خودرو بنزینی یا گازسوز | کدام یک انتخاب بهتری است؟

عمر خودروهای گازسوز در کشور ما به دهه ۸۰ شمسی باز می‌گردد. در اوایل دهه ۸۰ و با افزایش قیمت سوخت، راه حل گازسوز کردن خودروها به عنوان یک راه مقرون به صرفه پیش روی رانندگان قرار گرفت.

با گذشت سال‌های زیاد و البته حوادث مختلف اکنون زمان مناسبی است که یکبار دیگر و بر اساس آمار به سوال رایج مخاطبان پاسخ دهیم: خودرو بنزینی یا گازسوز؟ اگر شما هم در گیر و دار خرید خودرو اقساطی یا نقدی قرار دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ یکی از سوالات احتمالی خود را دریافت کنید.

گریزی به فراز و فرودهای خودروهای گازسوز در ایران

سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ یادآور خودروهای گازسوز و جایگاه‌های CNG در کشورمان است. یکی از دلایل اصلی استقبال رانندگان از خودروهای گازسوز قیمت بسیار پایین گاز نسبت به بنزین بود. امری که به سرعت عبارت خودرو گازسوز را بر سر زبان‌ها انداخت. در آن سال ها داشتن خودرو دوگانه سوز یک مزیت مهم بود. مساله‌ای که موجب افزایش تولید و فروش خودروهای گازسوز شد. همین مساله فروش اقساطی خودرو سایپا و ایران خودرو را افزایش و خودروسازان را به تولید خودرو گازسوز یا دوگانه‌سوز ترغیب کرد.

اما برخی اتفاقات مانند عملکرد پایین‌تر خودروهای دوگانه‌سوز نسبت به بنزینی‌ها و البته حوادث تلخ آتش‌سوزی و انفجار باعث شد که بسیاری از خیر خرید خودروهای گازسوز منصرف شوند. با گذشت بیش از ۲۰ سال از ورود خودروهای گازسوز می‌خواهیم ۵ عامل را که در انتخاب شما تاثیرگذار هستند معرفی کنیم. در حقیقت بررسی این عوامل از دید خود شما به سوال خودرو بنزینی یا گازسوز پاسخ می‌دهد.

خودرو گازسوز برای همه به‌صرفه نیست!

اولین عامل در انتخاب خودرو دوگانه‌سوز یا گازسوز به‌صرفه‌بودن آن است. خودرو گازسوز برای همه به صرفه نیست. اگرچه قیمت ۷۰۰ تومن گاز CNG نسبت به قیمت بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی بسیار کمتر است. اما دقت داشته باشید که استهلاک خودرهای گازسوز بیشتر و عملکرد پایین‌تری دارند. بنابراین اگر شما کمتر از ۵۰۰ کیلومتر در سال رانندگی می‌کنید، خرید خودرو گازسوز برای شما مناسب نیست. به عبارت بهتر رانندگی در کلان‌شهرها نیازی به خودرو گازسوز ندارد. حتی خرید خودرو گازسوز برای کسانی که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر رانندگی می‌کنند، گزینه جذابی نیست. اگرچه می‌تواند تا حدی هزینه مصرف سوخت را کاهش دهد. خودروگازسوز در صورتی‌که شما بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر رانندگی می‌کنید، یک انتخاب به‌صرفه و مطمئن است.

ایمنی؛ از گازسوز کردن خودرو خودداری کنید

خبر انفجار خودروهای گازسوز شده در مراکز غیرمجاز بخشی از حوادث تلخ رانندگی و مرگ را در اوایل دهه ۸۰ یادآوری می‌کند. جدای از خودروسازان داخلی بسیاری از کارگاه‌ها و مکانیک‌ها اقدام به گازسوز کردن خودروها می‌کردند. مساله‌ای که بعضاً منجر به انفجار خودرو می‌شد. اگر به فکر گازسوز کردن خودرو هستید، پیشنهاد می‌کنیم این گزینه را به صورت کامل فراموش کنید. خودرو گازسوز فقط در صورتی مطمئن است که از خودروسازان معتبر کشور خریداری شود.

دقت داشته باشید که گاز به دلیل ماهیت شیمیایی خود، پتانسیل بسیار بیشتر برای احتراق دارد و می‌تواند به یک‌باره یک خانواده را عزادار کند.

خودرو بنزینی یا گازسوز | کدام یک انتخاب بهتری است؟

هزینه نگهداری خودروگازسوز بیشتر است

اگر خودرو شما گازسوز یا دوگانه‌سوز است باید هزینه بیشتری برای نگهداری پرداخت کنید. اولین مساله استهلاک بالای این خودروها است. در حقیقت اکثر موتورها برای بنزین طراحی شده‌اند و مصرف گاز به عملکرد موتور آسیب می‌زند. از طرف دیگر وسایل مربوط به پیشرانه و باک خودروهای گازسوز باید در فواصل زمانی معین بررسی و در صورت لزوم تعویض شوند. در یک کلام باید بگوییم که عمر خودروهای گازسوز کمتر از اتومبیل‌های بنزینی و هزینه نگهداری این خودروها بیشتر است.

دسترسی کمتر به گاز در کشور

در همه شهرها پمپ بنزین وجود دارد. اما جایگاه‌های CNG در همه شهرها نیست. از طرف دیگر برای دسترسی به گاز CNG باید زمان زیادی را در صف‌های طولانی سپری کنید. مساله‌ای که در کلان‌ شهرها به شدت مشاهده می‌شود.

خودرو بنزینی یا گازسوز | کدام یک انتخاب بهتری است؟

گازسوز یا بنزین سوز؛ شما بهترین خودرو را انتخاب کنید!

در این مقاله فاکتورهای موثر برای انتخاب و خرید خودرو گازسوز و بنزین سوز را بررسی کردیم. در انتهای مقاله بایستی بر یک مساله مهم تاکید کنیم. جمع بندی ما این است که اگر شما مسافت زیادی را با خودرو طی می‌کنید، خودروگازسوز برای شما به‌صرفه خواهد بود. اما اگر فقط برای رانندگی در داخل شهر به دنبال یک اتومبیل هستید، خودروهای گازسوز شتاب کمتر، هزینه بالاتر و عمر پایین تری دارند. از طرف دیگر مصرف خودروهای گازسوز برای شهر مناسب نیست. به همه این‌ها ماندن در صف‌های طولانی گاز را هم اضافه کنید.

برای خرید انواع خودروگازسوز و بنزینی به صورت اقساطی می‌توانید به سایت سپندخودرو مراجعه کنید. از فروش اقساطی جک اس ۵ تا فروش اقساطی خودروهای ایرانی و خارجی به صورت اقساط بلند مدت و بدون پیش پرداخت تنها در سپندخودرو امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن  ۰۲۱۹۱۰۷۲۱۰۴ تماس حاصل کنید.  

در انتها پیشنهاد می‌کنیم اگر شما تجربه‌ای از خرید خودروهای گازسوز دارید، در زیر همین صفحه برای ما بنویسید. منتظر نظرات شما هستیم!

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1502381