آشنایی با ساختار بینی و جراحی بینی

برآمده‌ترین قسمت صورت بینی می‌باشد که در ظاهر و چهره افراد بسیار خود را نشان می‌دهد و مشکلات و ناهنجاری‌های آن می‌تواند زیبایی چهره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بینی از مجموعه‌ای از استخوان‌ها و عضروف‌ها تشکیل شده است که باعث حفظ ساختار بینی و عملکرد مناسب آن می‌شوند.

همچنین درون بینی حفره‌های هوایی به نام کونکا وجود دارند که باعث تهویه و مرطوب کردن هوای تنفسی می‌گردند. عمل جراحی بینی باعث بهبود ظاهر بینی می‌شود. در این عمل غضروف‌های نوک بینی فرم داده می‌شوند. تیغه بینی نیز صاف می‌شود که در نتیجه آن عملکرد بینی بهبود پیدا می‌کند.

عمل جراحی بینی برای درمان یا زیبایی

بینی به عنوان یک عضو مهم تنفسی در بدن عمل می‌کند. عمده تهویه هوای بدن از طریق مجاری بینی انجام می‌پذیرد. در برخی مواقع مشکلات و ناهنجاری‌های درون بینی می‌تواند منجر به سختی در تنفس و بروز مشکلات مختلفی گردد. برخی از این اختلالات شامل خروپف کردن، زوزه کشیدن داخل بینی، بوی بد دهان، گرفتی مجرای تنفسی و ...گردد. از طرفی موقعیت قرارگیری بینی به عنوان برآمده ترین عضو صورت، از جنبه زیبایی در چهره افراد بسیار موثر است. انسان ذاتاً طالب زیبایی است و همواره تلاش می‌کند که زیباتر دیده شود. در این بین، توجه به جنبه زیبایی عمل جراحی بینی افزایش یافته است. پیشرفت علم و تکنولوژی نیز دستیبابی به یک بینی زیبا را برای بسیاری از افراد بیش از پیش فراهم کرده است.

رینوپلاستی یا عمل جراحی زیبایی بینی

برای کسانی که از ظاهر خود راضی نیستند، مراجعه به یک متخصص برای انجام عمل رینوپلاستی می‌تواند کارساز باشد. در طی این عمل زیبایی بینی، عیوب ظاهری بینی اصلاح شده و در عین حال جراح تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که مکانیزم عملکرد بینی و وظیفه اصلی آن دچار اختلال نشود. این عمل ممکن است شامل اصلاح غضروف یا استخوان بینی فرد باشد.

جراحی بینی چه زمانی لازم است؟

گاهی ممکن است بینی فرد در اثر ضربه خارجی دچار آسیب گردد. به طوری‌ که جز از طریق عمل بینی نتوان مشکل بیمار را برطرف نمود. اگر در اثر ضربه، استخوان بینی یا تیغه بینی دچار شکستگی شده باشد، عمل جراحی بینی ضروری خواهد بود. زیرا این شکستگی‌ها می‌تواند اختلال جدی در تنفس فرد ایجاد کنند. در کنار این مورد، فرد ممکن است از بزرگی بینی خود و نداشتن تناسب با سایر اجزای صورت‌اش ناراضی باشد. در این جا وی با مشورت یک پزشک جراح معتبر و کارآزموده می‌تواند درباره چرایی عمل بینی یا نحوه انجام آن تصمیم گیری نماید.

آشنایی با ساختار بینی و جراحی بینی

چه کسانی بیشتر کاندیدای عمل زیبایی بینی هستند؟

بیشتر افردای که گزینه عمل جراحی بینی را انتخاب می‌کنند، از وضعیت فعلی بینی خود راضی نیستند. آن‌ها به دنبال افزایش تناسب بین بینی و سایر اجزای صورت خود می‌باشند. برای انجام عمل جراحی بینی، لازم است که افراد از سلامت جسمی و روانی مناسبی برخوردار باشند. پزشک جراح زیبایی قبل از عمل جراحی بینی، در خصوص عواقب و ریسک های این عمل بیمار را توجیه می‌نماید. همچنین بهتر است بیمار خواسته‌ها و توقعات و انتظارت خودش را به صورت صریح و شفاف با جراح در میان بگذارد. به طور کلی می‌توان وجود موارد ذیل را به عنوان کیس‌های مناسب عمل جراحی زیبایی بینی برشمرد:

  • بینی فرد نسبت به سایر اجزای صورت بیش از اندازه بزرگ و یا کوچک باشد.
  • فرد دارای بینی پهن باشد.
  • وجود افتادگی یا رو به جلو بودن در قسمت سر بینی
  • سوراخ‌های بینی فرد خیلی به هم نزدیک یا بیش از اندازه باز باشد.
  • نوک بینی حالت پیازی شکل داشته باشد.
  • وجود قوز در روی پل بینی
  • نوک بینی در هنگام خندیدن به سمت پایین کشیده شود.
  • وجود انحراف بینی و یا قرار نگرفتن بینی در مرکز صورت
  • به هم خوردگی شکل ظاهری بینی ناشی از ضربه و آسیب خارجی
  • وجود انحراف در تیغه بینی و خروپف کردن و مشکلات تنفسی

انجام عمل زیبایی بینی در چه سنی مناسب‌تر است؟

تقریبا اکثر افرادی که سن بلوغ را سپری کرده‌اند تجربه ناخوشایند تغییرات در چهره خود و خصوصاً بینی را داشته‌اند. اما باید در نظر داشته باشید که بسیاری از این تغییرات گذرا هستند و نباید برای جراحی بینی عجله کنید. دست کم تا حدود سن ۱۷ سالگی که صفحات رشد بینی بسته می‌شوند بهتر است که برای عمل زیبایی بینی صبر کنید.

آیا احتمال برگشتن بینی گوشتی پس از عمل وجود دارد؟

با توجه به اینکه امروزه حالت دادن بینی گوشتی به وسیله تقویت غضروف انجام می‌شود، احتمال برگشت بینی مدل گوشتی یا بروز افتادگی در آن خیلی نادر است. با انجام تقویت غضروف بینی گوشتی به کمک تیغه وسط بینی و کار گذاشتن در بخش نوک بینی عملاً امکان برگشتن بینی گوشتی پس از ترمیم بسیار ناچیز می‌شود.

انواع روش های اجرای عمل زیبای بینی

عمل رینوپلاستی بسته: در این شیوه عمل زیبایی بینی، همه شکاف‌ها داخل بینی ایجاد می‌گردند. در نتیجه نیازی به ایجاد شکاف در بخش خارجی بینی وجود ندارد. بنابراین به خاطر ایجاد تغییرات با وسعت کمتر، نسبت به روش دیگر از برتری برخوردار است. پزشک جراح با کمک این تکنیک می‌تواند به اکثر قسمت‌های بینی دسترسی داشته باشد و بیشتر مشکلات و انحراف‌های بینی را رفع نماید.

عمل رینوپلاستی باز: عمل رینوپلاستی باز سبب دسترسی بهتر و سریع‌تر جراح بینی به بخش غضروف و استخوان بینی بیمار می‌شود. در عوض به خاطر حجم و وسعت و نوع عمل، جای زخم بیشتری روی بینی باقی می‌ماند. پزشک جراح بینی در این حالت، اقدام به برگرداندن پوست سر بینی می‌نماید. پس از اصلاح غضروف و سپری شدن دوره نقاهت، معمولاً شواهد خاصی از عمل بینی روی پوست باقی نمی‌ماند.

آشنایی با ساختار بینی و جراحی بینی

نحوه انتخاب بهترین جراح بینی

انتخاب جراح بینی متخصص و با تجربه، نقش مهمی در کیفیت عمل زیبایی بینی و عوارض آن دارد. برخی از شرایط یک جراح پلاستیک بینی کارآزموده در اینجا بیان شده است.

۱. سابقه کاری درخشان در زمینه انجام اعمال جراحی بینی مختلف

۲. داشتن مهارت و تخصص کافی

۳. رضایت مندی بیماران قبلی

۴. تسلط بر تکنیک های مختلف خصوصا تکنیک‌های جدیدتر

۵. دسترسی آسان به پزشک چه قبل و چه بعد از عمل

۶. ارائه مشاوره کامل و جامع قبل و بعد از عمل

عوارض عمل زیبایی بینی

همانند هر عمل جراحی دیگر، عمل بینی نیز ممکن است همراه با عارضه‌هایی در فرد باشد. این عوارض از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است و همه بیماران به یک اندازه آن را تجربه نمی‌کنند. در عین حال عوارض شایع ناشی از جراحی بینی شامل عفونت، درد، ورم صورت، کبودی اطراف چشم، بروز ترشحات خونی از اطراف بینی، گرفتگی بینی، برخی مشکلات تنفسی (که البته امروزه بسیار نادر است) و احتمال نیاز به تکرار عمل جراحی می‌باشد.

آمادگی لازم قبل از عمل بینی

برای اینکه عوارض جراحی بینی را به حداقل برسانید، بهتر است که به نکات ذیل توجه فرمایید:

رعایت رژیم غذایی سالم: در هفته‌های منتهی به روز عمل، از مصرف غذاهای سنگین و پرچرب و فست فودها بپرهیزید. داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند سرعت ریکاوری شما را افزایش و احتمال بروز عفونت را کاهش دهد.

آگاه سازی پزشک از مصرف داروها: شما باید قبل از عمل جراحی، پزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع سازید.

اجتناب از کشیدن سیگار: مصرف سیگار روی بینی عمل عوارض متعددی دارد. با وجود اینکه سیگاری‌ها نیز می‌توانند عمل جراحی بینی انجام دهند اما ضروری است حداقل از دو هفته قبل از عمل، مصرف دخانیات را کنار بگذارند.

شب قبل از عمل جراحی

سعی کنید وعده شام را زودتر و سبک‌تر میل کنید و سریع‌تر به رختخواب بروید. این کمک می‌کند که در روز عمل سرحال و آماده‌تر باشید. برای مراجعه به کلینیک یا بیمارستان جهت انجام عمل جراحی بینی، با یک همراه کمی زودتر از وقت مشخص شده اقدام نمایید تا بدون استرس بتوانید در محل حاضر شوید.

آیا عمل بینی به وسیله بی هوشی انجام می‌شود؟

در این مورد بسته به وضعیت فرد و نظر پزشک متخصص، ممکن است به صورت بی حسی موضعی یا بی هوشی عمومی عمل بینی انجام گیرد.

مراقبت‌های پس از عمل زیبایی بینی

در چند روز ابتدایی پس از انجام جراحی:

  • استراحت مطلق را در دستور کار خود داشته باشید.
  • سعی کنید همیشه سر خود را رو بالا بگیرید.
  • مسواک زدن دندان‌ها را در این دوره به آرامی ‌انجام دهید.
  • تا حد امکان آرام و بدون حرکت باشید.
  • اگر نیاز به استحمام داشتید به جای دوش گرفتن، از وان استفاده کنید.
  • پانسمان خود را طبق دستور پزشک معالج به موقع تعویض کنید.

آشنایی با ساختار بینی و جراحی بینی

سوالات متداول عمل زیبایی بینی

هزینه عمل بینی چقدر است؟

هزینی عمل بینی بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. نوع بینی و نوع ترمیم مورد نیاز و دستمزد جراح می‌تواند متفاوت باشد. برای اطلاع دقیق باید هر بیمار به صورت جداگانه توسط پزشک ویزیت شود.

برای عمل جراحی بینی چند روز باید مرخصی از کار گرفته شود؟

حدود یک الی دو هفته زمان برای تکمیل فرآیند ریکاوری بعد از عمل مورد نیاز است.

برای کشیدن بخیه‌ها چند وقت بعد عمل باید اقدام نمود؟

بین ۵ تا ۷ روز پس از عمل می‌توانید برای کشیدن بخیه‌ها اقدام نمایید.

درد عمل بینی چقدر است و چطور آن را کاهش دهیم؟

رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی، ممکن است همراه با کمی درد برای بیمار درچند روز ابتدایی باشد. اما خوشبختانه به وسیله مسکن‌ها می‌توان تا حد مطلوبی درد را کنترل نمود.

محدودیت سنی برای انجام رینوپلاستی چقدر است؟

افراد از حدود سنین ۱۷ سالگی می‌توانند برای جراحی زیبایی بینی اقدام کنند. در عین حالت افراد میان سال نیز می‌توانند اقدام به انجام رینوپلاستی نمایند اما لازم است که قبل از تصمیم به عمل، وضعیت سلامت کلی خود را بیش از سایر گروه‌های سنی بررسی کنند.

قابل ذکر است که انجام جراحی‌ بینی نیازمند گذراندن دوره‌های مختلف و دانش و تخصص کافی می‌باشد، زیرا در صورت، عروق و اعصاب مهمی وجود دارند که آسیب به آن‌ها می‌تواند مشکلات جبران ناپذیر ظاهری و باطنی متعددی را برای بیماران ایجاد کنند.

در همین راستا یکی از جراحان پلاستیک حاذق در کشور به نام دکتر رضا امیر زرگر متخصص جراحی زیبایی بینی، فک و صورت، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو انجمن جراحان فک و صورت ایران را به شما معرفی می‌کنیم که با مهارت، تجربه و تخصص و همچنین بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات لازم جهت انجام اینگونه جراحی‌ها در این زمینه به بیماران خدمت رسانی می‌نماید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1504356