خشم سعودی از پذیرفته نشدن در مذاکرات وین از سوی بایدن

ایرنا نوشت:مخالفان رژیم سعودی فاش کردند که بی‌توجهی مقامات آمریکایی به درخواست‌های عربستان برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران، خشم دربار این رژیم را بر افروخته است.

پایگاه «حرکه الحریه و التغییر» (جنبش آزادی و تغییر) وابسته به مخالفان نظام پادشاهی عربستان امروز (چهارشنبه) در گزارشی نوشت که بی‌اعتنایی دولت «جو بایدن» به درخواست سعودیها برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران موجی از خشم را در دربار سلطنتی این کشور بوجود آورده است.  

این پایگاه اطلاع رسانی به نقل از یک منبع آگاه در دربار سلطنتی سعودی افزود: مقامات رژیم آل سعود با حالت خشم با دولت آمریکا تماس تلفنی برقرار کردند که دولت بایدن به آن توجهی نکرد و آن را موضوعی بین‌المللی دانست که هیچ ارتباطی با عربستان ندارد. 

به گفته وی که خواستار عدم افشای نامش شده بود، در این تماس تلفنی تاکید کرد که مقامات دولت بایدن بر تعهد آمریکا در حمایت از عربستان و حفظ امنیت آن به همتایان خود در ریاض اطمینان خاطر دادند. 

این منابع اضافه کرد که حالت خشم، دربار سلطنتی رژیم سعودی را بر آن داشت تا برای تماس‌های تلفنی با شخصیت‌های صهیونیستی جهت فشار بر دولت بایدن تلاش کند.  

به نوشته این پایگاه اطلاع رسانی، تلاش‌های ریاض برای برقراری تماس با شخصیت‌های رژیم صهیونیستی در حالی انجام شد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در آستانه گفت وگوهای ایران و گروه ۱ + 4 (شامل انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که از دیروز در ژنو برای بحث در مورد راه‌های فعال کردن توافق هسته‌ای ایران آغاز شد،  تهران را تهدید کرد که در صورت به خطر انداختن اسرائیل با خطر جدی روبرو خواهد شد. 

نتانیاهو یکی از مخالفان اصلی توافق هسته‌ای است، زیرا رژیم اسرائیل ادعا می‌کند که این توافق باعث می‌شود ایران در آینده به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود. 

پایگاه «حرکه الحریه و التغییر» وابسته به مخالفان نظام پادشاهی عربستان سعودی اضافه کرد: در همین حال «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به درخواست ریاض برای شرکت در مذاکرات ایران و کشورهای ۱ + ۴ در خصوص توافق هسته‌ای پاسخ داد و افزود: ما از اینکه ریاض در انجام گفت وگو با کشورهای منطقه بدون قدرت‌های خارجی ناتوان است، تأسف می‌خوریم. 

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: نگاه ریاض همچنان به پایتخت‌های کشورهای خارج از منطقه است و موضع عربستان درباره توافق هسته‌ای شناخته شده است و اینکه نقشی مخل در مذاکرات (۲۰۱۵) داشت. 

وی افزود: توافق هسته‌ای، یک توافق بسته شده است و ما به عربستان توصیه می‌کنیم که به گفت وگوی منطقه‌ای بازگردد و در آن زمان دست ما به سوی ریاض دراز خواهد شد. 

خطیب  زاده ادامه داد: موضع عربستان در قبال توافق هسته‌ای روشن و غیر سازنده است و ما از مقامات ریاض می‌خواهیم از آن (موضع خود) فاصله بگیرند. 

در ادامه این گزارش آمده است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا که با نتانیاهو هم نظر بود، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. 

در همین حال وزارت امور خارجه دولت جدید آمریکا گفت که واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای درباره اقداماتی که ایران باید انجام دهد، بحث خواهد کرد. 

با این حال دیگر امضا کنندگان برجام (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) تاکید کردند که این بهترین روش برای جلوگیری از ایران هسته‌ای است، حتی اگر تهران به طور فزاینده‌ای از اجرای شروط آن (مفاد آن) دست بکشد. 

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1502410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    24 8
    جه جالب که شریعتمداری و همفکرانش هم مثل نتانیاهو مخالف برجام هستن!!!!
    • Arian IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      7 3
      مثل نتانیاهو؟!!یعنی کلا هرکی نظر مخالف داشته باشه میچسبونیدش به اسراییل و عربستان و کلا میشه دشمن دیگه
    • GB ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      دوست نادان و دشمن هر دو به این کشور زیاد لطمه زدند و خواهند زد.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    28 10
    سعودی در منطقه عددی محسوب نمیشود
    • ناشناس IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 0
      خود کدخدا رو راه نمیدن گاو شیردهش و که جای خود داره، مگه اصطبله؟
  • حجت الله کاوه IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    آخه بچه سعود وهابی تو را چه فضولی بکار بزرگترها تو برو بزتو بچران شناس آوردی نفت داری والا بز چرانی در انتظارت بوده
  • حسن IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    آخه احمق خود آمریکا را راه نمیدهند تو مذاکرات آن وقت تو چه میگی جنایتکار کودک کش
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    23 3
    توچه بودی دربرابرایران
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    15 5
    تو این چند سال در دوره ترامپ هوا ورشون داشته و فکر کردن قدرتی هستند.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    7 1
    مسئله اينه كه اگه امثال عربستان در اين مذاكرات باشن حتما ايران نيست . ان وقت مذاكرات با كي و سر چه موضوعي ميخواد اتفاق بيفته . بهتر بودن اوضاع مالي و سلاحي دليل هم ترازي كه نيست . اقتصاد بهتر داشتن مقطعي است ولي هميشگي كه نيست
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      قدرت‌ یک‌ کشور همیشه‌ در، رفاه‌ و آسایش‌ و ارزش‌پول‌ ملی‌ و توان‌ خرید مردمش‌ در تهیه‌ مایحتاج‌ زندگی‌ هرخانوار، و خانواده‌ خلاصه میشود که‌ بزرگترین‌ و مستحکم‌ترین‌ پشتوانه‌ برای‌ یک‌ کشور محسوب میشود که‌ در عرصه‌ بین‌الملل‌ هم‌ میتواندحرفی‌ برای‌ گفتن‌ داشته باشد
  • SE ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    15 1
    آخه سعودی رو چه به مذاکرات ایران با غرب؟ایران از زمان باستان قدرت مطلق منطقه بود و الان هم هست.سعودی ها باید با همترازان خود جلسه گفتگو برگزار کنند مثلا مصر و امارات و بحرین و ..
    • لوطی مرام IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      گل گفتی* آخه کسی نیست بگه وقتی چندتا مهندس دارن درموردیک پروژه بزرگ بحث میکنن یک عربستانی نمیاد بگه ایرانی بیل من کجاست
  • اکبر IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    تا ما به اسلام و مستضعفین فکر می کنیم از سعودیها جز دشمنی و خباثت نمی بینیم. ذات سر سپردگی آنها همین است با آنها بجای نرمش باید با قدرت برخورد کرد.
  • محسن فرهادی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    مثل اینکه عربستان نمیداند امریکا را برای مذاکره راه ندادهاند پس دامان کی را گرفته
  • لوطی مرام IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    عربستانی های آفتاب پرست زمان ترامپ تا تونستید باج دادن به آمریکا فکر کردن خبریه الان فهمیدن اینقدر کوچتراز این حرفهاهستن که عددی حساب نمیشن که توجمع بزرگانی مثل ایران باشن به قول یک خدابیامرز که میگفت : کلاغ که نمیتونه ادای عقاب در بیاره
  • حسن استیری IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    این یارو آدم کش چی می گه؟ پیاز هم می خواد بیاد خودشو تو میوه ها جابزنه؟ تازه آن هم پیاز گندیده!!!!!!
  • یه آدم عادی IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    شما سعودی ها فقط به درد کنفرانس سران کشور های عرب میخورین که آخرش بیانیه بدین که نام خلیج،غرب است نه فارس،برین و خواب شرکت در مذاکره رو ببینید
  • ابو نوری IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    0 0
    حکام سعودی و بحرین و امارات دستهایشان بخون مسلمانان عراق.و سوریه و یمن و لیبی و افغانستان و غیره آغشته است و آنها مفسد فی الأرض و محارب خدا و قرآن و اسلامند. آنها جنود الشیاطین ابو سفیان و معاویة و یزید ملعون و فرعون و اسرائیل غاصب و نوکر و دست نشانده آمریکا هستند.. قیافه هایشان را خوب نگاه کنید...منافق و روسیاهید. حال می‌خواهند در پیمان 5 +1 شوند... مسخره است..
  • سعید حیدری IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    0 0
    دراین حال سیاسی آمریکا هیچ حمایتی از عربسان نمی کند ومی خاهد عربستان را به یک گودال می اندازد .چون گودالی که عربستان درجنگ یمن افتاده گودالی عمیق نیست ازنظرآمریکایی ها ودارند یک چاه عمیق می کنند برای عربستان .این هم هرچی چاه می کنند ایران پرخاک می کند .ولی عربستان نمی دانیم کی متوجه شود