کنایه‌های مقیمی به شورای نگهبان و صدا و سیما/ هیچ کس نباید خود را بالاتر از قانون ببیند/ محاکمه چند نفر در تلویزیون حل ریشه‌ای فساد نیست

ایرنا نوشت: قائم مقام پیشین وزیر کشور گفت: هر چقدر میدان رقابت را بازتر کنیم و همه مردم بتوانند فردی متناسب با علایق مشروع و قانونی خود را در میان نامزدهای انتخابات پیدا کنند، میزان مشارکت بالاتر خواهد رفت.

محمد حسین مقیمی درباره اهمیت حضور و نقش مردم در جمهوری اسلامی گفت: حضور مردم و اسلامیت هر دو اصل و پایه نظام ما هستند؛ نظام حکومتی ما بر مبنای رای مردم است و خبرگان رهبری با رای مردم انتخاب می‌شوند و این خبرگان منتخب مردم، رهبری را انتخاب می کنند.

 باید تلاش کنیم مردم حضور مستمر در صحنه‌ها داشته باشند

وی با اشاره به انتخاب رییس جمهوری، نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر و روستا با رای مستقیم مردم، تصریح کرد: مردم بالاترین نقش را در  نظام حکومتی ما دارند و همه ما باید تلاش کنیم که مردم در صحنه حکومت و نظام و انقلاب حضور مستمر، پایدار و دائمی داشته باشند.

معاون پیشین وزارت کشور گفت: هر حرکت، جهت گیری، برنامه و اقدامی باعث دلسردی مردم برای حضور در صحنه‌های انقلاب و نظام باشد در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی نیست بنابراین همه باید مشارکت و حضور مردم را تقویت کنیم.

مقیمی با اشاره به برگزاری انتخابات‌های متعدد در جمهوری اسلامی گفت: مردم در سرمای زمستان و گرمای تابستان با علاقه‌مندی در خیلی از انتخابات‌ها شرکت کردند که در بعضی انتخابات‌ها مثل انتخابات تعیین تکلیف نظام رقم بالایی از مشارکت را رقم زدند و در بعضی انتخابات‌ها کمتر آمدند.

 در عرصه بین‌المللی با رییس جمهوری که رای بالایی دارد تعامل بهتری دارند

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیری برای مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری افزود: رییس جمهوری که با رای بالای مردم انتخاب شود پشتیبانی بیشتری از مردم دریافت خواهد کرد و در سطح بین المللی حضور مردم معنی دارد و محافل سیاسی دنیا به این حضور نگاه می کنند و تعامل بهتری با رییس جمهوری دارند که رای بالایی از مردم گرفته است.

 میدان انتخاب مردم را بازترکنیم/ زیر ذره‌بین نگاه مردم هستیم

مقیمی با اشاره به نقش مجریان و ناظران انتخابات را در تقویت مشارکت مردم گفت: طبیعی است هر چقدر میدان رقابت را بازتر کنیم که همه مردم بتوانند فردی متناسب با علایق مشروع و قانونی خود را در میان نامزدهای انتخابات پیدا کنند، میزان مشارکت در انتخابات بالاتر خواهد رفت.

وی از ناظران انتخابات و به طور خاص شورای نگهبان خواست تا معیارهای ارزیابی یکسانی را برای همه داوطلبان انتخابات از جناح‌های سیاسی مختلف درنظر بگیرند و افزود: وقتی می‌خواهیم داوطلبان را ارزیابی کنیم باید مترمان برای ارزیابی یکسان باشد و اگر موضوعی باعث رد کسی می شود باید باعث رد دیگران هم بشود و باید بدانیم زیر ذره بین دیده‌های کنجکاو مردم هستیم.

نماینده مردم خمین در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ کس نباید خود را بالاتر از قانون ببیند زیرا قانون اساسی همه چیز را مشخص کرده و در مواردی هم که ابهامی باشد، راه‌های برون رفت را نشان داده است.

مقیمی خاطرنشان کرد: مردم ما سال‌ها با رژیم پهلوی مبارزه کردند که به نظر و رایشان اهمیت داده شود و قانون اساسی این شرایط را فراهم کرده و ما هم باید شرایط اجرای قانون را فراهم کنیم و از برداشت‌های شخصی که باعث می‌شود تعداد زیادی از داوطلبان از صحنه خارج شوند، پرهیز کنیم.

انتخابات مجلس یازدهم را آسیب‌شناسی کنیم

وی خاطرنشان کرد: همانطور که مردم نظام جمهوری اسلامی را مستقر کردند، می‌توانند رییس جمهوری و نماینده و شورای خود را هم انتخاب و مستقر کنند. بنابراین باید مردم را برای رای دادن، آزاد بگذاریم و بررسی کنیم چرا در انتخابات مجلس یازدهم به ویژه در تهران مردم کمتر رای دادند.

استاندار پیشین استان مرکزی خواستار تعریف رجل سیاسی از سوی دستگاه‌های مسئول شد و گفت: رجل سیاسی را باید تعریف کنیم و رجل سیاسی تعریف دارد و سوابق و عملکردها و فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی افراد ملاک است.

نقش احزاب فقط هزینه دادن نیست

مقیمی یادآورشد: کسانی هستند که هزینه فعالیت سیاسی را داده‌اند. قبل از انقلاب زندان رفته‌اند و بعد از انقلاب هم به نفع مردم موضع گیری کرده‌اند و نمی‌توان گفت احزاب فقط برای هزینه دادن هستند. اینها هزینه پرداخت کرده‌اند تا طبق قانون احزاب در مسائل سیاسی ورود کرده و برای آینده کشور کادرسازی کنند.

وی گفت: بعد از ۴۰ سال، خیلی از افرادی که اول انقلاب مسئول بوده‌اند الان هم همان مسئولیت اول انقلاب را دارند و این برای کشور ما خوب نیست و باید به گردش نخبگان در کشور توجه کنیم و اگر به احزاب میدان می‌دادیم، اکنون بسیاری از نخبگان جوان در راس امور کشور بودند.

 هرکس کار تخصصی خود را انجام دهد

این فعال سیاسی در عین حال با آسیب شناسی فعالیت حزبی در کشور گفت: ما در کشور یک حزب فراگیر نداریم و به احزابی که هستند میدان ندادیم؛ کار سیاسی را به احزاب بسپاریم و دیگرانی که وارد کار سیاسی شده‌اند هم بروند کار تخصصی خودشان را انجام دهند و اگر کسی علاقه‌مند به فعالیت سیاسی است حزب تشکیل دهد، فعالیت سیاسی کند و به مردم و نظام هم پاسخگو باشد.

 اگر نگاه دولت به خارج بود با وجود ترامپ نمی‌توانست کشور را اداره کند

مقیمی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره انتقادات از دولت در زمینه حل مسائل و مشکلات کشور گفت: نگاه به داخل نباید شعاری باشد؛ اگر نگاه این دولت به خارج بود که نمی‌توانست با روی کار آمدن ترامپ کشور را اداره کند، این دولت ممکن است در جاهایی برای اداره امور از تعاملات خارجی هم بهره برده باشد ولی مجری سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی در ادامه بر لزوم شفاف بودن نظرات و دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات در قبال مسائل حساس گفت: شفاف و صریح بودن مواضع نامزدهای انتخابات در مسائلی مانند برجام یا FATF باعث ترغیب مردم  به مشارکت در انتخابات می شود از سوی دیگر اگر مردم پاسخ شفافی از نامزدها نگیرند ممکن است مشارکت پایین بیاید.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره آرایش سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات آینده نیز گفت: باید صبر کنیم ببینیم وضعیت تاییدها چطور می‌شود؛ معمولا افراد کمتری از اصلاح طلبان تایید می‌شوند ولی در نظر داشته باشیم که مردم باید خواسته‌ها و مطالبات خود را در نامزدها ببینند و بدانند در سطح داخلی و خارجی چه سیاست‌هایی در پیش خواهند گرفت.

مقیمی با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی دروغ، تبعیض، تهمت، افترا وغیبت و امثال اینها نداریم، یادآور شد: وقتی می‌گوییم فرهنگ اسلامی حاکم باشد، باید بدانیم صداوسیما به همه مردم تعلق دارد اما از هشت سال قبل که دولت تدبیروامید روی کار آمد چه رفتاری با خدمات دولت شد! آیا نقاط قوت و ضعف دولت را بر مبنای شاخص‌ها برای مردم تشریح کرد یا در چارچوب تامین نظر برخی محافل سیاسی کار کرد.

کنایه‌های مقیمی به شورای نگهبان و صدا و سیما/ هیچ کس نباید خود را بالاتر از قانون ببیند/ محاکمه چند نفر در تلویزیون مبارزه حل ریشه‌ای فساد نیست

موضع منتقدان برجام متناقض است

مقیمی، برعکس جلوه دادن دستاوردهای دولت در حوزه اصلاح شاخص‌ها در دولت اول را یادآور شد و افزود: رفتار منتقدان برجام در آن مقطع بسیار متناقض بود به طوری که از یک طرف برجام را توافقی به ضرر مردم و نظام عنوان می‌کردند و از طرف دیگر شکایت داشتند که چرا آمریکا از برجام خارج شده است.

وی رویکرد استانداردهای دوگانه برخی جریان‌های سیاسی در برخورد با مسائل کشور را عامل دلسردی مردم دانست و گفت: مردم انتظار دارند که از دولت منتخبشان حمایت شود تا بتواند برنامه‌هایش را اجرا کند. طبیعی است که هرگونه مانع تراشی در راه اجرای برنامه‌های دولت موجب دلسردی و سرخوردگی رای دهندگان می‌شود.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم که در ایام دهه فجر یا هفته دولت صدا و سیما به طور گسترده خدمات دولت را برای مردم تبیین می کند اما از زمانی که دهه فجر و هفته دولت تمام می‌شود، دیگر ۱۰ ماه از ناکارآمدی دولت سخن می‌گوید و این رویکرد متناقض مردم را ناراحت می کند.

مقیمی، سکوت صدواسیما در مقابل هدر رفتن سرمایه های ارزی میلیاردی کشور در دولت‌های نهم و دهم را یادآور شد و گفت: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیروامید، روزی نبوده که صداوسیما برنامه‌ای در انتقاد از دولت پخش نکرده باشد.

وی گفت: همه مشکلات اقتصادی را دولت ایجاد نکرده و سیاست‌ها و تصمیمات حاکمیتی و اظهارنظرها و مواضع دیگر مقامات در سطح بین المللی و داخلی اثرگذار است و دولت هم مجری سیاست‌های نظام است.

قائم‌مقام معاون اجرایی رییس‌جمهوری در دولت سازندگی خواهان توجه به کارهای مثبت دولت در کنار انتقاد از ایرادات شد و افزود: زمینه تمامی اقدامات مثبت از جمله پروژه‌های انجام شده در کشور را دولت فراهم کرده اما شاهد هستیم که پروژه را به اسم دیگران تمام می کنند.

کسانی که برای دولت هزینه می‌تراشند به تورم دامن می‌زنند

مقیمی، بخشی از پرونده‌های فساد نمایش داده شده در تلویزیون را متعلق به دولت‌های قبل از دولت تدبیر و امید دانست و گفت: مردم از صبح تا شب درباره فساد می‌شنوند و تلویزیون نمی‌گوید که در چه زمانی این فسادها و توسط چه کسانی انجام شده است و به نوعی نمایش داده می‌شود که انگار این فسادها تازه و در این دولت رخ داده در حالی که بسیاری از فسادها به قبل از این دولت مربوط می‌شود.

وی با اشاره به تکالیف بودجه ای ایجاد شده توسط مجلس یازدهم برای دولت گفت: وقتی منابع درآمدی دولت محدود است، چرا این همه طرح و تکلیف هزینه‌ای برای دولت ایجاد می کنیم. کسانی که برای دولت هزینه می‌تراشند در واقع دستشان را در جیب مردم کرده اند و به تورم دامن می‌زنند.

 خیلی از تکالیف دولت مربوط به دوره‌های گذشته است

معاون عمرانی پیشین وزارت کشور با یادآوری تغییر شاکله بودجه پیشنهادی دولت در مجلس گفت: خیلی از تکالیفی که این دولت بر عهده داشته مربوط به دولت‌های قبل است و اگر به شکل درست نظارت شده بود الان این دولت مجبور نبود برای اتمام کارهای دولت‌های گذشته هزینه دهد.

 قوای سه گانه در کار یکدیگر دخالت نکنند

قائم مقام پیشین وزیر کشور درباره ورود قوای مختلف به حوزه وظایف یکدیگر ابراز نگرانی کرد و گفت: کار قوه مقننه تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آنهاست و کار دستگاه قضایی قضاوت است و آنها نباید کار اجرایی انجام دهند و در عزل و نصب‌های دولت دخالت کنند و این وضعیت باعث دلسردی مردم نسبت به کارآمدی نظام می شود.

استاندار پیشین خوزستان افزود: مردم به کسی در انتخابات رای می دهند که بگوید بخش خصوصی را تقویت و حضور و نقش‌آفرینی سازمان‌های حکومتی و دولتی و شبه‌دولتی در اقتصاد را کم می کند زیرا الان بخش‌های مهمی از اقتصاد کشور دست مردم نیست.

برخورد ریشه‌ای با فساد یعنی جلو رانت را بگیریم

مقیمی تصریح کرد: خصوصی شدن یعنی اینکه مالکیت و مدیریت واحدهای اقتصادی با مردم باشد و در چارچوب سیاست‌های نظام و دولت و مصوبات مجلس کار کنند و باید بدانیم مردم از اینکه بخش دولتی در حال بزرگ شدن است و رقیب بخش خصوصی است، ناراحت هستند.

وی، برگزاری دادگاه های مبارزه با فساد را برای ریشه کنی فساد از جامعه کافی ندانست و گفت: اگر دولتی بیاید که با فساد برخورد ریشه‌ای و کارشناسی کند مردم با امید پای صندوق خواهند آمد. اینکه چند نفر را در تلویزیون محاکمه کنیم فساد به صورت ریشه‌ای حل نمی شود و برخورد ریشه ای یعنی جلوی رانت‌ها را ببندیم.

۲۱۶۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1499320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =