پای پروژه سنگلاخی کردن راه ایران و آمریکا در میان است؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی با خبرآنلاین اظهار داشت که تروریسم هسته ای در نطنز با هدف جلوگیری از مذاکرات و یافتن راهی برای احیای برجام ایجاد شده است.

مهسا مژدهی: تروریسم هسته ای علیه ایران. این نامی است که مقامات کشورمان پس از اقدام اخیر رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته ای ایران، به آن داده اند.در حالی که برخی رسانه های خارجی مدعی شدند که انفجار در نطنز توانسته غنی سازی را با اخلال رو به رو کرده است، اما غریب ابادی سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده است، تاکید کرد: فرایند جایگزینی ماشین‌های آسیب دیده IR-1 با ۵۰ درصد قدرت غنی‌سازی بیشتر بلافاصله آغاز شد و ماشین‌های جدید نیز در این مجموعه نصب خواهند شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم روز دوشنبه به صورت رسمی اسرائیل را عامل خرابکاری در تأسیسات اتمی نطنز معرفی کرد. او گفت: «اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد.» این عکس العمل در حالی تفاق افتاد که برخی حوادث اخیر را عاملی تاثیر گزار در مذاکرات روز چهارشنبه در وین دانستند.

پیش از این تحلیلگران معتقد بودند که پیشرفت ایران در برنامه های هسته ای خود که درنوع خودش بسیار چشم گیر بوده، به کشورمان دست بالا را در مذاکرات هسته ای می داده است.حالا با اتفاقی که در نطنز افتاده دسته ای از ناظران معتقدند نتانیاهو به دنبال این بوده تا برگ برنده را از دست تهران بگیرد. با این حال بعید به نظر می رسد که مقامات ایرانی در نظرات خود به ویژه پس از اینکه اتفاق اخیر را تروریسم هسته ای نامیده اند، تغییری ایجاد کنند. به نظر می رسد که در سرزمین های اشغالی رژیم صهیونیستی به دنبال این است که تهران را در تله ای بیاندازد تا مذاکرات وین که تا اینجا امیدوارانه پیش رفته است، منتفی شود.

از سوی دیگر برخی هم نگران تلاش های دولت بایدن هستند. امریکایی ها در هفته های اخیر با تغییراتی در سیاست خود مایل به برداشتن تحریم ها بود. این اقدامات اخیر ممکن است شرایطی را ایجاد کند که دستیابی به یک توافق برای دو کشور سخت تر از پیش به نظر برسد.

اسراییل به دنبال چیست؟

نصرت الله تاجیک در گفتگو با خبرآنلاین گفت: حرکات ایذائی نه از منظر استراتژیک بلکه حتی از منظر عملیاتی هم واجد وزن سیاسی و تاثیر گذار نیست! حادثه نطنز چه خرابکاری باشد و چه اقدامی سایبری و از سوی هر کشوری طراحی و یا اجرا شده باشد اولا" اقدامی غیر قانونی و خطرناک است که میتواند باعث لطمات انسانی هم بشود و ثانیا" مسئولیت سازمانهای تخصصی ذیربط را برای حفظ جان مردم در قبال اینگونه اقدامات چند برابر میکند. اما از آنجا که گمانه زنیها به سمت خرابکاری توسط رژیم صهیونیستی است از نظر سیاسی من فکر می کنم یکی از اهداف نتانیاهو از انجام چنین اقداماتی عصبانی کردن ایران است تا عکس العملی نشان دهد تا هم روابط ایران و آمریکا در دوره بایدن تخریب شود و هم این فضای مثبتی که در جهان و ایران در اثر مذاکرات ایران و غرب برای احیای برجام شکل شکل گرفته بهم بخورد. بعد از روی کار آمدن بایدن تلاویو به دنبال این بوده که روابط بین ما و بایدن را تخریب کند تا مانع از مذاکرات شود. به نظر می رسد که تلاش زیادی می کنند تا به نوعی رابطه ایران و آمریکا همچنان منجمد مانده و مشکلات باقی بماند. تا توان دیپلماسی ایران مستهلک شده و همچنین دلمشغولی برای کشورمان باشد تا اهداف توسعه ای اش را فراموش کند.

در این میان مخصوصا بعد از اینکه اخباری در رسانه ها درز پیدا کرد که آمریکایی ها مایلند درصد زیادی از تحریم ها را که برجامی بودند را بردارد و در مورد سایر تحریم ها هم در حال بررسی است، آنها به دنبال اجرای پروژه سنگلاخی کردن راه ایران و آمریکا حرکت کرده اند . البته این مرسوم است که کشورهایی که به دنبال دستیابی به فناوری هایی مثل فناوری های هسته ای هستند از سوی مخالفانشان دچار مشکلاتی شوند. هدف رژیم صهیونیستی به عقیده من عکس العملی کردن ایران است تا فضای مثبت به وجود آمده بر اثر مذاکرات را از بین ببرد و ایران میز مذاکره را ترک کند یا حرکتی نشان دهد که به تخریب جو و اوضاع کنونی بیانجامد.

این یک بخشی از اهداف است و بخش دیگر هم بر می گردد به این که اخیرا یک نوعی فضایی شکل گرفته که مسائل خاورمیانه با گفتگو حل شود. رژیم صهیونیستی به دنبال این نیست که این مسائل حل و فصل شوند.

پای پروژه سنگلاخی کردن راه ایران و آمریکا در میان است؟

تاجیک در مورد احتمال هماهنگی بین اسراییلی ها و امریکایی ها برای اینکه دست ایران را ببندند گفت: من بعید می دانم که بایدن عقلش را دست نتانیاهو بدهد. او وقتی دیده که ترامپ با طناب نتانیاهو ته چاه رفته و همان جا مانده، بعید است که او برای چنین اقداماتی که هم عزم ایران را در حفظ دستاوردهای بومی اش جدی تر میکند و هم ممکن است اوضاع را از کنترل خارج کند ، تره خرد بکند. به نظر من عکس العمل ایران ترک میز مذاکره نیست. تصمیم عقلانی نیز همین است زیرا اولا" این عین خواسته نتانیاهو است که میز مذاکره واژگون شود و ثانیا" احیای برجام و برخورد با تبعات چنین اقدامات ایذائی دو مقوله متفاوت هستند. امریکائیها خیلی علاقه ندارند روند تحولات از کنترلشان خارج شود و این نیز جزو اصولشان است که روند تحولات به سمتی نرود که ایران به سمت برود که از مذاکرات قطع امید کند. یعنی تیم بایدن مایل است اهدافش را از راه گفتگو پیش ببرد. اما این اقدام رژیم صهیونیستی به صورتی دیگر از سوی ایران پاسخ داده میشود نه آنگونه که اسراییل می خواهد. لذا من فکر می کنم بعید است که آنها با یکدیگر هماهنگ کرده باشند که رژیم صهیونیستی چنین اقدامی بکند که آمریکا به ایران کمتر امتیاز بدهد.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص عکس العمل مناسب ایران به تروریسم هسته ای اسراییل توضیح داد: اقدام و عملیاتی که انجام گرفته، دارای وزن سیاسی زیادی نیست. به ویژه که این یک اصل است که دشمن به دنبال خرابکاریست، ما باید توجه کنیم که بازی نخوریم! در تاریخ جهان وقتی کشورها به دنبال هر نوع فن آوری هستند، کسانی که مخالفند سعی در خرابکاری دارند. این دستاورد بزرگی برای اسراییلی ها نیست و سرشکستگی هم برای ایران وجود ندارد. ایران نقاط ضعفش را بررسی می کند و هوشیار تر می شود ولی این روال عجیبی در دنیا نیست. این حرکت ایذائی هم برای این است که اسراییلی ها به امریکا بگویند که ما قدرت داریم ولی بعید میدانم خیلی خریدار داشته باشد.

سفیر پیشین کشورمان در مورد اینکه باید ایران موضوع را در جلسات خود با 4+1 مطرح کند گفت: به عقیده من ربط دادن این حادثه به مذاکراتی که جاری است قیاس مع الفارق بوده و نیازی نیست. ما باید از این اتفاق درس بگیریم و اقدامات حفاظتی و امنیتی را تقویت کنیم تا برای بار دیگر تکرار نشود و تبعات چنین اقدامی را از سازمانهای تخصصی ذیربط و یا دبیرکل سازمان ملل پیگیری کنیم. ما الان به طور غیر مستقیم در حال مذاکره با آمریکایی ها از راه 4+1 هستیم و روندی را طی می کنیم تا بدانیم چطور می شود راهی را ساخت که هم امریکا به برجام برگردد و تعهداتش را انجام دهد، عضوی از آن باشد و هم ایران تعهدات خود را مطابق با آنچه در متن توافق هسته ای به آن تعهد داده اجرا کند. اگر این کار را اسراییلی ها کرده باشند نشان می دهد که ما به نوعی باید به دستاوردهایی که داریم بها بدهیم و طرف غربی هم بپذیرد که ما دغدغه هایی چه برای امنیت خود و چه برای دستیابی به فناوری داریم. این پیشنهاداتی که گفته می شود مذاکرات را ترک کنیم یا این موضوع را در جلسه با 4+1 به طور ویژه پیگیری کنیم به نظر من مفید نیست. ترک میز مذاکره دردی را دوا نمیکند. پیگیری حقوقی این حادثه یک بحث است و اینکه ما می خواهیم یک روند سازنده برای حفظ برجام داشته باشیم تا از منافع آن استفاده کنیم یک بحث دیگر است. ما با عقل و درایت و پیگیری حقوقی و سپس سیاسی چنین اقدام خطرناکی میتوانیم هم امتیاز بگیریم و هم حقوق خویش در زمینه رعایت ایمنی و استانداردهای حفاظتی و دغدغه هائی که از درز احتمالی اطلاعات ناشی از بازرسیها داریم را تثبیت کنیم بدون آنکه عکس العملی شویم! و یا به روندهای سازنده همکارهای بین المللی ما با جامعه جهانی لطمه ای بزنیم.

>>> این مطالب را هم بخوانید:

تروریسم هسته ای علیه نطنز/ صالحی خواستار برخورد جامعه جهانی با «تروریسم هسته ای» شد
نطنز ما بار دیگر مورد حمله قرار گرفت؛ گاندوسازان کجایند؟
سانتریفیوژهای از مدار خارج شده در نطنز IR۱ بوده‌اند/ پاسخ ایران، انتقام از رژیم صهیونیستی است
نامه ظریف به گوترش درباره اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه نطنز

310312/23

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1504270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =