۲ نفر
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
با افزایش شتاب زلزله ایمن نمی شویم

خیلی وقت بود وزیری پر توان و با انرژی مثل آقای مهندس اسلامی ندیده بودم.

بیشتر از اینکه صحبت کند به نظر کار و عموما در پایان هر پروژه ای خیلی کوتاه در خبر ها ظاهر و خیلی مختصر توضیحات لازم را درباره پروژه داده و تا اتفاق بعدی خبری از ایشان نمی شود. از نظر من این یعنی وزارت، کار خودت را انجام دهی و وعده وعید و حرف های بی ربط نزنی، مدام دروغ نگویی و مدام  آویزان این و آن نباشی، همین.
با توجه به اینکه من با ایشان هیچ ملاقاتی یا برخوردی تا به امروز نداشته ام، ارزیابی اینجانب از ایشان از راه دور، البته به عنوان معلمی در حوزه مسکن و شهرسازی و رشته عمران در کل به این شرح است. نمره ایشان را در رده الف ارزیابی می کنم، ریز فعالیت های ایشان را البته نمی دادم ولی نمره وزارتی ایشان الف است که ان شا الله قبول باشد.   

چند روزی است که به عنوان معلم در رشته مهندسی زلزله با سیل عظیمی از تماس های تلفنی و ایمیلی از دانشجویان سابق، مدیران و سازندگان مسکن و ابنیه از خطه پهلوانان کشور یعنی کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته ام. گویا طی ابلاغی از طرف دفتر وزیر راه و شهرسازی به صورت ناگهانی، و بنا به درخواست جمعی از دانشگاه یاسوج ! ازدیاد شتاب مبنای طرح از  0.3g به 0.35g برای سی سخت و یاسوج منظور شده است.
نمی دانم شاید در نظر خیلی ها افزایش شتاب طرح به مقدار 0.05g انقدر نباید مهم باشد که حتی چند خطی برایش نوشت ! ولی نه خیر اینطور نیست! این تغیر مقدار زیادی است که به قسمت نیروی زلزله اضافه می شود و همراه آن آهن مصرفی، میلگرد، بتن و ... به صورت زیادی به هزینه ها اضافه می کند این در حالی است که آن سوی معادله یعنی ساخت، نظارت و اجرا همان است که هست !  آنچه در زلزله سی سخت ملاحظه شد، عدم کفایت آیین نامه زلزله نبود بلکه بیشتر، اجرای مردود در امر ساخت و ساز  که در کل کشور هم متاسفانه رایج است، خود را بهتر نشان داد، مثل بقیه زلزله ها در کشور !     

حتی برای یقین از اینکه حقیقتا ایا نیازی برای این افزایش غیر معمول و ناگهانی وجود دارد یا نه ؟ از زلزله شناس مطرح کشور نیز سوال کردم و ایشان نیز محملی برای این موضوع آنهم خارج از تصمیمات خبرگان در کمیته آیین نامه زلزله کشور واقع در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نمی دیدند. به هر حال اینگونه تصمیمات وزارتی برای یک امر کاملا علمی که سالهاست در آیین نامه زلزله کشور بصورت جدی توسط تیم های خبره دنبال می شود کار درستی نمی باشد، تبعات مالی ان زیاد و در عمل کمکی هم به ساخت و ساز ایمن نمی کند.

نیروی بیشتر همراه با ساخت بد، افزایش تخریب را برعکس آنچه که تصور می شود بهمراه خواهد داشت ! وقتی نیرو زیاد شد، سختی زیاد می شود ولی چون سازه همان ساخت قدیم را دارد و اتصالات و بقیه اجزا در اجرا دیده و رعایت نمی شود، با نیروی بیشتر و سختی بالاتر تخریب بیشتر شکل می گیرد مگر تکنیک های ساخت عوض شود که فعلا محال است.
امیدوارم برای کاهش هزینه های ساخت مسکن در این منطقه برای مردم عزیز و آن پهنه بزرگ، این دستور بازنگری و تا بررسی دقیق کمیته زلزله متوقف و بجای ان دستورات جدیتری در رابطه با کنترل، نظارت و اجرای درست بنا ها در کل کشور صادر بفرمایند. مطمئنم مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. ان شا الله.

* استاد نمونه کشور، در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور و عضو دایمی آیین نامه زلزله ایران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1508860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =