ایران ۵۴ هزار دانشجو در خارج دارد/ ۲۵ درصد دانشجویان رتبه سه رقمی کنکور مهاجرت کرده‌اند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تنها ۵۴ هزار ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند، گفت: دشمنان انقلاب اسلامی دنبال شکار نخبگان‌مان هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد:  بر مبنای تدبیر مقام معظم رهبری، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی سازی اسناد راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی را به صورت نظام‌مند دنبال می‌کند. بر همین اساس دو جلسه در ستاد نقشه جامع علمی کشور، اجرائی سازی سند راهبردی نخبگان کشور و همچنین مسئله مهاجرت نخبگان مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه ۸۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی  معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان درباره مهاجرت نخبگان و اجرایی سازی سند راهبردی نخبگان گزارش مبسوطی را ارائه داد و بدنبال آن گزارش ارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه شد.

وی با اشاره به تصویب سند راهبردی نخبگان کشور در سال ۱۳۹۱ گفت: بر اساس گزارش ارزیابی تخصصی و علمی که ارائه شد، ۶۳ درصد سند در مسیر اجرایی سازی قرار گرفته است. اهمیت نخبگان به عنوان مهمترین سرمایه انسانی و اجتماعی کشور برای پیشرفت و تعالی ایران بر همگان روشن است و لازم است با حساسیت بالا نسبت به صیانت، حمایت و حفاظت از سرمایه‌های ملی اقدام نمود که خوشبختانه مجموعه دستگاه‌های مسئول نسبت به این امر اهتمام داشته‌اند ولی در عین حال نیازمند تسهیلات و حمایت‌های جدی‌تر هستیم. 

به گفته عاملی، بدیهی است دشمنان انقلاب اسلامی بدنبال شکار نخبگان کشور هستند که لازم است نهادهای علمی و البته نهادهای امنیتی نسبت به جلوگیری از کارهای سازماندهی شده برای خروج استعدادهای برتر کشور اهتمام داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل این اجرا این است که در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی شده بود تمام دستگاه‌ها بر مبنای سند راهبردی نخبگان کشور نقش مشخصی داشته باشند و بنیاد ملی نخبگان مسئولیت ابلاغ وظایف و نظارت و پیگیری را داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اغراق‌های عجیبی که در مورد مهاجرت و به طور خاص مهاجرت نخبگان ذکر می‌شود گفت: بر اساس گزارش مرکز رصد مهاجرت نخبگان که در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده و سال گذشته اولین گزارش مهاجرت نخبگان منتشر شده و خرداد ماه امسال گزارش دوم آن منتشر خواهد شد، تنها ۵۴ هزار نفر ایرانی به خاطر تحصیل در خارج از کشور حضور دارند. که حضور آنها بیشتر در تحصیلات تکمیلی است و از جایگاه علمی خیلی خوبی برخوردار هستند. به عنوان مثال از لحاظ تعداد دانشجویان خارجی در آمریکا، ایران رتبه سیزدهم را دارد ولی به لحاظ رتبه فارغ التحصیلان دوره دکتری در میان دانشجویان خارجی رتبه چهارم را دارد.

دکتر عاملی ادامه داد: از طرفی باید توجه کرد که در جدول مهاجرت بر اساس آمارهای رسمی بین المللی رتبه ایران به لحاظ مهاجرت ۸۷ است. همچنین باید توجه که بر اساس مطالعات رصدی که صورت گرفته ۷۵ درصد برگزیدگان دانش آموزی رتبه ۱ تا ۱۰۰۰ آزمون سراسری مقیم کشور هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان در طرح شهاب استعدادیابی و هدایت دانش آموزان در مسیر شکوفا سازی استعدادها در آموزش و پرورش کشور موفق بوده است ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان طرح استعدادیابی دارد که ۱۰ میلیون نفر جمعیت دانش آموزی را تا کنون پوشش داده است و در سال ۹۸  تا ۹۹  در مجموع ۶ میلیون ۹۰۰ هزار دانش آموز مورد رصد قرار گرفته‌اند.

دکتر عاملی با بیان اینکه این رصد با هدف شکوفایی  استعدادهای این دانش آموزان صورت گرفته خاطر نشان کرد: هدف این طرح هدف استعدادیابی و توانمندسازی نخبگی در بین دانش آموزان است که در پایه‌های تحصیلی چهارم تا هشتم صورت می‌گیرد. فرآیند اجرای این طرح با ابلاغ مصوبه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و شکل گیری سازمان تسریع شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع دیگری که در جلسه مورد بحث قرار گرفت بازگشت ایرانیان مهاجرت کرده به کشور بود که مسیر بازگشت ایرانیان نخبه از ۲۰ کشور برتر جهان رضایت بخش بوده و با رصد آمار متوجه شیب تندی در بازگشت فارغ التحصیلان و نخبگان در دو سال اخیر می شویم.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در سال گذشته دو هزار و ۲۵۰ ایرانی به کشور بازگشته اند که ۴۰۰ نفر آنها به عنوان هیئت علمی در دانشگاه ها جذب شدند و ۲۳۰ نفر آنها شرکت های دانش بنیان را راه اندازی کردند و این مسیر با یک راهبری جدی از طریق بنیاد ملی نخبگان دنبال می شود؛ لذا وضعیت توجه به نخبگان، تلاش برای استفاده بهینه از نخبگان و تسهیل کار نخبگان در ایران و مسیر بازگشت آنها به ایران مسیر خوبی است.

دکتر عاملی افزود: تنوع بخشی  به تعریف نخبه یکی از محورهای توسعه‌ای است و نخبه فقط کسی نیست که تنها در حوزه تحصیلی از برجستگی برخودار باشد، بلکه در حرف  و مهارت‌های مشاغل مختلف نخبگی داریم که بنیاد ملی نخبگان نیز موظف شد تنوع بخشی به حوزه پوشش نخبگی در حوزه های مختلف را دنبال کند. همچنین ایشان تاکید کرد که توجه به استعدادهای برتر به معنای بی توجهی با سایر ظرفیت‌های علمی و انسانی کشور نیست و باید همواره به عدالت علمی و حمایت از همه جامعه دانش آموزی و دانشجویان و اساتید محترم توجه نمود.

دکتر عاملی در پایان گفت: در این جلسه مقرر شد دستوری در خصوص گره گشایی از بازگشت نخبگان به کشور و ایجاد مرکزی برای رصد مهاجرت و همچنین تقویت جایگاه نخبگان در سطح ملی فراهم شود تا در آغاز جلسه ۸۴۱ مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری رئیس بنیاد ملی نخبگان به این امر خواهند پرداخت.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1509388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =