اتحادهای جدید منطقه‌ای مانع از احیای برجام خواهد شد

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی موانع موجود احیای برجام با وجود عربستان و رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت بایدن نمی تواند نظرات این دو را نادیده بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، علی بیگدلی گفت: اگر بخواهیم به برجام برگردیم، ما مخالفت ریاض و تل‌آویو را داریم. دولت بایدن برای اینکه بتواند آنها را ساکت یا همراه کند، چه مسیری در پیش دارد؟ ما شاهد این هستیم که بلینکن با وجود اینکه به نوع سیاست ورزی ایران کاملا اگاه هست گاهی لحن تند را برای بیان این مساله انتخاب کرده و می گوید واشنگتن هر تصمیمی را که بخواهد بگیرد با متحدانش هماهنگ خواهد کرد. این روشی نیست که دولت دموکراتی که پیش از این بر سر کار بود، آن را انجام دهد.شرایط دوره اوباما کاملا فرق کرده است. این درست که جو بایدن معاون دولت اوباما بوده و دموکرات هم هست. ولی او نوع دیگری از سیاست ورزی را در ذهن دارد که هرچند شباهت هایی با نوع اوباما دارد، اما عینا مانند آن نیست. به ویژه اینکه پیش از او ترامپ با صرف هزینه های زیادی تحریم های سنگینی را علیه ایران به راه انداخت و رابطه بسیار گرمی را با اسراییل و عربستان ساخت. از طرف دیگر فراموش نکنیم که منطقه هم الان نسبت به دورانی که اوباما بر سر کار بود و برجام امضا شد، تغییر کرده است.

این استاد مطالعات آمریکا با اشاره به اتحاد امریکا و عربستان در ادامه بیان کرد: بایدن برای جلب نظر شیخ نشینان خلیج فارس و اسراییل ناچار است که به نظر آنها در خصوص مساله ایران اهمیت بدهد. اصلا لابی های ثروتمندی که این دو در ایالات متحده دارند اجازه کاری به غیر از این را نخواهند داد. به نظر می رسد که ایران هم زمان زیادی ندارد که به همراه غرب یک راه حلی را پیدا کند. شرایط اجتماعی و اقتصادی را باید در نظر گرفت. همچنین باید بدانیم که فشارهای منطقه ای و غیر منطقه ای علیه ایران مدام در حال افزایش است. این موضوع را فراموش نکنید که دولت دموکرات بایدن برخلاف دولت ترامپ می تواند با اروپایی ها به اسانی ائتلاف کند. یعنی آن اتفاقی را که ما شاهد بودیم که تروئیکای اروپایی تلاش می کرد تا ترامپ را با نزدیک شدن به تهران تحت فشار قرار دهد، و به قطع نامه های او رای نمی داد و... دیگر در دولت بایدن اجرایی نخواهد شد. ما شاهد ائتلافاتی هم در منطقه هستیم.اسراییل به کشورهای عربی نزدیک شده است. ترکیه با مصر اشتی کرده و انتظار می رود که به زودی اردوغان اختلافات خود را با سعودی ها هم حل و فصل کند. با این حساب شکل روابط و اتحادهای منطقه ای هم در حال تغییر است. پیش از این از ایران، قطر و ترکیه به عنوان یک ائتلاف نام برده می شد. اما مشخص نیست که با شکل گیری روابط تازه چنین ائتلافی کماکان قدرت پیشین خود را داشته باشد یا نه .

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1497428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    1 0
    به تنهایی نمی توان با چندین کشور مقابله کرد باید با سیاست پیش رفت و بجای دشمن تراشی با همسایگان دوست شد منافع ملت در مراوده با دیگران هست نه در انزوا و یکدندگی نمی توان با جهان جنگید فقط نابودی و سرانجامی همچون عراق سوریه و افغانستان نصیب ملت خواهد شد برای رونق اقتصادی به ناچار باید با دیگران هوشمندانه ساخت وگرنه فقر بدبختی جنگ و خونریزی نصیب ملت خواهد شد
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 0
    این کارشناس چرا افزایش نفوذ منطقه ای ایران و قراردهای ایران روسیه چین و پیوستن ایران به پیمان اقتصادی اوراسیا، وهمچنین ضعف امریکا ، عربستان و اسراییل رانادیده میگیرد ، و به ضربات وارد شده به زیر ساخت ارامکو را مورد توجه قرار نمیدهد.