سفر ظریف به بغداد؛ سوژه داغ خبری در عراق و منطقه

ایرنا نوشت:در سفر منطقه ای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که از یکشنبه گذشته ۵ اردیبهشت ماه به مقصد قطر آغاز شد و سپس عراق، عمان و کویت را در برگرفت، ایستگاه دو روزه بغداد (ششم و هفتم اردیبهشت ماه) همچنان در بردارنده مهمترین سوژه های خبری است.

رسانه های عراقی، منطقه و بین الملل به علاوه صاحب نظران و مقامات عراق همچنان خبرها و اطلاعات جدیدی از حضور دو روزه محمد جواد ظریف در بغداد و دیدارهایی که داشته، ارائه می‌کنند.

در داخل ایران نیز سوژه خبری ظریف به نوع دیگری مورد توجه رسانه ها و صاحب نظران قرار گرفته که به باور ناظران با جدول پرکاری که رییس دستگاه دیپلماسی ایران این روزها در منطقه و اروپا (وین) دنبال می کند، بی ارتباط نیست.

یکی از منابع خبری عراق بعد از اینکه اعلام کرد که سعودی ها از عراق خواستند برای فراهم کردن فضای دیدار آنها با مقامات ایرانی پادرمیانی کنند، دیروز پنجشنبه ادعاهای تازه ای در خصوص دیدار بین مقامات سعودی و ایرانی در بغداد مطرح کرد.

کانال خبری «صابرین نیوز» در واکنش به ادعای سابق نشریه انگلیسی «فایننشال تایمز» درباره دیدار محرمانه بین مقامات سعودی و ایرانی در بغداد در نهم آوریل گذشته (۲۰ فروردین ماه) مدعی شده است که این دیدار در دو نوبت و به مدت دو روز متوالی در بغداد برگزار شد و هر دور از مذاکرات بین طرف های ایرانی و سعودی نیز سه ساعت به طول انجامید.

این منبع خبری نزدیک به گروه های مقاومت در عراق همزمان با سفر منطقه ای ظریف افزوده است که سعودی ها در این دیدار خواهان توقف حملات یمنی ها به عربستان سعودی و بازگشایی سفارتخانه ها شدند.

از طرفی خبرگزاری بین المللی «اسپوتنیک» روسیه بر خلاف صابرین نیوز در خبری دیگر به نقل از منابع مطلع ادعا کرده است که در دیدار وزیر امور خارجه ایران و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، ظریف خواهان وساطت بغداد برای دیدار مقامات ایرانی با سعودی ها شده است.

در بغداد صاحب نظران مختلفی پیرامون سفر ظریف به بغداد و تلاش عراق برای تنش زدایی در منطقه سخن گفته اند.

«یزن الجبوری» عضو حزب «وطن» و فرزند «مشعان الجبوری» شخصیت سیاسی اهل سنت عراق به تلویزیون «العهد» عراق گفته است که دور اول گفت وگوها بین ایران و عربستان سعودی موفقیت آمیز بوده و بغداد نقش اساسی را در این گفت وگوها بازی کرد.

از طرفی «ابراهیم بحرالعلوم» وزیر پیشین نفت عراق درباره دیدار ظریف با رهبران سیاسی شیعه در بغداد در اولین روز حضورش در بغداد به خبرگزاری «بغداد الیوم» گفته است که ظریف در این دیدار تاکید کرد که تحولات مثبتی در منطقه در حال رخ دادن است و عراق نقش مثبتی در نزدیک کردن دیدگاه بازی می کند.

«حسین علاوی» از مشاوران سیاسی نخست وزیر عراق نیز به تلویزیون دولتی عراق «العراقیه» گفته است: وساطتی که عراق در زمان حاضر دنبال می کند، احتمالا به ۳۱ سال کشمکش بین سعودی - ایرانی پایان دهد.

یک عضو حزب اتحادی میهنی کردستان عراق نیز به تلویزیون «الاتجاه» گفته است که سفر ظریف برای بستر سازی برای دور دوم گفت وگوها با سعودی ها بود که  قرار است بازهم در بغداد برگزار شود.

وی افزوده است که سفر ظریف به اقلیم کردستان عراق نیز در همین راستا صورت گرفته تا امکان مدیریت برخی جریان ها در کردستان عراق که از این روند تنش آفرینی در منطقه بین ایران و سعودی ها و بین ایران و آمریکایی ها نگران هستند، فراهم شود.

به گفته وی، اصل روابط بین اقلیم کردستان عراق و ایران نیز حائز اهمیت است و بی ارتباط با انتخابات آینده پارلمانی عراق و جبهه بندی های سیاسی نیست.

از این رو به باور ناظران، تمرکز رسانه ای و تحلیل های کارشناسان و شبکه اجتماعی بر این دور از سفر منطقه ای ظریف به ویژه به عراق نشان می دهد که این سفر حائز اهمیت بوده و پرونده های مهمی در حال بحث و تبادل نظر است که همان طور که طرف های عراقی گفته اند، احتمالا چهره منطقه را تغییر خواهد داد.

از دیگر سو آنچه که بیشتر از زبان مقامات یا بیانیه های رسمی عراق بیرون آمد حاکی از آن است بغداد تمایل به میانجی گری در موضوع حل اختلافات سعودی و تهران داشته است ؛ موضوعی که ایران به سیاق همیشگی و برای وحدت جهان اسلام از آن استقبال کرده و در مقابل عربستان با رویکردی جدید به آن تمایل نشان داده است.

در همین رهگذر دیدارهای پی در پی این روزهای مشاور امنیت ملی دولت عراق با شخصیت های مرتبط برای ناظران امور و رسانه های عراقی جلب توجه کرد.

قاسم الاعرجی پس از بازگشت از تهران با سفیر عربستان سعودی ملاقات و کرد؛ او پس از آن میزبان ظریف بود و در ادامه با سفیران آمریکا و اتحادیه اروپا هم دیدار و گفتگو داشت. 

دیدارهای جداگانه مشاور امنیت ملی دولت عراق با ظریف و سفیر آمریکا برای دومین بار طی دو هفته بود که از نگاه کارشناسان سیاسی عراق به مذاکرات وین هم بی ارتباط نیست؛ جایی که احتمال دارد اختلاف ایران با ایالات متحده همزمان با عربستان حل و فصل شود و این می تواند رویدادی مهم، جدید و تحول آفرین در منطقه باشد.    

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =