۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کره جنوبی از ژاپن شکایت کرد

ایرنا نوشت:وزیر خارجه کره جنوبی نگرانی های جدی دولت و مردم این کشور را در مورد تصمیم توکیو برای ریختن آب تصفیه شده نیروگاه هسته ای فوکوشیما "دای ایچی" در اقیانوس به "جان کری" نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور تغییرات اقلیمی منتقل و از این اقدام توکیو شکایت کرد.

به گزارش تلویزیون ژاپن، دولت ژاپن قصد دارد این پساب را برای حذف بیشتر مواد رادیو اکتیو تصفیه و رقیق کند، بنابراین غلظت تریتیوم باقیمانده قبل از تخلیه بسیار کمتر از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت خواهد بود.

جان کری روز دوشنبه در سئول به خبرنگاران گفت: آمریکا اطمینان دارد که دولت ژاپن در حال رایزنی کامل و مشورت با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

او گفت: ژاپن «در مورد این تصمیم گیری و روند کار» بسیار شفاف عمل کرده است ضمن اینکه برای آمریکا مناسب نیست که در این روند مداخله کند.

آژانس انرژی اتمی نیز از این تصمیم ژاپن حمایت می کند.

دولت ژاپن می گوید برای جلب موافقت جامعه بین الملل توضیحات مفصلی در این خصوص ارائه خواهد داد.

بر اساس تصمیم دولت ژاپن، رها سازی آب رقیق شده حدود دو سال دیگر آغاز می شود و انتظار می رود کل فرآیند دهه ها به طول انجامد.

علنی شدن تصمیم دولت ژاپن برای رهاسازی آب های آلوده تا کنون با محکومیت سریع گروه های زیست محیطی روبرو بوده است.

گروه صلح سبز ژاپن اعلام کرد که رهاسازی آبهای آلوده را به شدت محکوم می کند که حقوق بشر و منافع مردم در فوکوشیما، ژاپن و منطقه آسیا و اقیانوسیه را کاملا نادیده می گیرد.

وزارت خارجه چین نیز در واکنش به این تصمیم توکیو، سفیر ژاپن در پکن را احضار و مخالفت این کشور با تصمیم دولت توکیو مبنی بر تخلیه پسماند نیروگاه هسته ای فوکوشیما در دریا را به وی اعلام کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آسو IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    0 0
    هم کره و هم چین غلط کردن،چین که بهتره در مورد آلودگی اصلا حرف نزنه،ایالت آسیایی آمریکا هم که چندین کلاهک هسته ای آمریکا رو در خودش پناه داده و در حفظ اونها امنیت منطقه رو تهدید میکنه و کثیف کردن دریای دیگران هم که مسبوق به سابقه است ،منبع آلودگی هستن،در پناه آمریکا که به ضرب بمب اتم ژاپن رو شکست داد آدم شدین مگر نه در مقابل ژاپن عددی نبودین،شریف ترین دولت شرق آسیا ژاپن است که هم پدر استعمار رو در آسیا در آورد و عامل اصلی استقلال هندو چین و اندونزی و هند بود،و عامل رشد کره و چین و رهایی چین از دست انگلیس و کره از دست حکومت عقب مانده منزوی،تنها دولتی که در عهد دولت مصدق پشت دولت ایران خالی نکرد و نفت ایران دو خرید و در زمان تحریمهای آمریکا کمترین همکاری در حد توان خود را با آمریکا کرد نه چین که غارتمان کرد و کره که برای خوش آمد آمریکا در تحریمها بر آمریکا هم پیشی گرفت و اموالمان را دزدید،کره حتی ایالت هم نیست برای آمریکا مثل گوام و باهاما و پورتوریکو فقط تحت کنترل آمریکاست،زنده باد ژاپن،