برداشت‌های اشتباه از سخنان اشرف غنی درباه حق آبه ایران و افغانستان

سخنرانی رئیس جمهور افغانستان در افتتاح سد کمال خان از روز گذشته بازتاب گسترده ای داشت؛ برخی به شدت به این سخنان اعتراض کرده اند.آیا این اعتراض وارد است؟

به گزارش خبرآنلاین، سارا معصومی دبیر بین الملل روزنامه اعتماد در یادداشتی توئیتری درباره اظهارات جنجالی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نوشت:

این قرارداد چیست؟

در دوره ظاهر شاه در افغانستان، محمد موسی شفیق صدراعظم این کشور در سال 1351قرارداد آب دریای هلمند را با امیر عباس هویدا ،همتایی ایرانی امضا کرد.

این قرارداد به تصویب و تایید مجالس هر دوکشور هم رسید.براساس این‌قرارداد،افغانستان ۲۶ متر مکعب در ثانیه حق آبه ایران را تعیین کرده که ۸۲۰ ملیون متر مکعب حق آبه ایران در سال است.

نکته: این حق آبه برای سالهای نرمال از منظر آب و هوایی است.در سال های خشکسالی یا کم آبی،طبق مکانیسم های تعریف شده در قرارداد،دو طرف شرایط را بررسی می‌کنند.متناسب با این تغییرات آب و هوایی حق آبه ایران هم کم می شود.

در ماده پنجم معاهده افغانستان و ایران در مورد دریای هلمند آمده است: ایران هیچگونه ادعایی بر آب هلمند، بیشتر از مقداری که طبق این معاهده تثبیت شده است، ندارد. حتی اگر مقادیر آب بیشتر در دلتای سفلای هلمند میسر هم باشد و مورد استفاده ایران هم بتواند، قرار گیرد."

در طول ۵۰ سال گذشته،هر دو کشور  در همه دوران‌ها نسبت به این قرارداد متعهد بودند وامروز هم غنی برای چندمین بار به این تعهد تاکید کرد.

واقعیت صحنه : اگر آب باشد و خشکسالی وجود نداشته باشد، ایران از حق آبه خود بهره مند می شود. در دهه 60،سیلاب های وحشتناکی در سمت هیرمند رخ داد که به بخش هایی از زابل هم آسیب زد. اما در دهه 70 که دور سوم خشکسالی در 100 سال اخیر رخ داد، هم افغانستان هم ایران از این بی آبی متضرر شدند.در این دوره عملا هامون ها هم گرفتار خشکسالی بودند و طالبان هم بر این مناطق سیطره داشت.

ایران در سال های اخیر حق آبه خود را دریافت کرده و آمار باید در اختیار وزارت نیرو باشد. شاید در 20 سال اخیر،در چند سال محدود به دلیل کمبود آب با مشکلاتی روبه رو شدیم.

فلسفه سد کمال خان: امکان اعمال مدیریت کامل  بر موضوع آب هیرمند را فراهم می کند.


اشرف غنی چه گفت؟برخی چه شنیدند؟!

رئیس جمهور افغانستان امروز اعلام کرد که افغانستان به اجرای قرارداد هیرمند ادامه خواهد داد و تاکید کرد که این قرارداد همه مردم افغانستان است. اما درباره سهم آبی بیشتر از آنچه در قرارداد هلمند آمده، باید مذاکره بشود و یکی از راه ها تبادل آب با نفت است.(اشاره درست نجیب فهمیم،تحلیل گر در گفت و گو امشب با بی بی سی فارسی)

آب بر روی ایران بسته نشده است.
ایران حق آبه خود را دریافت می کند، برای بیش از آن مانند هر معامله دیگری باید هزینه پرداخت کند و این هزینه می تواند موضوع مذاکره میان دو کشور باشد.

>>> بیشتربخوانید:
اشرف غنی: چابهار کلید آینده افغانستان است
توضیح خطیب‌زاده درباره ادعای امروز اشرف غنی درباره حق آبه ایران و افغانستان

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1498577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    38 33
    کشوری که امور بین المللش بقول ظریف کف خیابون تعیین بشه میشه همین! اولین باره در تاریخ حتی جمهوری اسلامی که وزارت خارجه و سیاست های بین المللی اسیر اظهارنظرهای سطحی جماعتی بی اطلاع از بدیهی ترین اصول شده! هزار نکته راهبردی بین ایران و افغانستان وجود دارد که دولتها از جزئیات و زمینه های آن آگاهند حالا عده ای در رسانه های رایگان و بی دروازه کشور می دمند و هزینه می تراشند. هرچند تردیدی نیست که هم آقای غنی و هم آقای روحانی توجهی به رسانه ها نخواهند داشت. افسوس دسترسی به رسانه آسان شد وی به همان نسبت جدیدتش از دست رفته و این ضرورت ایفای نقش خبرگزاریها در حفظ ارزش تحلیل اخبار رو نشون می ده!
    • عزیز اکبرینا IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      0 3
      افغانهای غیر قانونی درست ولی شما برای هر افغانی که در ایران زندگی میکنه ایران روزی یگ یورو دریافت میکنه در اوز چی خدماتی برای مهاجرین مده
  • GB ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    نحوه بیان حقارت آمیز بوده و این تفاسیر شماست از روی حسن نیت! مهم تفسیر افغانستان است از پیام مبهم اشرف غنی که مشخص است چه نگاهی به ما دارد.آیا پیام های دیپلماتیک مبهم و با ترحم و حقارت هستند. حداقل با احضار سفیر از یکی بودن تفسیر این پیام سیاسی مطمئن و در مورد لحن ایشان تذکر جدی میدادید. اقتدار دیپلماسی صرفا برای غرب نباید باشد.
    • حسین IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      اتفاقا برعکس. شما داری برای خودت تفسیر می کنی وگرنه اظهرات اشرف غنی کاملا عادی وبراساس اصول وروابط بین الملله وهیچ گونه حقارتی توش نیست. برداشت شما از حرفهای اشرف غنی خیلی عجیب وخنده داره.
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      نه تنها نفت نمیدیم بلکه بخاطر پذیرایی از این مهاجرهای غیر قانونیشون باید آب مجانی هم بدن وگرنه همه باید دیپورت بشن تا لحن دیپلماتیک رو یاد بگیره
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      2 2
      هرکی میگه مهاجرارو دیپورت کنیم.از خدامونه ک بریم کشورمون.از چیزی هم نمی ترسیم
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      1 3
      اغلب افغانها در ایران کمتر از حق شان دستمزد میگیرند و تنها دلیلشان برای بودن در ایران ناامنی افغانستان است. بزودی بعلت کاهش ارزش ریال راهی ترکیه می شوند و انوقت نژادپرستان داخلی متوجه اشتباهشان می شوند.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      1 2
      ناشناس ۱۷:۲۰ آمریکا هم از مهاجران شما پذیرایی می‌کنه و چیزی هم نمیگیره پس باید اونارو هم بیرون کنه
    • سعید IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      0 2
      چرت وپرت نگین خواهشامرزاتونومحکم کنین مهاجراش نيان عرضه ندارين چرت نگین حالانه که ایران کم مهاجرداره بعدشم آب کشورشه همونجورکه نفت فروشيه آب هم فروشيه
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    4 0
    سخنان اشرف غنی را شبکه های خبری از زبان خود او پوشش دادند : اصلا مودبانه و نشانه پایندی به قرار دادهای تاریخی نبود کاملا بر عکس. آنچه در ایران در اخبار آمد روتوش شده آن سخنان بود که کلی حدف و اضافات دارد
  • علی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    2 0
    هر شخصی هر حرفی میتونه بزنه در کوتاه را میشه بست در دهان مردم را نه. ایرانی باهوشه ایرانی زیرکه ایرانی غیوره ایرانی با ایمان باج به هرکس و ناکس نمیده با یک طرح و نقشه و اندیشه ای چنان حق آب را از شان میگیریم
  • افغانستان IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 4
    زنده باد افغانستان
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 2
    یکی بگه آخه تو رو چی به سیاست #همین که نژاد پرستی بسه#طرفین چی میگن تو کجایی
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 3
    اشرف غنی کاملا درست میگه وشما اگر مهاجرین نمیخواد همه رو بیرون کنید ومرزهاتونو ببندید ماکه از خدا مونه یه نفس راحتی هم از دست شما میکشیم
  • DE ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 4
    به نظر من این حق افعانستان هست و ایران نباید حساسیت بیخود به خرج بدهد. این که نحوه بیان مناسب نبود تا حدی موافقم ولی درکل دولت ما هم خیلی درست با افغان ها برخورد نمیکنه و درنتیجه یک احساس ضد ایرانی در کشور افغنستان ایجاد شده که محیط رو برای مطرح کردن اینگونه حقوق فراهم می نماید.
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    4 0
    این دولت افغانستان هم پرو شده چند سال نزدیک به پنج میلیون مردم مظلوم افغانستان توکشور ایران بودند وخرج سر دست کشور گذاشتند درست هست که مردان افغانستان داخل ایران کارکردن بنایی کردند شهرکهای زیادی برای ایران ساخت وساز کردند اما جوانهای ایرانی بیکار بودند وشغل بنایی رااز مردان ایرانی گرفتند باید بجای این همه کمک که ایران بهشان کرده حق ابه را به ایران بدون هیچ چشم داشتی بدهند
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    2 0
    واقعا ایران و افغانستان دو کشور مجزا هستن
  • حسین US ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 2
    وقتی یه عده بی سواد میان نظر میدن همین میشه اقای غنی به تمام اصول وقوانین پایبنده ولی خنده دار هست مردم ایران میگن هویدا اخه کدوم هویدا همونی که خودتون به جرم خیانت در مملکت اعدام شد الان قرادادش مهم و قانونی شده عجب
  • ایرانی IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 2
    اصلاافغانستان‌مخاد‌آب نده حق‌داره‌بنده‌خدا‌کشورخودشون‌الان خشکسالیه‌آب برای‌زراعت‌ندارن‌دارن‌سدمیسازن‌برای‌زراعت‌شون‌آیا ایران‌یک‌لوله‌نفت‌رایگان‌میکشه‌برای‌افغانستان مسلما‌‌مگی نه خوب‌گفته‌غنی‌آب درمقابل‌نفت‌مخای‌چکارکنی‌اصلا‌قراردادقدیمی‌روکنسل‌میکنه‌
  • DE ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    3 2
    فقط مونده بود به این باج بدیم
  • ایرانی LU ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 0
    جناب مثلا آگاه به امور دیپلماسی، نکته بسیار مهم سخنان اشرف این بود که ایشان می‌توانست فقط راجع به قرارداد ایران و افغانستان صحبت کنه و هییییچ لزومی نداشت که با آن لحن تند و تحریک کننده افکار عمومی را ناراحت کنه ... البته شخصا نظرم بر این است که وقتی پاسخ امثال اردغان را ندیم غورباقه هم این وسط هفتیر کش میشه حالا شما فعلا برو استراحت کن دوست عزیز .
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 3
    هرچی مهاجرتوایرانه همشون برای زندگی درایران پول میدن حق ندارین بهشون توهین کنیدهم ازسازمان ملل هم ازدولت افغانستان پول دریافت میکنین
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 0
    صرفه نظر از اینکه چه برداشتی از سخنان اشرف داشته باشیم، چیزی که در عمل انجام شده، همانا محروم کردن ایران از حق آبه هست.. اگر احیانا سیل بیاد، ناچارا به دلیل کاهش خسارت های سیل در افغانستان بخشی از سیلاب له ایران سرازیر میشه... که البته با اقداماتی که افغانستان داره انجام میده خیالمون راحت که دیگه سیل هم راه نخواهد افتاد
  • Habib ahmadi TR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 2
    اشرف غنی کاملا درست گفته طبق قرارداد ایران حرف زده. قلدربازی نکرده گفته به اندازه ی قرار دادش آب می دهیم اما بیشراز اون شد نفت بدهد ماهم چیزی نداریم یک کشور فقیر هستیم اگه خلاف حرف زده باشه حق با ایران وگرنه نباید اعتراض کنین.
  • Amir IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 3
    بیشتر از حق تان آب نخواهید گرفت هر کشوری حق دارد منابع خود را تصمیم بگیرد چیکار بکند یا نکند ما نباید از شما اجازه بگیریم که مگه تو این سالها شما واسه افغانها چه حسن نیتی نشان دادید چه خوبی در حق شون کردید کار میکنن زحمت میکشن از جیب خودشون خرج میکنن تازه فهش و لحن بد هم میشنون،،،، در حوالی زورگوی ممنوع،،،
  • 8989 IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 4
    زنده باد اشرف غنی زنده باد افغانستان
  • Ali IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    3 1
    این مقدار آبی که قرارداد داریم جوابگوی خود افغانهای مهاجر داخل ایران نیست بالای چهار میلیون نفر در ایران افغانی هستند یکی بهشون بگه
  • حمید رضا روزبهانی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    2 0
    مصیبت این نیست که امثال رئیس جمهور افغانستان و بحرین وووو چه غلطی میکنن ، مصیبت اینجاست که مسئولان حکومت ایران اجازه میدهند هزاران نفر نیروی کار افغان داخل ایران کار کنن و جوانان ایران بیکار باشند و در نهایت بهانه بیارن که رئیس جمهور افغانستان اینجور گفت یا اینجور گفت ، لال شدن هزینه ندارد لطفاً مسئول بی لیاقت لال شو
  • سیستان IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 0
    بله دارید میگید هیچی نگفته اشرف غنی وقتی میگه یک قطره اب به اجنبی ها نمیدیم. اجنبی یعنی مردم ایران رو داره میگه. واقعا جای تاسف داره اقایون مسئولین کشور از خواب بیدار شوید.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    3 0
    منظورش رو کاملا شفاف توضیح داده نیازی به ماله کشی نیست یه نگاه به جغرافیای افغانستان بندازین متوجه میشین که فقط روی رودخانه های سمت ایران سد زده شده اونم تو چندسال اخیر ولی رودخانه های کشورهای همسایه افغانستان ازاین خبرا نیست جای دوری هم نمیخاد برین یه نگاه به وضعیت سیستان و بلوچستان بندازین از زمانیکه این سدها احداث شده بی‌جهت نندازین گردن خشکسالی‌ها متاسفانه ضعف دیپلماسی و نبود اقتدار باعث شده کشور ملوک الطوایفی افغانستان هم که دایره حکومتش محدود به کابل و حومه میشه اینطوری واسه سومین کمک دهنده مالیش تعیین تکلیف کنه حالا هی بنویسید منظور غنی فلان بوده و شما شنونده‌ها فهمش رو نداشتین
  • Rahman IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 2
    وقتی آب بیشتر از قرارداد میخوایین باید در قبالش نفت بدین وگرنه باید عواقب بی آبی رو بکشین
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    2 0
    آقا راه را رو مهاجرای افغان ببندیدتا دیگه براتحویل آب به ایران شرط نزاره بخدا ورود اتباع افغانی نسبت به پارسال صد برابر شده
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 0
    باید مقدار آب مصرفی پنج میلیون افغان که در ایران هستند آب بدهند
  • رسول IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 1
    اگر کسی در افغانستان اظهار نظر جنجالی هم بکند هستند در تهران کسانی که ماست مالیزه کنند . هر چه باشد افغانها با آریایی های ایران !! همزبانند . اگر همین اظهارات از طرف یکی از کشورهای تورک زبان انجام میگرفت همه ردیف میشدند تا فحاشی کنند همانند آن شعری که اردوغان خواند و همه فارس زبانان بدون فهمیدن معنی و مفهوم شعر دست به قبضه شمشیر بردند !! و حتی در این راه ظریف وزیر امور خارجه از همه گوی سبقت را ربود !
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    وقتی مهاجرای قانونی و غیر قانونیشون ارزش میزارن معلومه باید اینطور حقمونو بزارن کف دستمون مگه ایرانی میتونه تو افغانستان راحت بمونه ک این راحتن تو کشور ما
  • رضا محمدی مشاور سفارت افغانستان در ایران IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 1
    شما ماهانه از مهاجرین کسب درآمد میکنید به غیر از پول تمدید پاسپورت ، پول تمدید دفترچه کار هم میکردید مهاجرین تو کشور شما رایگان که نشستند ، شما سالیانه بالغ بر چند میلیارد از مهاجرین کسب درآمد میکنید
  • علی IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    داداش نه تنهاهزینه ای نخواهیم دادبلکه بابت اینهمه سالهاکه ایران پذیرای افغانهاباتوجه به اینهمه مشکلاتی که مردم خودمون داشت بوده واینهمه مشکلات امنیتی که ازجانب افغانهابرای ماپیش آمده بایدافغانستان به مردم ایران خسارت پرداخت کنه
  • رسول IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    اگر دستگاه دیپلماسی کشور با تیز بینی همه امور را رصد کند و اطلاع رسانی به موقع مردم را بیدار کند . هیچ کشور ویا شخص ثالثی به خودش اجازه دخالت در امور ما را به خود نخواهد داد.حال می خواهد روباه پیر وسط دریاها باشد یا شغال گرسنه همسایه .
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 1
    در جواب اون دوستمون که میگه افغانیها رو دیپورت کنید با این اوضاع اقتصادی کشور مون افغانیها خودشون از ایران فرار میکنن
  • .. IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 2
    هر ۹ دولت ایران گونی گونی پول از مهاجران افغانستانی میگیره پس باید واسه دریافت آب پول بده
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 1
    چند ملیون افغانی تو ایرانه که همه اینها جمعیتش برابر یه استان ایرانه فرض کن افغانهای مهاجر تو سیستان ساکن هست،اب اینها را تامین کنید.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    سلام دوستان اگه برایه همه چیز با لحن گرو کشی صحبت بشه اصلا نمیشه با هیچ کشوری روابط دوستانه داشت و مهاجرین هم دارن در این خاک زحمت میکشن در همه زمینه ها و اگر مهاجر فایدای برایه کشور نداشت خوده دولت مهاجرو دیپورت میکرد پس فایده داره
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    جوجه را اخر پاییز می شمارند نه تحلیل مثبت ومنفی
  • رضا منصوری IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    اضافه بر سرداری که قبلا بسته شده بازم آب بدن بازم اندازه مهاجران افغان به ایران آب ندادن یعنی قشر کارگر استاد کار جامعه بخاطر مهاجران افغان الان از بیکاری همه عملی بیچاره بی خانمان شدن
  • احمد RU ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    ما از خدامون هست بیرم کشورمون ولی همه رو باید دیپورت کنی هم از جمعله کارت های اقامتی و پاسپورت هر دوشون ۴
  • رضا محمدی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    0 0
    افغانستانی ها که تو کشور ما رایکان زندکی نمی کنند ، دولت سالیانه از این مهاجرین کسب در آمد می کند،کشور ما متاسفانه سالیانه دارد از این حق آیه استفاده می کند اما دولت افغانستان سکوت کرده ، الان که سد درست کردند دیگر نمی توانند استفاده کنند ، و مجبور اند در مقابل آب، نفت بدهند