ریزش قیمت نوبرانه‌های بهاری؛ به زودی / وضعیت نامناسب میوه های دپو شده در سردخانه ها

ایلنا نوشت: دبیر اتحادیه صنف بارفروشان میوه‌ و تره‌بار تهران نسبت به فساد حجم زیادی از پرتقال و سیب‌های مانده انبار و سردخانه‌ها هشدار داد و گفت: بیشتر انبارها و سردخانه‌ها تا حداکثر یک‌چهارم ظرفیت تخلیه شده‌اند و حجم زیادی از پرتقال و سیب‌های مانده، در حال فساد است.

بهمن رحیم‌وند با تاکید بر اینکه ما قبل‌تر نیز درباره شرایطی که اکنون باغداران و تجار میوه گرفتار آن شده‌اند به دستگاه‌ها و مسولین مربوطه اطلاع داده‌ایم، اظهار کرد: در سال زراعی جاری تولید پرتقال و سیب با بارندگی‌های مناسب و به موقع افزایش داشت و به نحوی از همان ابتدای فصل برداشت مشخص بود عرضه این میوه‌ها بیش از تقاضا خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در همان زمان به وزارتخانه‌های صمت و جهادکشاورزی، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف نامه نوشتیم و از آن‌ها خواستیم که برای بازار مصرف تولید بالای سالجاری برنامه‌ریزی ‌کنند.

به گفته رحیم‌وند نه تنها به این توصیه‌ها توجه نشده بلکه با دخالت دولت در بازار قیمت‌ها نیز به شکل کاذبی افزایش داشت.

وی یادآور شد: شرایط به نحوی شده بود که شما میوه‌های تنظیم بازاری مانند سیب و پرتقال را در غرفه‌های دولتی بیش از قیمت در بازار آزاد می‌دیدید.

رحیم‌وند معتقد است؛ این اقدام دولت موجب شد بازار در شرایط عرضه مناسب برهم بخورد و اکنون شاهد مانده حجم زیادی سیب و پرتقال در انبارها و سردخانه‌ها باشیم.

وی نسبت به فساد حجم زیادی از پرتقال و سیب‌های مانده انبار و سردخانه‌ها هشدار داد و گفت: بیشتر انبارها و سردخانه‌ها تا حداکثر یک‌چهارم ظرفیت تخلیه شده‌اند و حجم زیادی از پرتقال و سیب‌های مانده و در حال فساد است.

رحیم‌وند با توجه به زمان اندک باقی مانده برای حفظ باقی میوه‌های مانده در انبار و سردخانه‌ها از دستگاه‌های مسئول خواست هر چه سریعتر بازار مصرف برای آن تعریف کنند که یکی از این بازارها می‌تواند صادرات به کشورهای همسایه باشد.

وی امروز را نیز برای برنامه‌ریزی برای صادرات دیر دانست و گفت: حداکثر تا یکماه دیگر باید تمام پرتقال‌های مانده در انباره‌ها را دور ریخت چراکه قابلیت مصرف خود را از دست می‌دهند.

رحیم‌وند در پاسخ به این پرسش که آیا امکان استفاده آن‌ها در صنایع تبدیلی است، اظهار کرد: صنایع تبدیلی در همان ابتدای فصل برداشت با توجه به فراوانی محصول اقدام به خرید میوه‌های کیفی کرده‌اند و اکنون کمتر صنایعی است که درخواست خرید پرتقال و سیب را داشته باشد، ضمن اینکه قیمت‌های خرید صنایع تبدیلی بسیار نازل بوده و به زیان باغدار و تجار است.

وی قیمت امروز هر کیلوگرم سیب در بازار میوه و تره‌بار 5 تا 9 هزار تومان و هر کیلوگرم پرتقال را 5 تا 10 هزار تومان عنوان کرد.

دبیر اتحادیه صنف بارفروشان میوه‌ و تره‌بار تهران همچنین درباره وضعیت بازار میوه نوبرانه بهار گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم گوجه سبز بسته به کیفیت آن 40 تا 80 هزار تومان، هر کیلوگرم چاقاله بادام 30 تا 60 هزار تومان و هر کیلوگرم توت فرنگی 30 تا 50 هزار تومان در میادین میوه وتره بار قیمت گذاری می‌شود.

رحیم‌وند از مردم خواست برای استفاده از میوه‌های نوبرانه تا چند روز آینده صبر کنند تا این میوه‌ها را با قیمت مناسب‌تر خریداری کنند.

وی پیش بینی کرد که کمتر از یک هفته قیمت میوه‌های نوبرانه با افزایش عرضه کاهش قابل توجه داشته باشد.

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1505679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =