در مراتع استان یکهزار و ۲۵۲ هکتار سامانه عرفی بهره‌برداری وجود دارد

سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: قبل از انقلاب در مراتع استان ۱۱۰ سامانه عرفی تعریف شده بود که ۶۳۰ بهره بردار در این سامانه های عرفی مشغول به فعالیت بودند اما به برکت انقلاب اسلامی اکنون از یکهزار و ۲۵۲ هکتار سامانه عرفی بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان سید ابوالفضل ولیئی در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: از مجموع وسعت مراتع برنامه‌ریزی شده برای تعلیف دام در مناطق ییلاقی ۲۲۴ هزار هکتار عرصه‌های مرتعی درجه یک (دارای پوشش گیاهی با تراکم خوب) است.
وی تاکید کرد: زمان مجاز ورود دام به عرصه‌های مرتعی ییلاقی استان سمنان از خرداد ماه است و دامدارانی که پیش از موعد دام خود را وارد عرصه کنند مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: با توجه به میزان تراکم پوشش گیاهی در عرصه‌های مرتعی، مراتع به سه گروه دارای پوشش گیاهی با تراکم خوب(درجه یک)، پوشش گیاهی با تراکم متوسط(درجه ۲) و پوشش گیاهی کم تراکم و ضعیف(درجه۳) تقسیم‌بندی می‌شود.
سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: یک میلیون و ۱۲۰ هزار هکتار از مراتع ییلاقی، امسال برای تعلیف دام عشایر استان درنظرگرفته شد
ولیئی بیان کرد: براساس تعریف گفته شده از مجموع سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از کل عرصه های منابع طبیعی قابل تعلیف دام در استان سمنان، حدود ۲۲۴ هزار هکتار از مراتع استان خوب و درجه یک، بیش از ۵۸۰ هزار هکتار مرتع درجه ۲ و بقیه وسعت مربوط به عرصه‌های مرتعی دارای پوشش گیاهی فقیر و کم‌تراکم است.
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ابراز داشت: بیش از ۲ میلیون و ۹۱۰ هزار هکتار از مراتع استان مربوط به مناطق قشلاقی است.
وی با بیان این که استان سمنان هفت هزار و ۹۰۰ نفر بهره بردار مرتع با ۹۹۰ هزار راس دام دارد، گفت: ظرفیت تعداد دام در مراتع در مناطق مختلف استان بر اساس میزان علوفه در هر هکتار از مرتع تعیین می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1509672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =