آژانس اتمی احیای برجام را به انجام اقداماتی از سوی ایران گره زد

فارس نوشت: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد احیای برجام را در گرو انجام اقداماتی از سوی ایران دانسته است.

 «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه احیای برجام را به شفاف‌سازی ایران درباره آنچه به ادعای او «اورانیوم اعلام‌نشده» ایران است گره زده است.

نشریه نیوزویک به نقل از مدیر کل آژانس اتمی نوشت ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای حاصل‌شده در سال ۲۰۱۵، درباره اورانیوم اعلام‌نشده‌ای که در سایت‌هایش پیدا شده شفاف‌سازی کند.

او در مصاحبه با این نشریه گفته برای مشخص کردن مکان اورانیوم اعلام‌نشده ایران به «گفت‌وگوهای مفصل و فنی» نیاز است و این مسئله به آینده برجام، «کاملاً مرتبط» است.

رافائل گروسی مدعی شده درباره اثرات اورانیوم که در سایت‌های ایران یافته شده مسائلی وجود دارند که «هنوز روشن نیستند.»

گروسی گفت: «لازم است ما بدانیم در آنجا چه اتفاقاتی افتاده. لازم است دقیقاً بدانیم چه نوع فعالیت‌هایی در آنجا جریان داشته و باید بدانیم اگر موادی وجود داشته‌اند آن مواد الان کجا هستند؟»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «چون، این گزارش نشده است. این مستلزم گفت‌وگوهایی بسیار مفصل و فنی است که صورت نگرفته است.»

ادعاهای مدیر کل آژانس اتمی در ادامه فضاسازی‌های رسانه‌ای است که در روزها و هفته‌های گذشته، همزمان با مطرح شدن بحث بازگشت آمریکا به برجام، درباره برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی مطرح شده است.

تحلیلگران می‌گویند هدف از این فضاسازی‌ها افزایش فشار بر ایران جهت عقب‌گرد از اقدامات جبرانی‌ای است که این کشور بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز کرده است.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده قصد دارد کشورش را به برجام برگرداند اما گفته این امر مستلزم آن است که نخست ایران آن اقدامات جبرانی را به عقب برگرداند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1498206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    1 0
    همه سازوکارهای جهان به هم مربوطه و با هدفی ساخته شده این کشور ماست که نهادهای خلق الساعه و تصمیمات لحظه ای گرفته می شه! آژانس سگ نگهبان قدرتهای بزرگ هسته ای برای سرک کشیدن در محرمانه ترین برنامه های هسته ای سایر کشورها شناسائی توانمندی و دانشمندان اونهاست تا یا متوقفشون کنه یا کنترل شون کنه. ایرادی البته بهش وارد نیست چون برای این کار ساخته شده. بانک جهانی، اف ای تی اف، سوئیفت، انرژی اتمی، سازمان ملل، حقوق بشر، شورای امنیت، بهداشت جهانی، فائو، گروه 8، گروه 20، شانگهای، ناتو و .... همه اهدافی در کنترل جهان دارند یا با آنها بازی می کنید یا محروم می شوید! این ساختارها را آنها برای خودشان و از خیلی قبل ساخته اند از آن هنگام که قاجار از گرجستان زن می گرفت و ناصرالدین شاه آکتور سینما بود! این هوشمندی سیاسی ماست که با همه تاخیر در عرصه بین المللی، از لابه لای همه این فیلترها منافع خودمون رو تامین کنیم. امیدوارم انشالله!
  • قلی IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    2 0
    باسلام اصلا نباید به اژانس هم اعتماد کرد انها هم عامل امریکا و اروپا هستند چون قدرت فشار بر امریکا ندارند و بدون اجازه اسراییل اختیاری ندارند بایدن از ترامپ احمق بدتره .ایران باید با قدرت صنعت هسته ای رو حفظ بکنه .امریکا باید ابتدا خسارت وارده به مردم ایران رو بپردازه .
  • علی قدسی IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 0
    اگربازدیدآنهاازهسته ای ایران راستی آزمایی است وجنبه جاسوسی ونفوذی نداشته باشدبه نظرمیرسدمنطقی باشد
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      0 0
      چقدر ساده اید شما! دیگه باید چکار کنن تا یه سری مثل شما بفهمن هدف کشیدن دندونهای ایرانه
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 0
    برو پی کارت . اگر ایران بخواد یک بار دیگر زیر بار حرفهای این عقده ایی ها برود هیچ عرضه ایی ندارند هیچ کدام فقط حرفی دارند
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 0
    آقا برجام را قاب بگیرید و در سازمان بین المللی قرار دهید و بنویسید ایران به تعهداتش عمل کرد ولی ما که امضا کردیم هیچ کاری نکردیم حالا هر کار میخواهید بکنید همه ما آماده فرمان رهبرمان هستیم خدا رحمت کند حاج قاسم را ما مد میدان هستم بیاید
  • مهدی رنجبر IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    شما آقای گروسی دروغگویی ومثل تمام غربی ها که دروغگو ومنفعت طلب هستند می باشیدومثل قوم بنی اسراییل دنبال بهانه هستید چطور14باراعلام کردید ایران برجام رعایت کرده الان که آمریکا باید اول برگرده یک دفعه گشتیدمثل عراق یک ایراد بنی اسراییلی گرفتید پس چهره واقعی غرب همان غرب وحشی است بروجمع کن بابا کاسه کوسه ات رومسئولین بخوان مادیگه شماراقبول نداریم به عنوان مرجع صالح وسالم شماهم نشان دادیدفاسدید
  • حکمت بهمنی 8322 IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    آژانس غلط کردازترس آمریکا چاپلوسی میکنه
  • مجتبی زنجانی IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 0
    گروسی هم زبون نفهمه.
  • سید ابو رسول IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 0
    ایران نباید پرجام امضاء میکرد ..وبه ایران ظلم کردن وحق ایران ندادن .امریکا واروپا خیانت کردن ..ایران هم حق دارد همکاری نکند .. پول واقتصاد ایران بلوکه کردن ..این ظلم به ایران ..
  • عبدالله IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    1 0
    خب معلومه طرف از آمریکا می ترسه خوب از ایران میخواد شفاف سازی کنه چون فکر میکنه دیوار ایران کوتاهتر ه ولی ما باید محکم بایستیم وبه همه شون بفهمونیم دیگه کوتاه آمدن بسه
  • US ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 0
    آژانس در مقابل کدام خدمت به ایران درخواست های بالاتر از وظایفش از ایران دارد؟!!!!