یک مقام روس: کاهش وابستگی به دلار اجتناب ناپذیر است

ایسنا نوشت: سخنگوی کاخ کرملین گفت: زمانی که کشورها به ثبات دلار شک کنند، کاهش وابستگی به آن را در دستور کار قرار می دهند. 

 مسکو اخیرا در واکنش به تحریم های آمریکا و اروپا و همچنین احتمال قطع دسترسی نظام بانکی این کشور به سوییفت و سایر سامانه های پرداختی بین المللی، روی توسعه سامانه های پیام رسان بومی کار کرده و از شرکای بزرگ تجاری خود نیز خواسته است تا ارزهای ملی را جایگزین دلار در مبادلات تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه کنند.

دیمیتری پسکوف- سخنگوی کاخ کرملین- با اشاره به کاهش ادامه دلار از ذخایر ارزی روسیه گفت: کشورها زمانی به این نتیجه می رسند که دلار آن قدر ثبات ندارد که بتوانند روی آن حساب کنند و پس از آن وابستگی خود را به دلار کاهش می دهند. این یک مساله اجتناب ناپذیر است. پسکوف با انتقاد از تهدید آمریکا به قطع دسترسی روسیه به سوییفت نیز افزود: سامانه سوییفت غیر قابل اعتماد بودن خود را ثابت کرده است؛ با این حال در جهان فعلی امکان یافتن سریع راه های جایگزین وجود دارد. 

این مقام روس روسیه را یک کشور خودکفا دانست که تحریم های آمریکا نمی تواند آن را وادار به تسلیم کند و افزود که روسیه به متنوع سازی ظرفیت های اقتصادی خود با هدف دستیابی به سطوح بالاتر رشد ادامه خواهد داد. 

در ادامه روند کاهش وابستگی به دلار روسیه، این کشور در ماه فوریه هم به روند دلارزدایی از اقتصاد خود ادامه داده و هم سهم دلار و هم یورو از دارایی های صندوق ملی ثروت از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر سهم یوان از این ذخایر کماکان افزایشی بوده و به ۱۵ درصد از کل ذخایر ارزی رسیده است. پوند نیز سهم ۱۰ درصدی از این ذخایر دارد. 

پیش از این نیز معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از تحریم های آمریکا گفته بود که روسیه نیاز دارد در آینده فاصله خود را با دلار بیشتر کند و وابستگی کمتری به نظام مالی آمریکا داشته باشد.

٢٢٣٢٢٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1509936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =