بیدار شدن غول کرونا در اولین روز سال نو؛ سفرهای نوروزی متهم ردیف اول

متاسفانه غول کرونا در حال بیدار شدن است و این بار برای موج چهارم همه گیری این بیماری خطرناک و مرگبار، سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای سال نو در ردیف اول متهمان هستند.

امید سلیمی بنی: متاسفانه سفرهای نوروزی باعث شده است تا ۱۴ شهر دیگر به لیست شهرهای قرنطینه اضافه شود. در این رابطه سخنگوی وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به احتمال انتقال ویروس جهش‌یافته کرونا از مناطق آلوده به مناطق کمتر آلوده و بدون آلودگی با سفر کردن، گفت: به تازگی ۱۴ شهرستان در زمره شهرهای نارنجی و قرمز قرار گرفته‌اند.

دکتر سیما سادات لاری، گفت: باید توجه کرد که وضعیت رنگ‌بندی در ۱۴ شهرستان که اسامی آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شده، تغییر پیدا کرده است و این شهرستان‌ها به رنگ‌های نارنجی و قرمز تبدیل شده‌اند.

وی افزود: بنابراین از دیروز به کلیه مسافرانی که از قبل به این شهرستان‌ها سفر کرده‌اند، به مدت ۷۲ ساعت مهلت داده شده تابه شهرستان محل اقامت خودشان بازگردند. در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد.

لاری تاکید کرد: انتقال ویروس جهش‌یافته کرونا از مناطق آلوده به مناطق کمتر آلوده و بدون آلودگی از خطرات جدی سفر در نوروز امسال است. بر این اساس امیدواریم با نرفتن به مسافرت و عدم حضور در تجمعات ودورهمی‌ها سین سلامت را به سفره‌های هفت‌سین خودمان اضافه کنیم

البته قابل پیش بینی بود بعد از دو سال ماندن در خانه به خاطر سیل و کرونا، امسال دیگر مردم طاقت ماندن در خانه در تعطیلات نوروز را نداشته باشند و با خود بگویند هر چه باداباد، می رویم خرید و سفر و دید و بازدید! نتیجه آن که جدول رنگ بندی شهرستانهای کشور در روز اول سال نو، تغییر زیادی کرد.

با وجودی که مسئولان بارها هشدار داده اند سفر به شهرهای خطرناک را ترک کنند با این حال به نظر می رسد کسی چندان جریمه های تا یک میلیونی را جدی نگرفته است. در این رابطه معاون کل وزارت بهداشت، دکتر ایرج حریرچی در گفتگوی تصویری با اخبار شبکه یک گفت : هر ۲۴ ساعت ماندن در شهر قرمز یک میلیون تومان و هر ۲۴ ساعت در شهر نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه دارد.

بیدار شدن غول کرونا در اولین روز سال نو؛ سفرهای نوروزی متهم ردیف اول

حتی رئیس پلیس راهور کشور سردار سیدکمال هادیانفر هم با اشاره به به‌روزرسانی لیست شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی گفت:‌ برابر اعلام جدید ستادملی مقابله با کرونا ۱۲ شهر در وضعیت قرمز کرونایی و ۳۹ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. همانطور هم که بارها اعلام شده ورود پلاک‌های غیربومی به شهرهای نارنجی نیم میلیون و شهرهای قرمز یک میلیون تومان جریمه درپی دارد. خروج پلاک‌های بومی از این شهرها نیز مشمول همین جریمه‌ها خواهد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره قرارگرفتن شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی در میانه مسیر سفر برخی از شهروندان نیز اظهارکرد:‌با توجه به تاکید ستادملی مقابله با کرونا مبنی بر پرهیز از سفر، درخواست ما نیز از شهروندان پرهیز از انجام سفر است. اما اگر آن دسته از افرادی که قصد انجام سفری ضروری یا مهم را دارند در مسیرشان با شهرهای قرمز و نارنجی مواجه شوند باید توجه کنند که وارد این شهرها نشده و از کمربندی این شهرها عبور کنند.

متاسفانه نتیجه نادیده انگاشتن توصیه های بهداشتی و پروتکلهای مقابله با کرونا باعث شده تا تعداد متوفیات کرونا در شبانه روز گذشته افزایش یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۱ هزار و ۷۹۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز اول فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۲۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۵۷ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۷۹۷ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۵۴۳ هزار و  ۱۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۸۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۱۲ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۵۵۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در میان این خبرهای ناگوار در اول فروردین، خبر خوشی که منتشر شد از قول مینو محرز پزشک متخصص و مسئول کمیته علمی مقابله با کرونا بیان شد. سرگروه تیم مطالعاتی واکسن کرونای ایرانی با اشاره به قابل اعتماد بودن واکسن های داخلی از ساخت کارخانه عظیم واکسن سازی خبر داد و گفت: واکسن کرونای ایرانی از اوایل تابستان به تولید انبوه می رسد.

بیدار شدن غول کرونا در اولین روز سال نو؛ سفرهای نوروزی متهم ردیف اول

دکتر محرز سرگروه تیم تحقیقاتی واکسن ایرانی (کووایران برکت) در اولین روز از سال ۱۴۰۰ با حضور در برنامه «تهران ما سلامت» از مردم خواست از رفت و آمدها و دورهمی‌ها و سفر در نوروز چشم پوشی کنند تا پس از روزهای عید شاهد افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع بیشتر کووید ۱۹ نباشیم.

خبر خوب دیگر درباره طولانی تر شدن مدت واکسیناسیون طبیعی کرونا در اشخاصی است که کرونا گرفته و بهبود یافته اند. نتایج یک بررسی علمی که در ووهان چین انجام و در نشریه معتبر لنست منتشر شده نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد از مبتلایان به کرونا در ووهان تا ۹ ماه در برابر ابتلای مجدد به آن مصونیت داشته‌اند.

بررسی مذکور حاکی است ابتلای ساکنان ووهان به کرونا باعث تولید آنتی بادی‌هایی در بدن آنها شده که به مدت ۹ ماه پابرجا مانده و این افراد را در برابر ویروس کرونا مقاوم کرده است.

بر اساس بررسی یادشده، نرخ ابتلاء به کرونا در ووهان در سال گذشته در حدود ۶.۹ درصد باقی مانده بود که این نشان می‌دهد تنها بخش اندکی از مردم این شهر بعد از شیوع کرونا به آن آلوده شدند. لذا می‌توان پیش بینی کرد که در آینده هم میزان شیوع ویروس یادشده از این حد بیشتر نشود.

۴٧۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1497648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =