۰ نفر
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
نوروزانه؛ یک «من» نو به سال نو ببریم!

در روزهای پایانی سال و در آستانه بهار که همه چیز در حال نو شدن و گردیدن است، جا دارد ما نیز به پشت سر خویش بنگریم و به گردیدن و نو شدن فکر کنیم.

فرصت های زمانی و ظرفیت های تاریخی چون پایان هفته و پایان ماه یا مناسبتهایی چون روز تولد یا سالگرد ازدواج بهانه هایی هستند تا انسان تجربه خود را در مدتی که پشت سر گذاشته بررسد و گذشته خود را مرور کند و بر اساس آن برای پیش روی خویش تصمیم بگیرد و برنامه بریزد.   

تقارن پایان جاری شمسی با سال پایانی قرن - بیش از نوروزهای پیشین و جدی تر از هر سال دیگر که در عمر خویش تجربه کرده ایم یا خواهیم آزمود- ما را به تأمل و اندیشیدن فرامی خواند.  
همان طور که در آیین نیاکان ما و سنت اقوام ایرانی، خانه تکانی فرصتی بود برای بیرون ریختن کهنگی ها و آلودگی ها و بهانه ای برای سوزاندن لباس های چرک و رختخواب های آلوده و شستن و روفتن خانه و تمیز کردن محل زندگی، جا دارد که در آستانه سال نو به دل و جان خویش بنگریم و به تکاندن خانه دل خود فکر کنیم.  
اگر در خانه ی تن چند سال مستأجر و مهمانیم، در خانه ی دل قرار است زندگی ابدی داشته باشیم و اگر آشفتگی و آلودگی خانه ی تن و جسم تنها قدری زیستن مادی مان را دچار اختلال و مشکل می کند، آلودگی و درهم ریختگی خانه ی دل و جان، حیات ابدی و زندگی جاودانی ما را دچار اشکال و ایراد می سازد.

اکنون که تحویل سال نو با ماه عظیم شعبان مصادف شده و روزهای آغازین سال جدید را در ماه مبارک رمضان به سر خواهیم برد، چه خوب است با دقت و نکته سنجی به احوال دل خود رسیدگی کنیم.
باید ذره بین و چراغ قوه برداریم و با وسواس و حساسیت به کنج و گوشه های ناپیدای دل مان سربکشیم، تارهای عنکبوت غرور را پاک کنیم و غبار غفلت را بزداییم، خاک های تکبر و چرک و عفونت کینه را پاک کنیم و بعد پنجره های معنویت را بگشاییم تا هوای تازه ذکر خداوند و نور تابناک خورشید محبت به سراپرده های دلمان بتابد و با یک دل تازه و نو به سال نو قدم بگذاریم و یک "من" نو به سال نو ببریم.

آن "من" کهنه را که با کمترین اتفاقی برآشفته و عصبانی می شد کنار بگذاریم، آن "من" کهنه را که به دل های نازک همسر و خانواده اش بی توجه بود دور بیاندازیم، آن "من" کهنه را که قدردان مهربانی ها و محبت ها نبود تکان بدهیم و پاکیزه کنیم و یک "من" تازه و نو به سال نو روانه سازیم.
یک "من" تازه که وقتی خودمان روبه رویش می ایستیم و قد و بالایش را تماشا می کنیم، بتوانیم به بودنش ببالیم و از نفس کشیدن و حضورش شادمان باشیم.
این "من" تازه بر شما و سال تازه تان مبارک و این تازگی و طراوت و پاکی بر جان شما خجسته باد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1496731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =