زیباکلام در کلاب هاوس: چقدر هزینه چاه ویل هسته ای را بدهیم؟/چرا هسته‌ای قاتق نان ما نشد و قاتل جان ما شد؟

فعال سیاسی اصلاحطلب در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: ایران چقدر باید هزینه چاه ویل هسته ای را بدهد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،صادق زیباکلام در کلاب هاوس خبرآنلاین با عنوان «بررسی مذاکرات وین» که در حال برگزاری است گفت: جمعه دور بعدی مذاکرات وین است که نشان می دهد آرام جلو می رود. باید اول به این نکته بپردازیم که چرا هسته‌ای قاتق نان ما نشد و قاتل جان ما شد؟ ما از سال 81 چقدر هزینه به چاه ویل هسته ای بریزیم؟ چون در ایران پاسخگویی ندارد، هر تصمیمی هم درست است و هم درست نیست. ولی بالاخره یک روزی باید جواب بدهند مملکتی که وضع واکسن و بهداشت و آموزشش به این گونه است،چرا باید این همه هزینه به چاه ویل هسته ای بریزد؟

درباره مذاکرات کوتاه مدت برجام فعلی، باید گفت من از سال گذشته گفتم برجام 1400 موفق خواهد بود چون هم آمریکایی ها تجربه پیدا کرده اند و هم خود ما، منتهی موفقیت برجام 1400 را به دو بخش تقسیم می کنم؛ بخش انتظارات جمهوری اسلامی ایران در بخش کوتاه مدت و همچنین انتظارات کوتاه مدت آمریکا و انتظارات بلندمدت دو طرف.
در کوتاه مدت انتظارات ما این است که حداقل به هر چه می توانیم به حسابها و دارایی های بلوکه شده ما که پس از فروش نفت حاصل شده، دست پیدا کنیم. عمده صادرات نفت ایران به چهارکشور ژاپن، چین، هند و کره جنوبی است و هر 4 کشور یک ریال از بیم تحریم به ما نپرداخته اند. ما مقداری هم عراقی ها طلبکاریم و هر وقت می گوییم دلارها را بدهید، یک نگاه به آمریکا می کنند و یک لبخندی به ما می زنند که فعلا مقدور نیست. چینی ها، هندی ها، کره ای و ژاپنی ها همینطور .

امیدواریم دست کم 30 میلیارد دلار پول نفت از کشورها طلبکاریم که در کوتاه مدت، هر چه می توانیم از این پولها را برگردانیم. امیدواری دوم  ما این است که بتوانیم صادرات یک میلیون بشکه در روز را داشته باشیم و این مستلزم این است که سیستم بانکی جهانی برای ما آزاد شود که بتوانیم پول نفتی که می فروشیم به دستمان بیاید. عمده ترین انتظارات ایران این است. این که یک سری افراد از تحریم خارج شود، سمبلیک است و نظام می خواهد از این به عنوان یک سمبل استفاده کند. اصل، رسیدن به بخشی از 30 میلیارد دلار است و همچنین صادرات نفت داشته باشیم و بتوانیم از سیستم بانکی استفاده کنیم.
خواست آمریکایی ها این است که فعالیتهای هسته ای ما دوباره زیرنظر آژانس برود. مانند زمانی که در 94 فعالیتهای ما زیر نظر آژانس رفت.
خواست بلندمدت ما چیزی نیست جز برداشتن بقیه تحریمها ولی آمریکاییها می خواهند مانند برجام 94 که همه فعالیتهای هسته ای را مهار کرده بودند و نطنز و اراک تعطیل شده بود ،آمریکایی ها از این بابت توانسته بودند فعالیتهای هسته ای ایران را مهار کنند. بعد از خروج ترامپ از برجام، ما دوباره نسل جدید سانتریفیوژها را فعال کردیم و ادامه دادیم. هدف آمریکاییها مهار مجدد ما است و این که زیر کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی برویم و فعالیتمان مهار شود.این اتفاق خواهد افتاد و در کوتاه مدت، آژانس شروع به کنترل فعالیتهای هسته ای ما می کند.

متن کامل بحث داغ مذاکرات وین در کلاب هاوس منتشر خواهد شد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    10 0
    باز دم انتخابات شد...
  • رضا کریمی IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    2 1
    لطفا در مسائلی که تخصص و شناخت ندارید وارد نشوید و اینقدر با اعتماد به نفس نظر ندهید .
  • تورج IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 1
    همه چیز را فرمودین آقای زیبا کلام اما اصل قضیه اینه که آمریکا چرا یکدفعه عاشق چشم ابروی ما شد۱-ترس از توافق ۲۵ساله با چین۲-ترس از روی کار آمدن رییس جمهور تند رو در ایران. از این دو مورد که خیالشون راحت بشه به راحتی آب خوردن دوباره به بهانه جدیدی میزنن زیر همه چی. این خط اینم نشون
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    25 1
    این هزینه را کسانی که این هزینه را گردن ما مردم انداختند نمی دهند فقط ما مردم کم درامد و ضعیف دادیم که باعث شد فقط تلاش کنیم زنده بمانیم و زندگی نکردیم من مطمئن هستم خدا ی بزرگ سزای کسانی که همچین سختی رنجی را برگردن ما انداختند را می دهد
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    5 18
    زیبا کلام حرف زیاد میزنه نه اینکه علمشو داشته باشه یاد گرفته مخالف و منتقد باشه تا دیده بشه
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    8 6
    تو که از فرایند و فواید صنعت هسته ای سردر نمیاری دهنت رو ببند، طبق مصوبه تصویب شده در اتحادیه اروپا کشوری که تا سال ۲۰۳۰ صنعت هسته ای نداشته باشه در همه زمینه ها. کشوری عقب مانده فرض خواهد شد.... زیباکلام توکه کارشناسی ارشد نداری دکترات هم که نصفه و نیمه گرفتی
  • بهلول IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 1
    این پرسش به حقی است که کسی برای آن جوابی ندارد.منتظر 598 دیگر و خسارت به کشور و آبادانی آن
  • رضا IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    4 0
    آقای زیبا کلام کلام پخته بکاربر مگر مردم ما حاظه تاریخی ندارند مگر یادتان رفته و نمی دانید تحریم ها از زمانی که لانه جاسوسی به تصرف درآمد آغاز و شد و تاکنون ادامه دارد و هر بار به هر بهانه ای بار ی به آن افزودند و هرچه تقلا کنیم آنها بار دیگری بر دوش مسئولین می گذارند که دودش تو چشم مردم می رود چاه ویل مسئولین بی کفایت را چه تدبیر ی هست ؟
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    6 0
    وجود چالش ها موجب بقای حکومت است
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    7 5
    جالبش اینه که هیچ سودی هم نبردیم و جالبه که با اینهمه نفت و گازی که داریم اگه سرجنگ هسته ای رو کنار میزاشتیم با سرمایه گذاری درست تو هر شهری کارخونه تولید برق داشتیم و میتونستیم به کل خاورمیانه برق صادر کنیم.حالا نفت و گازمان زیر زمین مانده .برق نداریم .تابستان و زمستون برق مشکل داره.برق ابی با خطر خشکسالی.وجود سد ابی باعث کاهش و درگیری کشاورزان شده چون اب در جهت تولید برقه نه کشاورزی.هسته ای کاربردی نداریم.هسته ای بصرفه نیست چون معدن اورانیوم کم داریم.تکنولوژی روسی بصرفه نیست.بمب هسته ای هیچ قدرتی نمیاره مثل کره شمالی.ما تمام هم و غم کشور و دانش و بودجه و ....به سمت هسته ای بردیم و از همه چیز غافل شده ایم و در اینده هم هیچ نفعی ندارد غیر از عقب ماندگی .چون علم در ایران اشتباها هسته ای شده .چی بگیم در حالیکه با منابع گازمان بتنهایی میتونستیم ثروتمندترین و پیشرفته ترین کشور منطقه بشیم و نفتمان پیشکش باشد بهترین کویرها برای تولید برق خورشیدی و بهترین سواحل جنوبی برای تولید اب شیرین کنها.حیف باید افسوس بخوریم که بودجه و ثروت کشور کجاها هزینه میشود
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    8 4
    لعنت به برنامه‌هسته‌ای‌ که مردم‌رو‌به خاک‌سیاه‌نشاند
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 4
    جناب زیبا کلام : اگر می بینی که آمریکا در مذاکرات 4+1 اجازه حضور ندارد و در اطاق دیگری دارد مذاکرات را رصد میکند به خاطر همین " هسته ائی " است .