خبرهای رسیده از وین،حاکی از لغو تحریم‌ها است؟

مذاکرات درباره رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران و بازگشت جمهوری اسلامی به اجرای کامل توافق هسته‌ای، به گفته دیپلمات‌ها و اعضای شرکت کننده در دومین دور جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام پیشرفت ملموسی داشته است.

به گزارش ایرنا، اعضای گروه چهار به علاوه یک معتقدند که مذاکرات کارشناسان و تیم تخصصی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها که از سه‌شنبه گذشته در وین آغاز شده، نتیجه‌بخش و سازنده بوده است.

«انریکه مورا» هماهنگ کننده نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد؛ اعضا،  بحث‌هایی که در سطوح مختلف کمیسیون مشترک در خصوص بازگشت احتمالی امریکا به برجام صورت گرفته را مورد ارزیابی قرار داده و سازوکارها برای تضمین بازگشت به برجام و اجرای موثر آن را به بحث گذاشتند. دو گروه کارشناسی رفع تحریم و اجرای ترتیبات هسته ای اقدامات خود را به اطلاع کمیسیون مشترک رسانده و اعضا تبادل نظرهای سازنده و نتیجه محور را مد نظر قرار دادند.

وی افزود: با توجه به بیانیه مشترک وزرای امور خارجه عضو برجام در مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ اعضا بر اراده خود برای پیگیری تلاش های دیپلماتیک مشترک موجود تاکید کردند. «مورا» با اشاره به این مطلب که به تماس های جداگانه خود با همه اعضای برجام و با ایالات متحده ادامه خواهد داد افزود: کمیسیون مشترک گروه های کارشناسی را موظف کرد تا اقدامات خود را ادامه دهند و توافق کرد تا طی هفته آتی در وین مجددا تشکیل جلسه دهد.

در همین حال میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های نیز درباره جمع‌بندی نشست امروز کمسیون مشترک برجام گفت که شرکت کنندگان پیشرفت‌های اولیه در گفت‌وگوهای تخصصی را مد نظر قرار دادند. وی در توئیتی افزود که جلسه بعدی کمیسیون مشترک برجام برای حفظ فضای مثبت هفته آینده تشکیل خواهد شد.

چین هم فضای مذاکرات برجام را مثبت ارزیابی کرده و معتقد است که وقت آن رسیده که آمریکا به وعده بازگشت به توافق هسته ایران و رفع تحریم‌ها را سریعا عملیاتی کند. «ونگ چون» سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه به خبرنگاران گفت که تمام طرف‌های برجام نسبت به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران نگرانی خود را ابراز کرده و خواستار لغو هرچه سریعتر این تحریم‌ها هستند.

وی یادآور شد که مشکلات ناشی از تحریم‌ها همگی ازسوی دولت پیشین آمریکا است که چنین تحریم‌های غیر قانونی را علیه افراد و سازمان‌های مجری برجام وضع کرد. دیپلمات ارشد چین با بیان اینکه لغو تحریم‌ها علیه ایران فقط یک مساله دو جانبه نیست و جنبه مهمی از حفظ برجام و در نتیجه چندجانبه گرایی است افزود: به‌تازگی پیام‌های مثبتی ازسوی آمریکا درباره لغو تحریم‌ها دریافت کردیم؛ از واشنگتن می‌خواهیم تا به سرعت اقدام عملی صورت داده و اجرای کامل و موثر برجام را محقق سازد.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

آمریکا به تازگی ادعا کرده که آماده لغو تحریم‌هایی است که با برجام سازگار نیست. «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: آماده‌ایم تا اقدامات لازم را برای بازگشت به برجام اتخاذ و تحریم‌های متناقض با آن را لغو کنیم. وی با این حال توضیحی درباره جزئیات این اقدام ارائه نداده و معلوم نیست که این مساله در مقام عمل چه تحریم‌هایی را شامل می‌شود.

جمهوری اسلامی تاکید دارد « هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه ایران امروز پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد:‌ایالات متحده - که این بحران را موجب شده - باید ابتدا به پایبندی کامل بازگردد، ایران پس از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد. وی خاطر نشان کرد: تمامی تحریم‌های ترامپ، ضدبرجام بودند و باید رفع شوند - بدون توجه به تمایزات و نام گذاری‌های بی منطق و خوسرانه تحریم ها.

سید عباس عراقچی رئیس هیات ایرانی حاضر در هجدهمین نشست کمیسیون برجام می‌گوید لغو کامل تحریم‌ها «یعنی همه تحریم‌هایی که در برجام به آنها اشاره شده، باید برداشته شود و همه تحریم‌هایی که در ۴ سال گذشته در زمان ترامپ گذاشته شده است. اینها مجموعه تحریم‌هایی است که از نظر ما باید برداشته شود.»

وی بیان داشت: دولت قبلی آمریکا برای اینکه برجام را از بین ببرد و به خیال خود به توافق بهتری برسد، مجموعه ای از تحریم‌ها را تحت عناوین مختلف به ایران تحمیل کرد که همه اینها باید بازگردد، چون همه اینها در حقیقت به نوعی به برجام مربوط بوده است.

عراقچی در همین حال بیان کرد که همه اعضای برجام، از بازگشت آمریکا و ایران به برجام حمایت کرده و سعی می‌کنند نقش مثبتی را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: هرچقدر که اینها در مسیر یک توافق معقول حرکت کرده و کمک کنند به اینکه خواسته ای ما برآورده شود، طبیعی است که ما با آنها به رایزنی و مشورت‌های خودمان ادامه خواهیم داد. ولی باید گفت که اتکای ما به آنها نیست، اتکای ما به سه کشور چین، روسیه و اتحادیه اروپا نیست که بروند کار را انجام بدهند، چرا که ما نظرات خودمان را با منطق بیان کرده و محکم پشت سر این نظرات هستیم و مذاکرات را تا جایی که نظرات ما تامین شود، ادامه خواهیم داد. 

حالا کارشناسان معتقدند که روند مذاکرات به سمتی حرکت می‌کند که می‌توان به رفع تحریم‌ها در عرض چند هفته آینده امیدوار بود. یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفته که احتمالا تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران گشایشی حاصل می‌شود. «هنری روم» تحلیل‌گر اندیشکده تحقیقاتی اوراسیا هم معتقد است که ایران و امریکا فاصله چندانی تا پیشرفت عملی در پرونده برجام ندارند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1503231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    97 36
    وقت آن رسیده که ایران با دنیا تعامل داشته باشد.وبفکر اقتصاد وآبادانی ایران و معیشت مردم باشد.
    • رضاعلیزاده IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      احسنت
    • ایلیا IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      پنج سال پیش با کجا مذاکره کردیم؟
    • سلطان IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      1 0
      منظورتون آمریکا است که به دنیا احترام بذاره
  • عبد الله IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    34 60
    همانطور که گذشته‌ای دور تاکنون اثبات کرده وله فرمایش قرآن جبهه کفر پهنا د آدم کش وتروریست اروپا و آمریکا جز خدعه ونیرنگ وله عهدی ودروغگوئی هیچ انگیزه دیگری ندارد باز هم تکرار حرفهای قدیمی و بی حاصل نمی‌دانیم چرا اینقدر بعضی بازهم دم از پیشرفت مذاکرات وبنوعی تن دادن به خدعه ونیرنگ حامیان وهابیت نجس ورئیس جمهور تروریست آمریکا ونامردان اروپایی میشوند بطور قطع باید دانست که آنها بدنبال فریبکاری هستند وگرنه باز به قول و قرارها وامضاء های قبلی برای حد اقل اروپا نیازی به این همه حقه بازی ندارد یک کلمه نباید صد باره فریب ناجوانمردان را خورد میبنیم
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      3 6
      امریکا دروغگو است نباید فریب آن راخورد
  • ناشناس IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    سلام وقت تعاملات با دنیا رسیده جنگ افروزی به نفع هیچ ملتی نیست سران آمریکا باید بدانند با اهرم فشار بر علیه هیچ کشوری ملت آن کشور تسلیم خواسته های آنان نمی شود
  • ناشناس IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    تعامل با امریکا موقتا تحریم راکم میکنه بعدش باید هرچی میگن گوش کنیم مثل عربستان نخبه ها روبکشیم همسایه رو نابود کنیم صنایع مون رو ازبین ببریم وکالاهای اونارو بخریم وهزار چیز دیگه افغانستان تعامل کرد صدام تعامل کرد لیبی تعامل کرد
  • ناشناس IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    عزیز بی اطلاع دنیا معنیش هشت ملیارد ادمه نه فقط چهارتا دولت انگلیس وفرانسه وامریکا والمان که تمام کشتارهای دنیارو ایجاد کرده ومیکنند
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    39 89
    تحریم باشیم یا نباشیم پیروزیم
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      5 1
      پیروز،،؟!!!
    • زینب DE ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      تو چی پیروزیم؟توی بیچارگی و اقتصاد ضعیف و وضعیت بد معیشتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دقیقا تو چی؟
    • فاطمه سالمی IE ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      1 0
      احسنت
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      4 0
      بد بین نباش
    • ناشناس IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      نچ
    • کجاپیروزیم IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      شماکه ازرانت و کاسبی تحریم بهرمندی مبارکت باشه. ماازگرسنگی سنگ به شکم بسته ایم. پس پیروزی گرسنگان کجاست؟
    • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      0 0
      چی شده، با رفع تحریم بساط شما فرصت طلب ها جمع میشه. بسه خون مردم را در شیشه کردن، لطفا خفه شوید که تحریم در اصل خوب نیست،
  • محمد همتی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    فقط درصورت لغو تحریمها فردا دوباره به بهانه موشک وغیره همان تحریمها را بازتصویب واعمال نکنند لطفا درمداکرات پیش بینی شود
  • اوا براون FR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    هر کاری بکنید آمریکایی ها ایران بازی میدن ستایش فقط برای مردم مظلوم ایران هست نه مسئولین کشور
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    7 0
    تحریم نمنه...
  • DE ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    بله به نظرتون کدومش درسته ایران بعداز راستی آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد (تو ایران اینطور میگن ) ایران بعد از راستی آزمایی، سریع اقدام متقابل خواهد کرد(محل مذاکرات هم اینطور میگن)
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 16
    لعنت خدا بر ترامپ ملعون وشیطان صفت درود برسردارسلیمانی
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    5 5
    متاسفانه باز هم فریب خواهیم خورد....................... .
    • امید IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      الان چه ربطی به سردار سلیمانی داشت . اون دیگه تموم شد کسان دیگه دارن راهشو ادامه میدن
  • حسن استیری IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    آقا تو را خدا دست از این جلسه بازی بردارید یا بود یا نابود آقا جان یه سرش کنید حرف همه ملت اینه که تحریمها لغو و پس از راستی آزمایی عمل به تعهد این دیگه پشت سرم جلسه نمی خواهد اینها ودنبال انجام یه فیلم دیگه ای هستند.
  • علی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    دیگه وقتش رسیده وسردمداران ایران هم باید این رابدانید که تحریم که تمام. ببینید مردم چی می‌خواهند. دیگه دست ازاین یک دنده ایی بردارید ملت رابیش از این درفقر نگه ندارید وکشور رابیش از این درمحاصره اقتصادی قرار ندهید. دیگه زمان زمان تعامل با دنیاست. یک تنه نمی شود همه کار کرد اگر باهمسایه خوب نباشی چوب لای چرخ زندگی می‌گذاره پس آگاه باشید زمانش فرا رسیده به هوش باشید دیگه تیر وتفنگ وموشک برامردم نون واب و دارو ومسکن و ورز‌شگاه و صنعت و... نمیشه
  • ایرانی خرف IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    والله وبالله التماس کردن بدتر هست تحریم ها لغو نخواهدشد تازه اگرشد باید خسارت هم بدهند بعد ایران اقدامی انجام دهد تا دیگر تکرار نشود
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    18 0
    خب گیرم الان تحریمهابرداشته شدوماهم برگشتیم به برجام مرحله بعدی رومیشه اعلام بفرمایید حداقل قیمت پرایدودلاردستمون بیاد. حالادیگه خونه کسی نمیخوادبلطف شما کارتون خوابی برای همه دارای فضیلت وثواب
    • سجاد IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      0 0
      اون زمان میشیم مث عراق پول عراق بادلارآمریکابعدجنگ یکی بودولی نون نداشتن براخوردن.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    6 3
    سلام .چرا ما باید این قدر شیفته برجام باشیم .مسئولین ما باید به غیر آمریکا با کشورهای دیگه مبادله تجاری و اقتصادی کنن تا اونا بدونن ما احتیاج به برجام نداریم .اونها باید بدانند که ما احتیاج به اونا نداریم .
  • مسعود IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    امیدوارم که ختم به خیر شود تا ملت ایران از زیر بار این فشار خارج شوند
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    در اصل باید بگی تحریم باشیم یا نباشیم همیشه بدبخت و نابود هستیم
  • زارع زادگان IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    کی ؟؟؟؟میفهمین کی؟؟؟ این تحریمهای لعنتی برطرف میشه کی؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    14 2
    چه فایده. تمام دنیا هم باشن ولی آمریکا نباشه هیچ فایده ای نداره. اصل حضور آمریکاست که نبوده. آمریکا تحریم کرده چه ربطی به چین و روسیه داره.
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    8 1
    تحریم باشیم چجوری پیروزیم
  • م IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    پس چرا اجناس هی گرونتر میشن؟
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 1
    امکانش کم هست دل خوش نباشید
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    6 3
    خدا را شکر دیگه مردم طاقت ندارند هر روز جنس گران بشه دیگه نابود شدیم