نقش هدایتگر چین در همکاری های جهانی پیرامون ردیابی منشاء شیوع کرونا

سازمان بهداشت جهانی روز گذشته (سه شنبه برابر با ۳۰ مارس/۱۲ فروردین ماه) گزارش تحقیقاتی مشترک چین و سازمان بهداشت جهانی در زمینه ردیابی ویروس کرونا را منتشر کرد؛ این گزارش، یک اجماع علمی به دست آمده از سوی تیم مشترک کارشناسی چین و سازمان بهداشت جهانی در زمینه ردیابی منشاء شیوع ویروس کرونا تلقی می شود و یک دستاورد مهم و چشمگیر مرحله ای و آغازی مطلوب در مسیر همکاری های جهانی در راستای ردیابی منشاء شیوع بیماری کووید-۱۹ به حساب می آید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از رادیو بین الملل چین، باورهای مطرح شده در این گزارش بر این اساس است که ویروس کرونا به احتمال بسیار بسیار زیاد از طریق میزبان های واسط، به احتمال زیاد به صورت مستقیم، احتمالا از طریق زنجیره سرد مواد غذایی و در موارد بسیار نادر و بعید از طریق نشت های آزمایشگاهی شیوع پیدا کرده و به انسان منتقل شده است.

در این گزارش در عین حال تاکید شده است که آنچه اهمیت دارد، تحقیق درباره احتمال انتقال اولیه شیوع ویروس کرونا در سایر کشورهای جهان است.

این یافته ها و نتیجه گیری ها به معنای ایجاد یک پایه و اساس محکم برای پیگیری تحقیقات ردیابی کروناست و مسیر این تحقیقات را روشن می سازد و از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

این تحقیق مشترک، یک همکاری علمی بین المللی مشترک است که توسط کارشناسان چینی و کارشناسان بین المللی اجرایی شده و به منزله اجماعی علمی که از سوی دو طرف و بر مبنای حقایق و تحقیقات علمی حاصل شده است؛ یافته های این تحقیق عینی، علمی و معتبر هستند.

افراد منتخب برای حضور در این تیم کارشناسی بین المللی با ماموریت ردیابی ویروس کرونا در چین، به طور کامل از سوی سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد و از بیش از ۱۰ کشور و نهاد بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی بهداشت حیوانات و سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل انتخاب شدند؛ بنابراین، هیچ تردیدی درباره نمایندگی گسترده این تیم و استقلال علمی اعضای آن مطرح نیست.

کارشناسان بین المللی و چینی در طول دوره تحقیقات خود، بارها به تبادل علمی، تخصصی و داوطلبانه درباره موضوعات مرتبط با ردیابی منشاء شیوع کرونا در شهر «ووهان» پرداختند؛ این کارشناسان از ۹ مکان از جمله مؤسسه ویروس شناسی ووهان بازدید کردند و با کادر پزشکی، محققان علمی و بیماران و خانواده کادر پزشکی قربانی کرونا و مردم معمولی گفت و گو داشتند؛ الزامات مربوط به این بازدیدهای محلی در چین، از سوی تیم کارشناسان بین المللی مطرح شد و سوژه های مصاحبه و محتوای این گفت و گوها نیز به شیوه ای مستقل از سوی گروه های کارشناسی در محل تعیین گشت.

این گزارش تحقیقاتی از مرحله تدوین تا نتیجه گیری، حاصل اجماع و تلاش های محققان علمی چینی و خارجی است.

چین در این مطالعه مشترک با کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به الگو و مثالی در مسیر ارتقاء همکاری های بین المللی برای کشف منشاء شیوع ویروس کرونا در جهان تبدیل شد و به شیوه ای مثبت در مسیر همکاری های جهانی ضد اپیدمی کرونا به ایفای نقش خود پرداخت.

مقامات چین در عین انجام وظیفه دشوار جلوگیری و کنترل شرایط مربوط به اپیدمی و همه گیری کرونا در داخل این کشور، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی را دو بار دعوت کردند تا تحقیقات خود در زمینه ردیابی منشاء شیوع ویروس کرونا را در چین اجرایی کنند.

چین در عین حال کمک های لازم را برای هموار سازی مسیر عملکردی تیم کارشناسی در شهر ووهان تدارک دید که این رویکرد نشان دهنده طرز فکر مسئولانه، شفاف و آزاد چینی هاست؛ اقدامات چین در این راستا مورد قدردانی گسترده و تائید کامل کارشناسان قرار گرفت به طوری که بسیاری از کارشناسان بین المللی و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تاکید کردند که آغوش باز چین به روی آنها غیرمنتظره بوده است؛ این کارشناسان نتایج حاصل از سفر خود به ووهان را فراتر از حد انتظارات توصیف کرده اند.

لازم به ذکر است که ردیابی منشاء شیوع ویروس کرونا یک وظیفه جهانی است که باید در بسیاری از کشورها و مکان های دنیا عملی شود؛ همانطور که «مایکل رایان» رئیس پروژه امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی نیز تاکید دارد، موضوع ردیابی کرونا شبیه یک پازل و معمای بزرگ است و ماموریت تیم کارشناسان در ووهان چین، صرفا بخش کوچکی از این پازل را تشکیل می دهد.

ردیابی ویروس کرونا یک موضوع علمی است که باید از طریق همکاری دانشمندان جهان پیش رود؛ کشورهای مربوطه نیز باید با حفظ مسئولیت و تعهدی مشابه چین، با نگرشی آزاد و شفاف و علمی وارد عمل شوند و از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی برای انجام تحقیقات درباره ردیابی کرونا دعوت کنند و نتایج این تحقیقات علمی را به اشتراک بگذارند و مبادله کنند چرا که تنها در این صورت است که بشر می تواند یک نقشه کامل و عینی و علمی از نحوه شیوع ویروس کرونا ترسیم کند.

برخی از رسانه ها و مقامات کشورهای غربی از روی بی فکری و با فرضیه مقصر دانستن چین، نتایج علمی حاصل شده از سوی تیم کارشناسی در ووهان در زمینه ردیابی کرونا را اشتباه تفسیر کرده اند؛ باید در نظر داشت که چنین رویکردی از سوی غربی ها به منزله بی اعتبار سازی تحقیقات مشترکی است که توسط سازمان بهداشت جهانی و چین عملی شده است و این در حالیست که سیاسی کردن موضوع ردیابی کرونا نهایتا باعث مانع تراشی در مسیر همکاری های جهانی در زمینه ردیابی کرونا می شود و تلاش های ضد اپیدمی در سراسر دنیا را تضعیف می کند و تلفات انسانی بیشتری بدنبال خواهد داشت و در جهت عکس تمایل جامعه بین المللی مبنی که اتحاد در نبرد علیه همه گیری بیماری کووید-۱۹ است، پیش خواهد رفت.

در این بین، صرفا احترام قائل شدن برای علم است که می تواند منشاء شیوع ویروس کرونا را مشخص کند و همکاری های جهانی در راستای غلبه بر اپیدمی این ویروس را به موفقیت و پیروزی برساند.

تحقیقات علمی مشترک چین و سازمان بهداشت جهانی نقش مهمی در ارتقاء پروسه ردیابی کرونا در بسیاری از کشورها و مکان ها در سراسر دنیا ایفا می کند و یک راهنمای مثبت و کارآمد تلقی می شود؛ این تحقیق مشترک علمی چین و سازمان بهداشت جهانی یک رهنمود علمی برای بشر است تا به درک بهتری از ویروس کرونا برسد.

چین در این راستا به ایفای مسئولیت خود به عنوان یک کشور مهم ادامه خواهد داد و با سازمان بهداشت جهانی و جامعه بین المللی همکاری نزدیک خواهد داشت تا سهم به مراتب بیشتری را در پیروزی هر چه سریع تر بشر در برابر اپیدمی کرونا و واکنش بهتر در برابر شرایط اضطراری پیش آمده در حوزه بهداشت همگانی و نهایتا ایجاد یک جامعه سالم انسانی ایفا کند.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1500200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =