۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
نکات مهم در قالب سازی که باید بدانید

قالب سازی یکی از مفاهیم مهم در صنعت محسوب می شود. ساخت یک قالب در طول تاریخ بشر تاریخ طولانی دارد. یکی از اولین روش ها برای تولید یک محصول تولید یک قالب است. ساخت هر نوع قالبی قدمتی بیش از پنج هزار سال دارد.

در واقع انواع قالب سازی اولیه در آن زمان ها مشاهده گردید. در زمان های دور از موادی مانند گچ سنگ و ماسه برای ساخت قالب استفاده شده است. اما امروزه ساخت یک قالب با استفاده از مواد بروز و مدرنی انجام می شود. از جمله این مواد می توان از شیشه، فلزات، الاستومرها، پلیمرها گرمانرم، پلیمرهای گرماسخت و غیره نام برد. در ادامه این مقاله شما را با روش های ساخت قالب بیشتر آشنا می کنیم.

 قالب بتن پلاستیکی چه کاربردی در صنعت دارد؟

قالب های بتن پلاستیک در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. همچنین قطعات پلاستیکی در ابزار ها و دستگاه های مختلفی به کار می رود. امروزه حتی در قطعات خودرو های مختلف نیز از جنس پلاستیک استفاده های زیادی می شود. اما در صنعت ساختمان سازی و نیز بتن سازی این نوع قالب ها برای بشر مفید هستند. در واقع یکی از دستاوردهای بشر به حساب می آید. از آن ها در بتن ریزی، قالب بندی های بتنی، سازه های مختلف بتنی و موارد مرتبط استفاده می شود. بدنه و مواد اصلی قالب بتن پلاستیکی، بتن ریزی فلزی است. البته روکش های پلاستیکی نیز در آن ها استفاده شده است. به همین دلیل به آن ها قالب های پلاستیکی نیز می گویند. بنابراین در آن ها از پلاستیک نیز استفاده شده است. در واقع یکی از مواد اصلی به کار رفته در آن ها "پلاستیک" محسوب می شود.     

یک قالب صنعتی چگونه ساخته می شود؟

یکی از انواع قالب های بسیار پرکاربرد قالب صنعتی است. خدمات قالب سازی با استفاده از ابزارها و ماشین آلات خاص این نوع قالب ها انجام می گردد. با استفاده از آن ها می توان قطعات مختلفی را ایجاد کرد. در واقع قالب صنعتی بخش مهمی در صنعت به حساب می آید. لوازم ساخت قالب صنعتی بر اساس نوع قالب و کاربرد آن به کار برده می شوند. ابزارهای متعدد و زیادی برای ساخت آن ها وجود دارد. ابزارهایی مانند سنبه، سنبه برش، دستگاه های تراشکاری، دستگاه های CNC، کفشک های چدنی، کفشک های فولادی و غیره می توان نام برد. برای هر قالبی نیز ابزار ویژه خود مورد نیاز است. قالب های متنوعی نیز برای ساخت قالب ها به کار می رود. همچنین طرح های مختلفی نیز در کارخانه های تولیدی ایجاد می شود. در بعضی موارد با استفاده از تکنیک های خاصی قالب های صنعتی را می سازند.

نکات مهم در قالب سازی که باید بدانید

برای ساخت قالب صنعتی چه لوازم و دستگاه هایی لازم است؟

با استفاده از دستگاه های ساخت قالب می توان مدل های مختلف قالب های صنعتی را طراحی و تولید کرد. یکی از دستگاه های ساخت قالب های صنعتی وایرکات است. شرکت چارمیلز سوئیس یکی از بهترین شرکت ها در زمینه ساخت این ابزارهای به حساب می آید. به صورت معمول آن ها را در مدل های SI۴۰۳۰، SI۲۰۲۰ و غیره ساخته می شوند. CNC یکی دیگر از دستگاه های مهم در ساخت قالب های صنعتی محسوب می شود. شرکت آلمانی زیمنس یکی از بهترین شرکت ها در زمینه ساخت این نوع دستگاه ها است. دستگاه فرز زیمنس در دو مدل VMC ۱۲۵۰ و VMC ۱۰۵۰ کاربرد های زیادی دارد. دستگاه تراشکاری یکی از دستگاه های ساخت قالب صنعتی به حساب می آید. امروزه دستگاه های تراشکاری مختلفی توسط شرکت های ایرانی ساخته می شوند. دستگاه مونتاژ نیز یکی از دستگاه های پرکاربرد در طراحی و ساخت قالب صنعتی است.    

قالب پرس چگونه ساخته می شود؟

یکی از انواع قالب های صنعتی قالبی به اسم پرس است. این نوع قالب ها معمولا برای انجام انوع فرم، برش، خم کردن، کشش قطعات و موارد دیگر استفاده می شوند. البته هر نوع قطعه ای را نمی توان با استفاده از آن ها ساخت. برای مثال قطعات دارای عدم انعطاف و بدون شکل پذیری به هیچ وجه نمی توان با استفاده از این قالب ها طراحی کرد. به صورت معمول این قالب ها را از جنس فولاد می سازند. این نوع قالب ها از اجزای مختلفی ساخته شده اند. سنبه یکی از قطعات اصلی این نوع قالب ها محسوب می شود. آن ها را معمولا در کفشک بالایی نصب می کنند. در ابتدا به قطعه مورد نر فشار وارد می شود. سپس عمل پرس بر روی آن انجام می گردد. کفشک پایینی قالب را به اسم ماتریس می شناسند. دیگر قطعه این قالب کفشک می نامند. معمولا محل قرارگیری این قالب ها از جنس چدن ساخته می شود. آن ها معمولا در دو حالت کفشک بالایی و کفشک پایینی تولید می گردند.

نکات مهم در قالب سازی که باید بدانید

جمع بندی

ساخت یک قالب یکی از روش های مفاهیم مهم در صنعت محسوب می گردد. قالب های بتن پلاستیک در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. در صنعت ساختمان سازی و بتن سازی این قالب ها از کارایی فراوانی برخوردار هستند. قالب های فلزی یکی از مهمترین مواد قالب های بتن پلاستیکی است. از روکش های پلاستیکی نیز مختلفی در آن ها استفاده می شود. قالب صنعتی یکی از انواع قالب ها پرکاربرد محسوب می گردد. این نوع قالب ها را با استفاده از ماشین آلات و دستگاه های مختلفی ساخته می شود. این قالب ها در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارند. شرکت های مختلف در زمینه ساخت قالب های مختلف فعالی می کنند. ویژن مولد یکی از بهترین شرکت ها در این زمینه محسوب می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توان به نشانی اینترنتی visionmold.co مراجعه کرد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1503622