ورودی یک اثر ملی در آبادان به محل عرضه ماهی کبابی تبدیل شد

در سایه غفلت مسئولان میراث فرهنگی خوزستان و البته آموزش و پرورش استان، ورودی یک اثر ملی در آبادان به محل کباب ماهی تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آبادان، مدرسه مهرگان آبادان واقع در خیابان دبستان که در سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۳۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است در حال حاضر به سبب بی توجهی مسئولان ذیربط، ورودی دومش توسط برخی افراد به محلی برای عرضه ماهی کبابی تبدیل شده و هیچ کس هم در این باره عکس العملی نشان نداده و می رود تا این اثر هم مانند بسیاری از آثار ملی، زخم بی تدبیری پیکرشان را آزرده و روح دوست داران آثار ملی و فرهنگی را جریحه دار کند.

فروردین ماه سال ۱۳۹۵ بود که جلسه ای در فرمانداری ویژه شهرستان آبادان با حضور فرمانداری وقت شهرستان، نماینده اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، نمایندگان اداره آموزش و پرورش و رئیس وقت دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار و پیرامون تبدیل این دبستان به دانشکده هنر، بحث و تبادل نظر انجام شد.

معاون وقت فرهنگی، اجتماعی، گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در حاشیه ی این جلسه در جمع خبرنگاران گفته بود که برای بازسازی مدرسه تاریخی مهرگان و تبدیل آن به دانشکده هنر، سینما و تئاتر۲۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و روند فعالیت های انجام شده طی یک سال گذشته با رکود همراه بوده اما با پیگیری فرمانداری آبادان در یک ماه دو بار نشست هماهنگی در این باره برگزار شده است.

سید مرتضی نعمت زاده افزود: سازمان منطقه آزاد اروند، برای تجهیز و راه اندازی دانشکده هنر، کمک های دیگری همچون تجهیز مکان، خرید خوابگاه دانشجویان و اساتید را نیز انجام داده و سعی می شود تا پنج ماه دیگر کار مرمت قسمت هایی از مدرسه مهرگان برای راه اندازی دانشکده هنر آماده شود.
وی آبادان و خرمشهر را از خاستگاه های هنری کشور خواند و اظهار کرد: در تلاشیم تا شکوه این دو شهرستان به آنها بازگردانده شود. راه اندازی دانشکده هنر نقش مهی در رشد استعدادها و ارزش اقتصادی هنر منطقه ایفا می کند.
رئیس وقت دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: خرمشهر و آبادان استحقاق این را دارند که در همه زمینه ها از جمله حوزه آموزش عالی پیشرفت و توسعه یابد و سازمان منطقه آزاد اروند نیز می تواند در این باره کمک کند.
غلامحسین خواجه افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز نیز تمامی تلاش خود را برای اخذ مجوزهای لازم انجام می دهد تا بتوانیم در آینده نزدیک دانشگاه یا دانشکده هنر در آبادان راه اندازی شود. آبادان استعداد راه اندازی رشته های هنری را دارد و شاهد این موضوع نیز، وجود هنرمندان توانای آبادانی و خرمشهری در سطح کشور است.
وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت های اعتباری دانشگاه ها در کشور، انتظار می رود برای راه اندازی دانشکده هنر خوابگاه برای دانشجویان، منازل مسکونی اساتید، غذاخوری مناسب و فضاهای ورزشی در منطقه فراهم شود.

اما این حرفهای شیرین و جلسات مشابه همچون بسیاری از وعده های عملی نشده مسئولان

ابتر ماند تا اینکه پس از سالها بلاتکلیفی، شهروند یا شهروندانی از فرصت بی توجهی مسئولان استفاده کنند و بساط کباب خوری مشتریانشان را در ورودی دوم این دبستان که مشرف به بازار مرکزی آبادان  نیز هست پهن کنند و حتی برای محافظت از لوازم پخت کباب ها یک درب آهنی بر ورودی آن جوش بدهند و اینگونه مالکیت خود را به رخ بکشند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین با اشاره به پیگیری موضوع دبستان مهرگان در چندین مرحله گفت: این محل چند مشکل دارد یکی آنکه مدرسه مهرگان از نظر مالکیت تحت تملک آموزش و پرورش است و دیگر آنکه چون جزو آثار میراثی است اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان و آبادان اجازه ندادند تا بتوانیم کار بازسازی آن را آغاز کنیم.

قدرت الله طمیمیان با اشاره به اینکه پیشتر نیز بودجه ای را برای بازسازی این مدرسه اختصاص داده بودیم، اظهار کرد: به جهت مرمت این دبستان در یک مرحله کار لایه برداری را انجام دادیم که متاسفانه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان از سازمان منطقه آزاد اروند شکایت کرد و کار رها شد.

وی افزود: پس از بحث و تبادل نظر در این باره در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تفاهمنامه ای را با اداره کل نوسازی مدارس خوزستان منعقد کنیم تا کار مرمت دبستان مهرگان را با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان به انجام برسانیم تا بتوانیم آن را به هنرستان یا دانشکده هنر تبدیل کنیم. در بودجه امسال نیز اعتباری برای این کار پیش بینی کرده ایم.

دبستان مهرگان آبادان در سال ۱۳۲۶ از سوی معماران انگلیسی ساخته شده و در زمان سلسله پهلوی و بر اساس نوشته سر در ورودی آن، هدیه ای از سوی شرکت سهامی نفت انگلیس و ایران به اداره فرهنگ آبادان است.
معماری این مدرسه به سبک انگلیسی بوده و دارای حیاطی وسیع و ساختمانی دو طبقـه است. این مدرسه دارای ۴ پله و ۴ ورودی است که در حال حاضر از ۲ ورودی آن استفاده می شود. در تمامی ساختمان در یک ردیف ستون های همسان وجود دارد، در پیش آمدگی بالکن آن شیارهای زیبائی که از سوی معماران ایرانی انجام شده، به چشم می خورد.
در ساخت آن از مصالحی همچون آهن و آجر استفاده شده و در مجموع ۴۳ اتاق دارد.
دبستان مهرگان جزو ۵ مدرسه‌ایست که شرکت نفت ساخت و به آموزش و پرورش آبادان تحویل داد و این مدرسه ۲۲ کلاس و به همین تعداد انبار و ۱۸ دستگاه حمام دارد.
به گفته کارشناسان معماری، کلاس‌ها به طور کامل استاندار ساخته شده و خانه های اطراف مدرسه نیز مربوط به کادر اداری مدرسه بوده است. این منازل به آموزش و پرورش داده شده بود تا مدیر، معاون و معلمان مدرسه به محل کار خود نزدیک و بر آن اشراف داشته باشند.
مدرسه مهرگان درهای ورودی و خروجی متعددی برای خروج با سرعت دانش‌آموزان دارد و کتیبه‌هایی با زمینه آبی لاجوردی دور تا دور مدرسه نقش بسته که زیبایی اش را صد چندان کرده است.

هر ردیف از کلاس‌های طبقه دوم را پله‌هایی کوتاه و پهن به حیاط مدرسه می‌رساند که بنا به قول کارکنان با سابقه مدرسه به دلیل استاندارد بودن پله‌ها هیچ‌گاه شاهد افتادن کسی از آن‌ها نبوده‌اند. پنجره‌های کلاس‌ها هم به وسیله چند شیشه کوچک پوشیده شده اند تا در صورت شکسته شدن، نیاز به تعویض کل شیشه نباشد. در مصالح این ساختمان هم از مصالح استاندارد استفاده شده به طوری که با گذشت سال‌ها هنوز بتن آن استحکام و مقاومت لازم را دارد.
ستون سنگی کنار پله‌ها به طور کامل گرد شده و هیچ دیوار و ستون زاویه‌دار تیزی دیده نمی‌شود. حتی پیشخوان بوفه مدرسه نیز به طور کامل گرد است تا دانش‌آموزان دچار آسیب نشوند. طراحی کلاس‌ها نیز به گونه ایست که با نور خورشید روشن شوند. تهویه مناسب فضای کلاس‌ها، وجود مخزن آب بزرگ در قسمتی از حیاط مدرسه که محل ذخیره آب بوده و زنگ قدیمی مدرسه از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد این ساختمان به شمار می رود.

دبستان مهرگان، در خیابان دبستان آبادان قرار دارد و یکی از ۶ مدرسه‌ی شهر است که در سال ۱۳۸۲ و با شماره ۸۳۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اکنون بخش هایی از ۲ سردَر تاریخی این مدرسه ترک برداشته یا ریخته و روی پیکر دیرینه آن نیز دیوارنویسی شده است. پشت سردر جنوبی نیز فضای خالی و بدون استفاده وجود دارد که محل انباشت انواع زباله شده و بوی بد آن حریم فرهنگی این بنای ارزشمند و میراث ملی را در بر گرفته است. دیوارهای شمالی و اطراف در اصلی این دبستان با سیمان سفید پوشانده شده و اکنون اثری از آجرهای نظامی آن دیده نمی‌شود.
 

گزارش: فرزانه یحیی آبادی

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1500897

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =