اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان همزمان با شیوع کرونا

ایسنا نوشت: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا رعایت اصول صحیح تغذیه در این ماه مبارک می تواند تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها بخصوص بیماری کووید 19 داشته باشد.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد اظهار کرد: پیروی از یک برنامه ی غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا رعایت اصول صحیح تغذیه در این ماه مبارک می تواند تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها بخصوص بیماری کووید 19 داشته باشد.

حیدرزاده ادامه داد: روزه داری در کنار اجرای برنامه غذایی صحیح در این دوران در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و اغلــب بیماریهای که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند بسیار مفید و کمک کننده است. 

وی افزود: روزه‌داران در این ایام باید از تمام گروه‌های غذایی، یعنی نان و غلات، میوه‌ها ،سبزی‌ها، گوشت و تخم مرغ، لبنیات و حبوبات و مغزها استفاده کنند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مصرف سه وعده غذایی یعنی سحری، افطاری و شام برای روزه‌داران ضروری است تصریح کرد: در این وعده های غذایی باید از غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند استفاده شود. مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند.

حیدرزاده با اشاره به این که کم آب شدن بدن و خشکی گلو می تواند زمینه را برای ابتلا به کووید 19 فراهم کند، افزود: در وعده سحر سبزی هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می کنند مصرف شود. 

وی تاکید کرد: نوشیدنی های خیلی شیرین مثل نوشابه های گازدار ، شربت ها و چای خیلی شیرین و چای پررنگ هم موجب تشنگی، خشکی دهان و گلو در طول روز می شوند و توصیه می شود در وعده سحر مصرف نشوند. چونکه موجب دفع آب بدن وکم آبی در طول روزه داری می شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: مصرف بیشتر از 8 لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و سبزیجاتی که آب بیشتری دارند در فاصله افطار تا سحر ضمن حفظ ایمنی در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید- 19، بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می کند. 

وی بیان کرد: وعده سحری از وعده های اصلی می باشد بویژه افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند نوع غذاهای که در وعده سحری خورده می شود با تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی دارد و باید توجه داشت مصرف غذا های چرب و سرخ شده و پر ادویه در وعده سحری موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود گفت: مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می شود.

حیدرزاده با اشاره به اینکه در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود. افزود: مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار و استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی ، شیربرنج ، نان و پنیر و سبزی یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است.

وی افزود: مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسید های چرب اشباع و ترانس می باشد، بسیار محدود شود، زیرا که زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا، شله زرد خیلی شیرین و.... در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

وی یادآور شد: شام به عنوان یکی از وعده های غذایی مهم در روزه داری باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است افراد روزه دار حدود یک ساعت پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک اقدام به خوردن شام نمایند.

وی ادامه داد: در وعده شام می توان از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج، به شکل پلو و خورش، کوکوها و کتلت کم روغن، خوراک های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ استفاده کرد و غذایی که در وعده شام خورده می شود باید کم چرب و کم نمک باشد. پس از شام و تا قبل از خواب مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می شود.

حیدرزاده افزود: در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی های شیرین مانند انواع نوشابه های گازدار، ماءالشعیر ، آب میوه های صنعتی وانواع شربت ها، توصیه می شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی و شربت های خانگی بسیار کم شیرین استفاده شود. امید است روزه داران بارعایت اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک، در کنار آثار روحی و معنوی از اثرات جسمانی و بهداشتی روزه داری بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: مصرف سبزی، سالاد در هنگام افطار و خوردن میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A  می باشد برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود. 

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1504298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =