هنوز به معلولان و بیماران روانی واکسن تزریق نشده است/ آزردگی معلولان از صداوسیما

ایلنا نوشت: مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: تاخیر در تزریق فاز اول واکسن مددجویان، مراکز بهزیستی را با چالش مواجه می‌کند.

مصطفی سراج، مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت تزریق فاز اول واکسن کرونای مددجویان بهزیستی گفت: تا روز شنبه به ۱۵۳۱۰ نفر از ۲۰ هزار نفر در گروه نخست در اولویت، واکسن تزریق شده است، یعنی حدود ۷۵ درصد از فاز اول واکسیناسیون اجرایی شده است.البته در مجموع و نسبت به کل افراد دارای معلولیت و پرسنل مراکز تنها ۲۰ درصد کل مراکز  واکسن دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به استان‌هایی در واکسیناسیون فاز اول عقب هستند، ادامه داد: اصفهان با ۲۸ درصد، گلستان با ۲۶ درصد، خراسان شمالی با ۳۱ درصد، فارس با ۳۷ درصد از فاز اول واکسیناسیون نسبت به دیگر استان‌ها عقب هستند.

 مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: عدم اجرای به موقع فاز اول در شرایط حاضر، به شدت ایجاد مشکل می‌کند و تا زمانی که واکسیناسیون فاز اول به اتمام نرسد، نمی‌توانیم فاز دوم را شروع کنیم. این استان‌ها نه تنها خودشان لطمه می‌خورند، بلکه به کل مراکز نیز آسیب وارد می‌کنند و در این صورت فرایند واکسیناسیون با تاخیر مواجه می‌شود، چراکه وزارت بهداشت اعلام کرده که در ابتدا باید فاز اول به اتمام برسد و پس از آن فاز دوم شروع شود.

انتقاد از تاخیر در واکسیناسیون در فاز اول 

سراج با بیان اینکه با توجه به خیز چهارم کرونا عدم به موقع اجرای  واکسیناسیون ما را با چالش جدی مواجه می‌کند، چراکه اگر مراکز درگیر شود با مشکلات پیچیده‌ای مواجه می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر پرسنل و مددجویان در مراکز واکسینه شوند، ضریب امنیت افزایش می‌یابد. این تاخیر در واکسیناسیون در این ۴ استان نه تنها کار آنها را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه فرآیند کل واکسیناسیون مراکز بهزیستی را غیرموثر و با تاخیر مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: بهزیستی به طور مستمر آمار واکسیناسیون در مراکز را به تفکیک برای وزارت بهداشت ارسال می‌کند و به طور مداوم با آنها در ارتباط هستیم و علت این تاخیر را جویا شده‌ایم، حتی وزیر رفاه با وزیر بهداشت مکاتبه کرده است. سوال بهزیستی این است، در حالی که وزارت بهداشت اعلام کرده، سهمیه مراکز شبانه‌روزی بهزیستی را به دانشگاه ها اعلام کرده است، پس چرا برخی از دانشگاه ها هنوز با گذشت قریب به دو ماه نتوانستند، تزریق واکسن فاز اول را به اتمام برسانند.

 مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: البته برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده‌اند که براساس آماری که ما به آنها اعلام کرده‌ایم از سوی وزارت بهداشت واکسن در اختیار آنها قرار نگرفته و سهمیه ای را برای بهزیستی قائل نشده‌اند.این در حالی است که سازمان بهزیستی تعدادی که مربوط به پرسنل و سالمندان در فاز اول بوده را به وزارت بهداشت اعلام کرده  و آنها نیز گفته‌اند که براساس آمار بهزیستی به استان ها سهمیه اختصاص داده‌اند.  

 تمام پرسنل پاره وقت و تمام وقت مراکز باید واکسینه شوند

سراج همچنین در واکنش به تزریق خارج از نوبت به مسئول یک مرکز نگهداری سالمندان در اسفراین گفت: مرکز سالمندان  اسفراین در حدود ۳۰ نفر ظرفیت  دارد و صاحب امتیاز آنجا یک خانم است که اعضای خانواده‌اش نیز در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و بیمه این مرکز هستند. در این مرکز ۲۷ سالمند اقامت دارند که برای ۲۵ سالمند واکسن تزریق شده، اما به دو سالمند واکسن تزریق نشد، یکی از آنها به این دلیل که اخیرا کرونا گرفته بود و دیگری نیز به علت بیماری که داشت پزشک دستور داد تا برای او واکسن تزریق نشود.

مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی  تصریح کرد: این مرکز ۱۵ پرسنل دارد و از این تعداد ۱۲ نفر واکسن دریافت کرده‌اند و سه نفر از آنها واکسن دریافت نکرده‌اند، چراکه یکی از پرسنل، پرستار بود و در شبکه بهداشت واکسن را دریافت کرده بود، دو نفر دیگر هم با توجه به شرایط خاصی که داشتند واکسن دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: به ۱۲ نفر دیگر از پرسنل این مرکز از جمله اعضای خانواده صاحب امتیاز این مرکز  واکسن تزریق شده است. درست است که برخی پرسنل وارد بخش نمی‌شوند، اما با دیگر پرسنل ارتباط و تعامل دارند. هر کسی که در مراکز جزو کارکنان هستند، باید واکسن دریافت کنند. طبق مصوبه ستاد ملی کرونا تمام پرسنل مراکز چه پرسنل پاره وقت باشند و چه از پرسنل تمام وقت باشند، باید واکسینه شوند. تعدادی از پرسنل ما در مراکز به صورت پاره وقت فعالیت می‌کنند مثل فیزیوتراپیست، کاردرمانگر و... این افراد اگر حتی یک روز یا یک ساعت در مرکز حضور داشته باشند، چنانچه ناقل باشند، می‌توانند مراکز را آلوده کنند.

 مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سهمیه واکسن سالمندان و سهمیه واکسن پرسنل از یکدیگر جداست، گفت: اینکه گفته می‌شود، سهمیه واکسن سالمندان به اعضای خانواده مدیر مرکز تزریق شده، نادرست است.بی‌انصافی است که اینگونه در خصوص مراکزی که بیش از ۱۴ ماه با همت عالی و شبانه‌روزی از سالمندان و افراد دارای معلولیت مراقبت کردند، قضاوت شود، لذا چنانچه  اعضای خانواده یک مدیر مرکز از پرسنل مرکز باشند، هیچ منع قانونی ندارد و این را هم باید در نظر گرفت که در شرایط بحرانی اینگونه مراکز بهتر و سهل‌تر از شرایط سخت مثل وضعیت فعلی عبور می‌کنند و قطع یقین اینگونه اخبار باعث ایجاد بدبینی نسبت به مراکز بهزیستی و کاهش انگیزه تلاشگران این عرصه خواهد شد.

تزریق دوز دوم واکسن کرونا به بیش از ۹ هزار مددجو

سراج با بیان اینکه اتفاقا رویکردهای جدید بهزیستی توسعه خانه‌های کوچک و حمایتی است که می‌توانند  اعضای خانواده در آنجا فعالیت کنند و همانند یک خانواده ولی با تعداد بیشتر  تا حداکثر ۱۰ نفر مددجویان  را مراقبت کنند، ادامه داد: ما مدت‌هاست پروتکل‌های سختگیرانه را در مراکز اجرا می‌کنیم، هم پذیرش‌ها  و هم ملاقات‌ها را محدود کردیم تا از شیوع  بیماری در مراکز پیشگیری کنیم، حال چطور ممکن است پرسنل پاره وقت واکسینه نشوند. ۱۴ ماه است پرسنل مراکز بهزیستی با تلاش‌های شبانه‌روزی سعی در جلوگیری از شیوع بیماری در مراکز داشته‌اند. ۹۳۰ مرکز در سخت‌ترین شرایط فعالیت کرده‌اند حال ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشند که متناسب با ضوابط ومقررات با آنها برخورد می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فاز دوم واکسیناسیون در مراکز بهزیستی گفت: تاکنون ۹ هزار و ۹۹۲ نفر دوز دوم را نیز دریافت کردند. گروه های دیگر مانند معلولان جسمی حرکتی و ذهنی، بیماران دارای  اختلالات روانی در فاز دوم واکسیناسیون هستند. وزارت بهداشت اعلام کرده در ابتدا باید تکلیف فاز اول مشخص شود و به اتمام برسد و بعد فاز دوم را شروع کنیم، البته این گروه‌ها نیز در فاز اول بودند، احتمالا به علت وجود محدودیت در تعداد واکسن فاز اول را به سالمندان اختصاص دادند، در صورتی که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا همه گروه‌ها باید باهم واکسینه می شدند.

اگر ویروس جهش‌یافته وارد مراکز ما شود به صورت تخریبی عمل خواهد کرد

 مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: سوال و ابهام این است که اگر یک دانشگاه در کشور نتواند تا یک ماه دیگر واکسیناسیون را در فاز اول به اتمام برساند تکلیف دیگر مراکز چه می‌شود؟ اگر یک نفر در این  مراکز  مبتلا شود، در این شرایط بحرانی با مشکلات بسیاری مواجه می شویم. انتظار ما این است که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسیناسیون مراکز بهزیستی در اسرع وقت عملیاتی شود.

سراج همچنین درباره شیوع بیماری کرونا در مراکز شبانه روزی بهزیستی گفت: آمار فوتی‌ها در حال حاضر کمتر از یک درصد است، در خصوص ابتلا هم شرایط خیلی غیرطبیعی نشده است، البته نگرانی نسبت به شیوع  خیز چهارم وجود دارد، چراکه قدرت سرایت کرونای جهش یافته انگلیسی زیاد است و اگر در مراکز ما نفوذ کند با توجه به اینکه سیستم ایمنی مددجویان ضعیف است، کاملا به صورت تخریبی عمل خواهد کرد. درست است که پروتکل‌ها سختگیرانه اجرا می شود، اما با توجه به اینکه پرسنل در تردد هستند، احتمال ورود ویروس جهش یافته به مراکز بسیار زیاد است و این برای ما نگرانی ایجاد کرده است به ویژه برای مراکز افراد دارای معلولیت نگران هستیم که هنوز واکسیناسیون آنها شروع نشده و اگر قرار باشد در واکسیناسیون تعلل ایجاد شود قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد و نمی توانیم موضوع را مدیریت کنیم.

وی درباره هزینه‌های مراکز شبانه روزی در این مدت گفت: از اواخر سال گذشته وزیر رفاه با رییس جمهور مکاتبه کرده  و تمام مسائل و مشکلات مراکز را مطرح کردند، آقای رییس جمهور به رییس سازمان برنامه و بودجه نیز دستور دادند  تا در این زمینه به ما کمک کننند. مراکز بهزیستی  واقعا مشکل دارند و در حال رایزنی هستیم. هزینه نگهداری یک فرد در مراکز شبانه روزی ماهانه حدود سه تا سه ونیم میلیون تومان است با توجه به حقوق و بیمه پرسنل، هزینه‌های بهداشتی که در اثر شیوع بیماری به مراکز تحمیل شده، بسیار سنگین شده است. یارانه‌ای که دولت  به مراکز پرداخت می‌کند، حدود یک میلیون و یکصد هزار تومان است که یک سوم هزینه‌های تمام  شده در مراکز است، هزینه‌های کرونا نیز بر هزینه‌های مراکز اضافه  شده است. ما بارها در این خصوص مکاتبه داشتیم و درخواست کمک به مراکز را کردیم خوشبختانه رییس جمهور دستور داده اند و خواهش ما از سازمان برنامه و بودجه این است که در این شرایط سخت به داد مددجویانی که در این مراکز حضور دارند برسند و به آنها کمک کنند. درست است که مشکل بودجه وجود دارد. اقدامات کارشناسی در حال انجام است و ما امیدواریم اقدامات موثری  برای مراکز صورت گیرد.

تفکر و نگرش مجریان صداو سیما نسبت به معلولان نیاز به مناسب‌سازی دارد

 مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور همچنین درباره برخورد نامناسب مجری یک برنامه تلویزیونی با یک فرد دارای معلولیت گفت: متاسفانه این نوع مشکلات نه تنها در صدا و سیما بلکه در رسانه های دیگر نیز وجوددارد نحوه گفتمان، تعامل و برخورد با افراد دارای معلولیت  نیاز به آموزش، فرهنگ سازی وتغییر نگرش دارد و ما هیچ وقت این نوع رفتارها را تایید نمی‌کنیم و همانطوری که فضاهای فیزیکی، وسایط نقلیه و تجهیزات شهری نیاز به مناسب سازی دارد، تفکر و نگرش افراد جامعه به ویژه خواص جامعه و افراد تاثیر گذار مثل مجریان صدا و سیما که برنامه‌های زنده اجرا می‌کنند، نیاز به مناسب‌سازی دارد این افراد با ادبیات نامناسب موجب آزردگی خاطر عزیزان دارای معلولیت و همه شهروندانی که بیننده اینگونه برنامه‌ها هستند، می‌شوند و این ادبیات زیبنده صدا و سیما نیست و مقبولیت این رسانه را کاهش می‌دهد.

سراج  ادامه داد: افراد دارای معلولیت نیز مانند دیگر افراد  جامعه هستند و اینگونه نگاه‌ها و رفتارها با آنها آسیب زننده است. حتی گاهی اوقات  متاسفانه برخی از مدیران ومسئولان ارشد کشور  هم از کلمات  وادبیات نامناسب  در خصوص معلولیت استفاده می‌کنند که جای نگرانی است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1508726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =