روایت ظریف از دلایل گفتگوهای ایران با طالبان

وزیر امور خارجه کشورمان چرایی گفت‌وگوی ایران با طالبان و سفر آن‌ها به تهران را تشریح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد ظریف در نشست رایسینیا ۲۰۲۱، در پاسخ به سوالی درخصوص بازدید طالبان از ایران گفت: ما گفت‌وگوهایی با طالبان داشته‌ایم. این گفت‌وگو اولا به خاطر منافع ملی خودمان بوده و دوما برای این بوده که آن‌ها را متقاعد کنیم که به صلح فراگیر در افغانستان نیاز است. طالبان باید بخشی از این صلح باشند و نباید این صلح را کنترل کنند.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران به طالبان القا کرد که آماده است هرگونه نشستی برای طالبان و دیگر گروه‌ها در افغانستان علی الخصوص دولت افغانستان مهیا کند تا برای پیشروی جهت رسیدن به صلح در چارچوب قانون اساسی افعانستان وارد مذاکرات جدی شوند.

وی تاکید کرد: به باور من تعهد نهایی آمریکا برای خارج از افغانستان به طرز مسئولانه گامی مثبت است.

بر اساس گزارش طلوع نیوز، ظریف در این کنفرانس آنلاین عنوان کرد: طالبان باید بر اساس راه و روش های دموکراتیک تغییر کنند. اگر آنها می‌خواهند به ایدئولوژی های دهه ۹۰ خود بازگردند، چنین چیزی غیرممکن است چراکه امروز با افغانستانی جدید و متفاوت سر و کار داریم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد که مهم است تمامی افغان ها بر سر آنچه که میخواهند به توافق برسند و سپس بر سر جزئیات چگونگی تشکیل آن کار کنند.

وی تصریح کرد که کشورهای منطقه باید به افغانستان کمک کنند و بر لزوم اتحاد در منطقه جهت کمک به روند صلح افغانستان تاکید کرد.

ظریف در این خصوص گفت: ما باید اختلافاتمان را کنار بگذاریم و بر روی حسن تفاهم هایمان از جمله این حقیقت که امارت اسلامی در افغانستان تهدیدی علیه ماهیت پاکستان و امنیت ملی ایران و هند محسوب می‌شود، تمرکز کنیم.

وی اظهار کرد که نقش جامعه مدنی امروز در افغانستان با سال ۲۰۰۱ یا ۹۰ میلادی قابل مقایسه نمی باشد.

ظریف افزود: با اینکه همچنان مشکلاتی در کشور باقی مانده اند، ما باید از هر آنچه که در افغانستان به دست آمده است حفاظت کرده و از تداوم آن اطمینان حاصل کنیم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1505465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =