در تهران سالانه ۱۷ تا ۲۵ سانتی‌متر نشست زمین ایجاد می‌شود. در اروپا اگر ۴۰ میلی‌متر نشست زمین ایجاد شود کمیته بحران تشکیل می‌دهند ولی در تهران خبری از این موضوع نیست. »

من نمی دانم چه بلایی سر شهر ما آمده که یک عضو شورای ان بدون توجه به حقیقت مطلب چنین بحث هایی را می فرمایند! شاید فقط می خواهند در خبرها باشد و برای شورای بعدی سر و صدایی کرده باشند!
اول اینکه کجا آمده که اروپا و امریکا و دیگر کشورهای دنیا ملاک ۴۰ میلیمتر را مد نظر قرار داده اند؟ بنده هم آمریکا، هم اروپا و هم دیگر کشورها بوده ام و چنین مطلبی را هیچ کجای دنیا تا به امروز نه شنیده و نه دیده ام، تازه کار و شغل بنده در همین زمینه هاست!
دوم شایسته است که قبل از بیان اعداد و ارقام مهم که یک جامعه را بی خودی و بدون دلیل تحریک می کند،  انسان تجسمی از بیانش داشته باشد! فرمایش شما یعنی در همین ۵ سال اخیر یک متر و ۲۵سانتیمتر تهران فرو رفته است ! و در ده سال اخیرهم ۲/۵ متر!
حتما بناهای ما هم از روی فونداسیون ۲/۵ متر قد کشیده اند چون فرو نریخته یا شکست دیوارها رخ نداده است و ما هم به قدمان، دو متر و نیم در ده سال گذشته اضافه شده است، وگرنه ورود از درب های خانه هایمان امکان پذیر نبود!
اینکه به دلیل بی دقتی در مدیریت آب های زیرزمینی در گستره های مختلف کشور مشکل داریم و این امر دلیل اصلی فرو نشست پهنه کلان دشت تهران است و نه خود تهران به آن صورت که بیان شده است، شکی نیست. ولیکن این مقدار دقیقا چقدر است و چه باید کرد؟ آن نیست که سرکار فرموده اند و یک التهاب بی دلیل و غیرمنطقی در شهر به راه انداخته اند. لطفا مسئولان کمی در بیان مسایل بزرگ و فنی، قبل از پرتاب بیان آن به جامعه دقت کنند.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1496455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =